Runt 500 personer samlades för att demonstrera på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
Till startsidan
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog var en av talarna under demonstrationen i Göteborg.
Nedskärningar
Anna Olskog talade under Sveriges Lärares manifestation i Göteborg:
– Sveriges Lärare är ett självklart nav i motståndsrörelsen mot underfinansieringen, säger hon.
På Gustaf Adolfs torg i Göteborg samlades på lördagen lärarna som fått nog. ”Vi räcker inte till” är budskapet, och nedskärningarna i kommunen är orsaken.
På plats finns vittnen från nedskärningarna:
Talare var Helena Lückner, vice ordförande Sveriges Lärare förskola Göteborg, Cecilia Warnholtz, vice ordförande Sveriges Lärare grundskola Göteborg och Bengt Ekberg, vice ordförande Sveriges Lärare gymnasium och vuxenutbildning Göteborg.
På plats fanns också förbundsordföranden Anna Olskog.
Nyligen kom rapporten ”Nedskärningarna fortsätter” från fackförbundet, och Vi Lärare har rapporterat hur medlemmar drabbas i hela landet.
– Protesterna måste komma från fler håll. Vi måste få upp den stora allmänhetens ögon för vad som pågår och vilka konsekvenser det får, säger Anna Olskog.
De tre talarna från kommunen redovisar hur färre ska göra mer, om ökat våld och utebliven tid för planering och efterarbete.
Runt 500 personer samlades för att demonstrera på Gustaf Adolfs torg i Göteborg.
Anna Olskog lägger ansvaret både på regering och kommuner. Göteborg tillhör de storstadskommuner som går med vinst.
– Vore det inte bättre att dessa kommuner nu tog ur ladorna i stället för att direkt slå mot den unga generationens humankapital? Frågar ni mig är svaret ett rungande ja, säger hon.
Sedan kommer kraven, bland annat på ett nytt skolpengssystem.
– Självklart står de flesta friskolor för lika värdefulla lärarinsatser som andra skolor. Det handlar inte om det. Det är systemet som behöver ändras. I grunden, säger Anna Olskog.
Och för regleringar:
– Längst ut i en lång styrkedja står vi lärare, där allt mindre tid ges för kärnuppdraget. Allt större tyngd ges till rapportering, matriser, obligatoriska moment och varumärkesarbete, säger hon.
Sveriges Lärare har presenterat sina krav i ”Nedskärningarna fortsätter”.
Samma krav som Göteborgs lärare nu framför till sina politiker, tillsammans på en lördag på Gustaf Adolfs torg.
Skarpa varningen från lärarna: ”Vi räcker inte till”
Ny rapport: Värsta nedskärningarna på 30 år
Politikern om sparkraven: ”Orolig för nästa år också”
Nya protester mot tuffa nedskärningar: ”Vi räcker inte till”
De protesterar mot skolans sparkrav på lärarnas dag
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.