
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
Coronaviruset Ett större statligt ansvar i framtiden och mer samförstånd mellan de politiska partierna. Så här sammanfattar skolpolitikerna själva coronaarbetet av Anna Ekström och regeringen.
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
”Krisen ställer frågan om ojämlikheten i skolan på sin spets. De elever som kommer från trångbodda hem med dålig tillgång till digitala verktyg och som har föräldrar som inte kan stödja dem i hemundervisningen riskerar att drabbas hårt av nedstängningen av gymnasieskolan.
”Vi hade klarat av situationen bättre om förskolan/skolan var statlig och om det inte fanns vinstdrivande aktörer. Då hade insatser kunnat sättas in enklare och snabbare. Jag hoppas också att det leder till att förskolans och skolans personal uppvärderas när löner ska revideras.”
”Skolan kommer att påverkas, eleverna kommer inte få samma undervisning som annars hade varit fallet. Kvaliteten kommer att påverkas och vi är beredda att ändra reglerna där det krävs. Just nu gäller det främst att stötta lärarna och skolhuvudmännen så att skolorna kan vara igång så gott det går.”
”Det finns en inställning om att vi ska vara konstruktiva och samarbeta i de viktiga frågorna. Så visst har det öppnat upp för samtal och samförstånd. Det innebär inte att skiljelinjerna i de stora frågorna försvinner, men de får mindre plats. Det finns en helt annan inställning att lyssna. Sen innebär det inte att vi som opposition lägger oss platta.”
”Pandemin sätter prägel på riksdagsarbetet och på oss som personer. Det som är positivt är att det är en mycket större icke partipolitisk diskussion idag. Det är mycket mer konstruktivt, samförstånd. För oss som jobbar med skolan och som tänker på vilka konsekvenser det får för en del barn och även för Sveriges framtid, ju mer tveksam är man till en skolstängning.”
”Digitaliseringen blev satt på kartan på allvar i skarpt läge. På en vecka fick Skolverket fram redskap och plattform och riktlinjer. Många har fått anledning att pröva tekniken och se att det faktiskt funkar riktigt bra. Tidigare har vi inte lyckats motivera huvudmännen tillräckligt. Det ett problem att vi inte har den samlade statliga styrningen. Jag vet inte om det går att förstatliga skolan, men det här visar att man behöver en större statlig styrning.”
”Vi kommer att behöva utreda allt ordentligt. Det fanns ingen lagstiftning för att stänga skolor. Denna gång var det en pandemi, men det kan vara andra orsaker i framtiden. När krisen har lagt sig kan det vara bra att fundera på vilka andra kriser som kan uppstå och att vi därmed ska kunna ha allt på plats från början.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor