
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
Coronaviruset Ett större statligt ansvar i framtiden och mer samförstånd mellan de politiska partierna. Så här sammanfattar skolpolitikerna själva coronaarbetet av Anna Ekström och regeringen.
Parti för parti om skolan under coronakrisen.
”Krisen ställer frågan om ojämlikheten i skolan på sin spets. De elever som kommer från trångbodda hem med dålig tillgång till digitala verktyg och som har föräldrar som inte kan stödja dem i hemundervisningen riskerar att drabbas hårt av nedstängningen av gymnasieskolan.
”Vi hade klarat av situationen bättre om förskolan/skolan var statlig och om det inte fanns vinstdrivande aktörer. Då hade insatser kunnat sättas in enklare och snabbare. Jag hoppas också att det leder till att förskolans och skolans personal uppvärderas när löner ska revideras.”
”Skolan kommer att påverkas, eleverna kommer inte få samma undervisning som annars hade varit fallet. Kvaliteten kommer att påverkas och vi är beredda att ändra reglerna där det krävs. Just nu gäller det främst att stötta lärarna och skolhuvudmännen så att skolorna kan vara igång så gott det går.”
”Det finns en inställning om att vi ska vara konstruktiva och samarbeta i de viktiga frågorna. Så visst har det öppnat upp för samtal och samförstånd. Det innebär inte att skiljelinjerna i de stora frågorna försvinner, men de får mindre plats. Det finns en helt annan inställning att lyssna. Sen innebär det inte att vi som opposition lägger oss platta.”
”Pandemin sätter prägel på riksdagsarbetet och på oss som personer. Det som är positivt är att det är en mycket större icke partipolitisk diskussion idag. Det är mycket mer konstruktivt, samförstånd. För oss som jobbar med skolan och som tänker på vilka konsekvenser det får för en del barn och även för Sveriges framtid, ju mer tveksam är man till en skolstängning.”
”Digitaliseringen blev satt på kartan på allvar i skarpt läge. På en vecka fick Skolverket fram redskap och plattform och riktlinjer. Många har fått anledning att pröva tekniken och se att det faktiskt funkar riktigt bra. Tidigare har vi inte lyckats motivera huvudmännen tillräckligt. Det ett problem att vi inte har den samlade statliga styrningen. Jag vet inte om det går att förstatliga skolan, men det här visar att man behöver en större statlig styrning.”
”Vi kommer att behöva utreda allt ordentligt. Det fanns ingen lagstiftning för att stänga skolor. Denna gång var det en pandemi, men det kan vara andra orsaker i framtiden. När krisen har lagt sig kan det vara bra att fundera på vilka andra kriser som kan uppstå och att vi därmed ska kunna ha allt på plats från början.”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.