Rektorer rasar mot Skolinspektionens digitala inspektioner

Rektorerna Torbjörn Hanö och Patrik Sjöberg är två av de 364 som skrivit under upproret mot Skolinspektionens beslut att inspektera skolorna mitt under coronapandemin.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Ilskan jäser bland hundratals rektorer och skolpersonal över Skolinspektionens beslut att åter börja inspektera landets skolor från och med i dag.
– Det är extremt dålig tajmning, säger Torbjörn Hanö, rektor på Polhemsskolan i Lund.

Mitt under Coronapandemin har nu Skolinspektionen valt att sätta igång med digitala skolinspektioner. Det har rört upp kraftiga känslor i skolorna runt om i Sverige.

Rektorn Torbjörn Hanö, på Polhemsskolan i Lund, är en av de 364 rektorer, biträdande rektorer och lärare inom olika områden som valt att skriva på ett upprop mot Skolinspektionens beslut att sätta igång de digitala skolinspektionerna. Det publicerades i dag på Aftonbladet debatt.

Torbjörn Hanö förstår inte riktigt hur Skolinspektionen resonerar men han tänker att de kanske har väldigt lite att göra just nu - men så är inte fallet för hans lärare.

–  Lärarna har mycket, mycket mer att göra nu än i vanliga fall för att hitta rätt former för sin undervisning. Om Skolinspektionen skulle komma till oss för inspektion så skulle jag svara att de får vänta med att träffa lärarna till en annan gång.  Det skulle jag göra för att skydda lärarna eftersom jag har ansvar för deras arbetsmiljö. Själv kan jag sätta mig ned med Skolinspektionen och prata, säger han.


https://open.spotify.com/episode/2uFxhRnLiQG09T4JnvJy9i?si=-6hTFafKSVCTLjckZ_raBw


Patrik Sjöberg, rektor på Skönstaholmsskolan och Kvickentorpsskolan i Stockholm, konstaterar att alla som jobbar inom skolan nu vänder ut och in på sig själva och gör ett enormt arbete för att få verksamheterna att fungera.

– På alla skolor jag känner till jobbar man dag och natt kring frågor om hur exempelvis elever med särskilda behov och sociala behov ska få bäst stöd. I det läget känns det ganska tungt att få ett möjligt ifrågasättande kring det vi gör, säger han.

Skulle du låta bli att svara Skolinspektionen om de valde att inspektera er i detta läge?

–  Jag skulle inte prioritera det högst på min dagordningslista. Om en lärare till exempel frågade mig om hen skulle prioritera att genomföra sin lektion, hålla i distansundervisning med en sjuk elev, gå på möte med sina kollegor och en rad andra saker så skulle jag uppmana dem att prioritera det. Allt som har att göra med kvaliteten och att upprätthålla styrdokumenten skulle jag prioritera högre och det gäller också min personal, säger Patrik Sjöberg.

Monika Blom, rektor på Bjurslättsskolan i Göteborg, undrar om Skolinspektionen på allvar tänker att lärarna ska ta tid med att svara Skolinspektionen mitt under pandemin?

–  Det är där vår irritation ligger. Vi känner att Skolinspektionen lägger fokus på fel saker. Vi försöker göra allt vi kan för att få undervisningen att fungera både för elever i skolan och de som är sjuka. Lärarna gör ett fantastiskt arbete men det skulle bli en orimlig arbetssituation för dem med en inspektion, säger hon.

Monika Blom tycker att Skolinspektionen exempelvis skulle kunna ägna sin tid åt att istället kvalitetsgranska läromedel som skickas ut till skolor i tid och otid från olika aktörer. Det skulle vara ett bra stöd till skolorna, tycker hon. Rektorerna är eniga om att Skolinspektionen ska granska hur saker fungerat – men att det får ske i efterhand – och inte mitt i pandemin.

–  Nu avvaktar vi och ser hur det här landar hos Skolinspektionen, säger hon.