Här skapas framtidens klassrum för lärarstudenter

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Vid Örebro universitet finns framtidens klassrum.
En sorts gymnastiksalar för teoretiska ämnen. Grundtesen är att lokalen ska anpassas efter undervisningen – inte tvärtom.

De kallar det själva för Learning Lab, samarbetsprojektet mellan Örebro universitet och Akademiska Hus som under fyra år ska ta reda på hur en lokal ska utformas för att maximera lärandet.

– Liknelsen med en gymnastiksal är jättebra, säger Anna-Eva Olsson, koordinator för lärarmiljöer vid Högskolepedagogiskt centrum vid Örebro universitet.

– Att snabbt och enkelt kunna ställa om en sal från bollsport till redskapsgymnastik är precis vad vi är ute efter. I teoretiska ämnen är lokalen ofta lika missanpassad som en innebandyplan skulle vara med ett par plintar, en stol och någon bänk framför målen.

Resultatet är betydligt generösare än lärarna som fått ge input på utformningen sannolikt kunde föreställa sig. De hade två mycket tydliga önskemål:

  1. Skrivytor.
  2. Att kunna skicka i väg eleverna för grupparbeten utan att tappa bort dem.

30 olika situationer

Learning Labs lokal på Örebro universitet kan redan nu ställas om för uppemot trettio olika lärandesituationer som föreläsningar, seminarier, workshops och för olika hybrid-möten med folk på plats blandat med personer som deltar digitalt.

Ja, här finns även förberett för VR-miljöer, i sin linda ännu men med för hög potential för att lämnas därhän. Lärarnas käpphästar får antas levererade med den här uppräkningen av en entusiastisk besökare:

– Rummen har stora whiteboardytor, stora tv-skärmar som kan flyttas runt, flyttbara möbler med skrivbara bord, takmikrofon, kamera och rumsdator. Learning Lab har dessutom utvikbara väggar som kan förvandla en seminariesal till en sal där workshops och grupparbeten blir den centrala aktiviteten i rummet. Rummen har ingen speciell riktning utan kan anpassas efter aktivitet.