”Är man ond om man föredrar summativ bedömning?”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Under flera år har det funnits en ideologisk konflikt inom lärarkåren mellan formativ och summativ bedömning. Men finns egentligen en motsättning? I nya avsnittet av podden Hamid & Maria avslöjar podd-duon att de har helt olika åsikter i frågan.

https://youtu.be/OOSD3yWXARU

Högstadieläraren Maria Wiman älskar formativ bedömning. Skolchefen Hamid Zafar håller inte riktigt med och vill gärna problematisera.

De har även olika syn på betygens vara eller icke-vara. Maria är motståndare till tidiga betyg och säger att all kunskap inte är mätbar i prov.

Hamid, däremot, ser klara fördelar med poängprov, tror inte att vi kommer ifrån betygssystemet, och säger att vi gör eleverna en otjänst om vi inte ger dem tillräckligt motstånd tidigt.

Så vilken sorts feedback är egentligen bäst för eleverna? Under Hamids lärarutbildning fick han uppfattningen att det var ”goda lärare” som sysslade med formativ bedömning och frågar sig, i poddavsnittet, om man är ond och dålig om man föredrar summativ bedömning?

LYSSNA PÅ PODCASTEN HAMID & MARIA PÅ SPOTIFY:

https://open.spotify.com/episode/6qqwkpjvNlW9lKENa7kOaK?si=8VEOA3BHQMOhoDNdU6WZPg

LYSSNA PÅ AVSNITTET PÅ APPLE PODCASTER HÄR:

LYSSNA PÅ AVSNITTET PÅ ACAST HÄR