Lärare utbildas inte i att ge läxor

Studier om läxor vid lärarutbildningarna lyser med sin frånvaro. Foto: Getty
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

För många lärare är läxorna en själv­klarhet. Trots det lyser läxläsandet med sin frånvaro på många lärar­utbildningar.

Hur ska en lärare jobba med läxor?

Bra fråga, som inte besvaras under 5,5  års lärarutbildning.

– Jag har jobbat på lärarutbildningar i många år och har aldrig stött på att man haft undervisning om läxor. Man tar det för givet. Men det borde professionalise-rats, säger Ingrid Westlund, doktor i pedagogik vid Linköpings universitet.

Max Strandberg, forskare vid Stockholms universitet håller med:

– Jag undervisar på lärarutbildningen i Stockholm. Studenterna får endast ett seminarium om läxor under hela lärarutbildningen. Det är på tok för lite.

Både Max Strandberg och Ingrid Westlund tror att frånvaron av studier om läxor vid lärarutbildningarna gör att många lärare fastnar i invanda läxmönster när de börjar undervisa. Risken är, enligt duon, stor att de ger liknande läxor som de själva fick under sin skolgång.

– Jag tror att lärarna är väldigt traditionella när det gäller läxorna. När jag föreläst om läxor bland lärare har jag fått otroligt mycket skäll när jag ifrågasatt deras sätt att jobba med läxor, säger Ingrid Westlund, och fortsätter:

– De har känt sig provocerade. Läxor är känsligt eftersom man tar det för givet och det blir lätt slentrian.

För att ge stöd till lärare har Max Strandberg på Skolverkets uppdrag skrivit ”Läxor i praktiken – ett stödmaterial om läxor i skolan, med bistånd av Ingrid Westlund.