Formeln för nya lärare: Misstag + lärdom = framgång

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

Stressig studietid, nervösa första år i yrket och en rädsla för att göra fel. Det är vardagen för många nya lärare.
Men forskaren Emma Frans tipsar om sitt tankesätt för att se misstag som något naturligt och utvecklas av dem.

Ska man förändra eller skapa något nytt måste man se misstag som något värdefullt. Misstag händer alltid när man ska göra något nytt men är utmärkt om man lär sig av dem enligt formeln: misstag + lärdom = framgång.

– Man måste tillåta sig att ha svackor. Tyvärr lever vi i en tid då det vi är dåliga på att tillåta misslyckanden, säger Emma Frans.

Så tändes hennes egen eld

Emma Frans är doktor i epidemiologi, forskare vid Karolinska Institutet och vetenskapsskribent i Svenska Dagbladet. Med humor förmedlar hon kritiskt tänkande och ett vetenskapligt förhållningssätt till en stor publik i sociala medier.

För fem år sedan gav hon ut boken ”Larmrapporten – att skilja vetenskap från trams”, som lär läsaren hur man navigerar genom all information som omger oss dagligen. Samma år, 2017, fick hon Stora Journalistpriset i kategorin Årets Röst och utsågs även till Årets folkbildare.