Nytt bokbidrag – så reagerar Sveriges Lärare

Ett nytt statsbidrag ska gå till böcker till barn i förskola, förskoleklass och på lågstadiet. Bild: Linnea Tammerås.

Trots strul med statsbidraget till fysiska läromedel går regeringen ut med ett nytt bokbidrag på 176 miljoner kronor riktat till förskola, förskoleklass och lågstadium.

Alfons, Pettson och Astrid Lindgren. Det är bekantskaper som skolminister Lotta Edholm (L) hoppas att svenska förskolebarn och elever i förskoleklass och på lågstadiet ska få göra med det nya statsbidraget, enligt Sveriges Radio.

”Behövs roliga böcker”

– Att stimulera läsning är otroligt viktigt, men då behövs det också roliga böcker, säger Lotta Edholm till SR.

Vi Lärare har rapporterat om problemen som kantar det statsbidrag på en halv miljard kronor som regeringen avsätter årligen för inköp av fysiska böcker.
Bland annat har Skolverket tillsatt en utredning om den kvarts miljard som betalats ut, men som inte handlats böcker för.

LÄS ÄVEN: Skolverket utreder: Kvarts miljard i statsbidrag på vift

Men kritiken handlar också om att pengar brunnit inne, eftersom huvudmännen inte haft tid eller råd att söka.

– Min förhoppning är att många nu tar chansen att börja skapa ett eget förskolebibliotek, köpa in klassuppsättningar av skönlitterära verk eller fylla skolbibliotekens hyllor med böcker. För att göra det så enkelt som möjligt för alla huvudmän, kommer de för 2024 enbart behöva visa att de har en budgetpost för litteratur för att kunna ta del av statsbidraget, säger Lotta Edholm, i ett mejlsvar till Vi Lärare.

Krävs egna investeringar

För det nya bidraget krävs också egna investeringar, men inte lika stora. Det räcker enligt regeringens pressmeddelande att redovisa egna inköp av skön- och facklitteratur.

Sveriges Lärare är kritiska till riktade statsbidrag.

–Det stora problemet nu är att det skärs ner på lärare och förskollärare och klasser och ggrupper blir större, något man inte löser med fler riktade statsbidrag. Staten borde i stället ta ifrån kommunerna ansvaret för finansieringen helt och hållet, säger ordföranden Åsa Fahlén.

Lotta Edholm svarar att det finns andra, mindre detaljstyrda statsbidrag att söka.

– För att vända den allvarliga utvecklingen behövs många insatser, inte minst behövs det fler böcker i våra förskolor och skolor. Eftersom själva huvudsyftet med satsningen är att öka mängden böcker i förskolan och skolan måste det finnas vissa krav på huvudmännen för att det ska gå till det som det syftar till. Det finns andra statsbidrag, som exempelvis kunskapsbidraget på 7,5 miljarder kronor, där huvudmännen själva kan styra vad det ska gå till . Men detta statsbidrag syftar, som sagt, till att öka tillgången till böcker, skriver skolministern i ett mejlsvar.

Sveriges Lärare vill att lärarna själva ska få större inflytande över val och inköp av läromedel.

– Satsningar på såväl böcker som läromedel och skolbibliotek är välkomna. Det viktiga är dock att professionen, lärare och förskollärare, får avgöra vad det är för böcker och läromedel som används, säger Åsa Fahlén.

Det nya bidraget på 176 miljoner kronor avsattes i förra årets budget. 

Från 2025 omfattar bidraget även mellan-, högstadium och gymnasium.

LÄS ÄVEN: 

Missen: 40 miljoner i bidrag till skolorna brann inne

Var femte skola missar bidrag för läroböcker