Parti för parti om skolan under coronakrisen.
Till startsidan
Coronaviruset Ett större statligt ansvar i framtiden och mer samförstånd mellan de politiska partierna. Så här sammanfattar skolpolitikerna själva coronaarbetet av Anna Ekström och regeringen.
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
”Krisen ställer frågan om ojämlikheten i skolan på sin spets. De elever som kommer från trångbodda hem med dålig tillgång till digitala verktyg och som har föräldrar som inte kan stödja dem i hemundervisningen riskerar att drabbas hårt av nedstängningen av gymnasieskolan.
”Vi hade klarat av situationen bättre om förskolan/skolan var statlig och om det inte fanns vinstdrivande aktörer. Då hade insatser kunnat sättas in enklare och snabbare. Jag hoppas också att det leder till att förskolans och skolans personal uppvärderas när löner ska revideras.”
”Skolan kommer att påverkas, eleverna kommer inte få samma undervisning som annars hade varit fallet. Kvaliteten kommer att påverkas och vi är beredda att ändra reglerna där det krävs. Just nu gäller det främst att stötta lärarna och skolhuvudmännen så att skolorna kan vara igång så gott det går.”
”Det finns en inställning om att vi ska vara konstruktiva och samarbeta i de viktiga frågorna. Så visst har det öppnat upp för samtal och samförstånd. Det innebär inte att skiljelinjerna i de stora frågorna försvinner, men de får mindre plats. Det finns en helt annan inställning att lyssna. Sen innebär det inte att vi som opposition lägger oss platta.”
”Pandemin sätter prägel på riksdagsarbetet och på oss som personer. Det som är positivt är att det är en mycket större icke partipolitisk diskussion idag. Det är mycket mer konstruktivt, samförstånd. För oss som jobbar med skolan och som tänker på vilka konsekvenser det får för en del barn och även för Sveriges framtid, ju mer tveksam är man till en skolstängning.”
”Digitaliseringen blev satt på kartan på allvar i skarpt läge. På en vecka fick Skolverket fram redskap och plattform och riktlinjer. Många har fått anledning att pröva tekniken och se att det faktiskt funkar riktigt bra. Tidigare har vi inte lyckats motivera huvudmännen tillräckligt. Det ett problem att vi inte har den samlade statliga styrningen. Jag vet inte om det går att förstatliga skolan, men det här visar att man behöver en större statlig styrning.”
”Vi kommer att behöva utreda allt ordentligt. Det fanns ingen lagstiftning för att stänga skolor. Denna gång var det en pandemi, men det kan vara andra orsaker i framtiden. När krisen har lagt sig kan det vara bra att fundera på vilka andra kriser som kan uppstå och att vi därmed ska kunna ha allt på plats från början.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”