Specialpedagogen: ”Lyft på motorhuven till särskilt begåvade elever”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Specialpedagogen Mona Liljedahl fastslår att en hög andel av elever med särskild begåvning aldrig upptäcks.
– Inte i en enda lärar- eller pedagogisk utbildning ingår kunskap om hur man leder och stimulerar särskilt begåvade elever, säger hon.

Inom expertisen råder det delade mening-ar om hur många särskilt begåvade elever det finns i Sverige. De elever som ändå upptäcks har ofta verbala och resursstarka föräldrar som tar strid för hjälp.

Mona Liljedahl.

– Många flickor, nyanlända och elever i socioekonomiskt utsatta områden upptäcks sällan. Vi har fortfarande svårigheter här även om det blivit mindre tabubelagt att tala om ämnet sedan Skolverkets material släpptes 2015, men inte i en enda lärar- eller pedagogisk utbildning ingår kunskap om hur man leder och stimulerar särskilt begåvade elever.

Det är dessutom svårt att identifiera särskilt begåvade med svårigheter beroende på deras egna strategier, förklarar hon.

– Deras begåvning täcker över svårigheterna och svårigheterna täcker över begåvningen.