Tips till nyexade lärare: Tänk som en forskare

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

I boken ”Tänk som en forskare” ger Emma Frans fem handfasta tips på hur man når ut med vetenskap.
Samma teknik kan användas av en nyexaminerad lärare som vill få gehör för sina kunskaper bland kollegor – och elever.

Emma Frans, doktor i epidemiologi, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent i Svenska Dagbladet, beskriver forskning som en skallgångskedja. Även om det bara är en person i kedjan som hittar den försvunne, har inte alla andras insats varit betydelselös.

– Att förhålla sig till studierna som en forskare till experiment innebär att man lär sig saker även om resultatet inte leder till Nobelpris.

Emma Frans har utsetts till demokratiambassadör av regeringen, ett uppdrag som syftar till att arbeta för att ”främja, förankra och försvara” demokratin i Sverige. Att tänka kritiskt och att ifrågasätta är viktiga ingredienser, men sänker det stressen? Runt om i världen vänder sig mängder av människor till starka ledare med enkla lösningar.

– Jag tror att man måste lära människor att stå ut med viss ovisshet, att lyssna på den evidensbaserade forskningen. Det finns nog tvivel även i kören, säger Emma Frans.