Livslöner för lärare, brutto respektive netto, jämfört med motsvarande lön för en person som börjar arbeta direkt efter gymnasieexamen. Källa: Saco.
						Till startsidan
					
					
							Lärarlön Lärarutbildade närmar sig andra akademiker när det gäller livslön – den förväntade inkomsten under ett helt arbetsliv. Men fortfarande är det en sämre affär att plugga till grundskollärare, än att börja arbeta direkt efter gymnasiet, visar en Saco-rapport.
En låg- och mellanstadielärare förväntas tjäna 17,7 miljoner kronor i livslön. Det är 3,1 miljoner mindre än snittakademikern. Det visar siffror från Saco.
När faktorer som studiemedel, inkomstbortfall under studietiden, pension och arbetslöshet räknas in, tjänar en person med ekonomisk högskole- eller universitetsutbildning dubbelt så mycket som en grundskollärarutbildad.
                        Thomas Ljunglöf, Saco. Foto: Kalle Assbring
– Det är för låga löner för lärare för att utbildningen ska löna sig. Löneutvecklingen är för dålig under arbetslivet, säger Thomas Ljunglöf, statistiker
på Saco.
Den som studerar till grundskollärare för de tidiga åldrarna eller lärare i praktisk-estetiska ämnen, på sikt förlorar ekonomiskt jämfört med personer som börjar arbeta direkt efter gymnasiet. Ämneslärare och yrkeslärare ligger ungefär på samma livslönenivå som den med gymnasieexamen.
Ändå har det skett en förbättring. Ämnes- och yrkeslärarutbildade går inte längre back.
– Det är en så stor förändring att den måste vara statistiskt säkerställd. Jag har gjort livslöneberäkningar sedan mitten av nittiotalet, och lärare har legat på minussidan hela tiden. Det här är första gången som lärarutbildningar visar lönsamhet, säger Thomas Ljunglöf.
HAR DU RÄTT LÖN? STATISTIK ÖVER LÄRARNAS MEDELLÖNER.
Lärarförbundets statistik över medellönen för olika lärargrupper visar också att läraryrket är ett av dem med bäst löneutveckling. Så hur hänger det ihop?
– Lärarlönerna har ökat mer än andra. Men eftersom utgångsläget har varit så lågt kommer det att ta många, många år innan de felaktiga löneskillnaderna rättas till. Vi är rädda att politikerna ska tycka att lärarna har fått sitt, och ändå lönar det sig inte att utbilda sig till grundskollärare. Det duger inte, säger Johanna Jaara Åstrand, förbundsordförande.
Den positiva utvecklingen har ett samband med de statliga satsningarna som förstelärarreformen och lärarlönelyftet, medan lärarbristen har mindre betydelse, säger Thomas Ljunglöf.
– Marknadskrafterna brukar inte spela så stor roll för kommunerna. Lärarbristen har funnits i många år utan att det händer något på lönesidan, säger han.
– Vi vet att löneläget för lärare är en av grundorsakerna till lärarbristen. Det måste löna sig att utbilda sig till lärare och den här rapporten visar att det inte gör det. Om vi inte kommer tillrätta med löneläget kommer vi inte tillrätta med lärarbristen, säger Johanna Jaara Åstrand.
                        Livslöner för lärare, brutto respektive netto, jämfört med motsvarande lön för en person som börjar arbeta direkt efter gymnasieexamen. Källa: Saco.
”SKRYT!”. Det är ett av tipsen i Lärarstudentpoddens löneavsnitt. Lyssna här.
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”