Så kan du arbeta relationsskapande på nätet

En effekt av distansundervisningen är att det blir svårare att arbeta relationsskapande. Foto: iStock
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Om fyra dagar löper gymnasiestängningen ut, och regeringen väntas komma med besked om framtiden inom ett par dagar.
– Fortsätter det efter sommaren behöver vi ett helt nytt skolsystem, säger Olle Linton, gymnasielärare i historia och religion.

Han gissar att gymnasiet kommer att bedriva distansundervisning långt efter den 24 januari, där den bortre gränsen ligger nu.

– Att det skulle bli undervisning som vanligt då, det har jag sagt till eleverna att det kan de glömma. I stället säger jag hela tiden att ”vi ses efter påsk”. Sen kom jag på att jag sa exakt samma sak förra året, säger Olle Linton.

Han undervisar på Östra Real i Stockholm.

Olof Linton, gymnasielärare Östra Reals Gymnasium, Stockholm.

– Gud förbjude, om det fortsätter efter sommaren. Då måste det till skolpolitiska åtgärder och en omstrukturering av hela utbildningssystemet. Vi kör på en nödlösning nu, en blek digital version av vår vanliga undervisning. Om detta är en ny verklighet, då behöver vi arbeta annorlunda, säger han.

Skolan där han arbetar ligger i ett välmående område, och Olle Linton undervisar på teoretiska program.

Men eleverna tappar motivation, säger han.

– Och har inte sett den samlade effekten. Det kommer vi att göra om ett par år, det här är en skitsituation, säger han.

En effekt är att det blir svårare att arbeta relationsskapande.

– Min lärarstil är väldigt mycket att hela tiden bolla ut frågor, ha en dialog. Be dem förklara. En fysisk aktivitet samtidigt, jag springer runt i klassrummet, jag ritar på tavlan, uppmanar till dialog. Man kan gå därifrån alldeles svettig. Nu sitter man bara där och pratar framför en dator. Det är blekt, säger Olle Linton.

Så kan du jobba relationsskapande på distans

Gymnasieläraren Olle Linton, Stockholm, ger sina tips

  • Jag tar närvaro via kameran. Det är jätteviktigt, det är sjukt trist att bara se deras initialer. Då är det alltid någon elev som gnäller, som inte har kammat sig. Men jag brukar säga att de ser ju mig, och jag är inte så jäkla tjusig.
  • Prata om andra saker. Jag frågar hur de mår, om det hänt något roligt. Snackar om någon serie på Netflix, andra saker. Det kan kännas krystat att snacka i en skärm men det är vad man får göra. 
  • När jag gör muntliga examinationer så är det ofta en och en, och man kanske inte kan normalisera läget, men då kan man prata lite och upprätthålla någorlunda normala sociala relationer, även om situationen inte är normal.
  • Det är jättesvårt att nå tillbakadragna elever även i normala relationer. Utmaningen är enormt mycket större och jag skulle ljuga om jag säger att det funkar. Det finns ju en risk att man förlorar elever. Ett antal månader när de sitter hemma kan innebära att de inte längre har ett umgänge. Det är katastrof.
  • Jag pratar mycket med eleverna om eget ansvar. De måste jobba hårdare, i den här väldigt speciella situationen.

LÄS ÄVEN

FOHM stoppar insamlingen om skolan

Ekström: ”Besked om gymnasiet dröjer”

Skolverket gör en blixtöversyn av skolstängningarna