
Från vänster: Tavrichesk district, det populära köpcentret Fábrika och Cherson. Foto: Privat
Internationellt Irina gråter ilsket och hjälplöst över skolorna som bombas till smulor. Lilia skickar bilder från sin källare där hon gömmer sig med 16 andra. Båda är ukrainska lärare mitt i den ryska attacken.
Irina är engelsklärare och bor på landsbygden utanför Kherson, Ukraina. Staden som står under hård attack från Ryssland.
Skolan i hennes by står kvar fortfarande. Den lokala försvarsgruppen har satt upp hinder för stridsfordonen. Några dagar tidigare stod striderna ett tiotal kilometer bort. Avståndet har fördubblats. Men skolorna är stängda. Målen som först var militära har blivit civila, säger hon. Kyrkor. Köpcenter.
Från vänster: Tavrichesk district, det populära köpcentret Fábrika och Cherson. Foto: Privat
– Mina elever är hemma med sina föräldrar. Alla gömmer sig. Vi har stängt skolan i två veckor. Men jag vet inte, jag är inte säker på att vi kommer att kunna lämna våra hem och börja igen. Skolor har förstörts i städerna. Jag vet inte hur jag ska hjälpa mitt land. Och jag älskar mitt land så mycket.
Hon gråter högljutt.
– Jag är lärare och jag säger till mina elever att de inte får ljuga. Att de ska kommunicera och samarbeta. Vad ska jag säga till dem nu, när de har sett hur världen fungerar? Att vi inte kan försvara dem? Inget händer, säger hon.
Irina är skarpt kritisk mot världssamfundet.
– Jag vill att fler ska förstå att det inte bara är ett krig i Ukraina. Det här är ett krig som berör hela världen. Ett krig som Ryssland startat. Men pengar betyder allt och folkets liv betyder inget. Om alla förtjänar säkerhet, var är Nato-trupperna?
Lilia bor inne i Kherson. För en dryg vecka sedan var hon på jobbet, där hon utbildar lärarstudenter. Nu gömmer hon sig tillsammans sina barn, grannar och kollegor. De är 17 personer i det lilla utrymmet.
Bomberna har fallit under natten.
Det finns ingen väg ut.
– Hela staden är omringad av fienden. Järnvägsvagnarna som ska föra ut människor har skickats till Lviv och Kiev, som ligger på gränsen. Ingen bryr sig om mindre städer och byar, säger hon.
Lilia har skrivit till Röda korset och bett om hjälp att ta sig därifrån. Det officiella svaret är att organisationen tyvärr inte kan bidra.
Barnen sover i källaren. Foto: Privat
Via Messenger kan Läraren följa med in i skyddsrummet. Varenda kvadratdecimeter är täckt med dynor och madrasser. Invånarna ligger nedbäddade, i täckjackor. Det är vinter.
Lilia skickar bilder och filmer. På avenyn där de brukar promenera rullar ryska stridsvagnar. Demolerade byggnader, hylsor från pansarskott på vägen. Men också ukrainska civilister som tar tillbaka sin flagga från de ryska soldaterna. De gör inte motstånd.
Jag har kontaktat mina ryska vänner. Men jag kallade Putin för nazist, och de säger att jag kommer att bli straffad.
Hon vill visa att det handlar om människor av kött och blod där i källaren.
De har vatten, en mikrovågsugn. Och en ikon.
– Vi ber hela tiden, säger hon.
En pojke i Spindelmannenjacka ler in i hennes mobilkamera.
– Jag har kontaktat mina ryska vänner. Men jag kallade Putin för nazist, och de säger att jag kommer att bli straffad, säger hon.
Irina, som gömmer sig i sin by på landsbygden, har en son i säkerhet utomlands. Men den andre befinner sig i Odessa.
– De dödar oss. De dödar oss för att vi vill ha frihet. För att vi vill vara självständiga.
Lilia fortsätter skicka bilder från sin sönderbombade stad. Hon vill världen ska veta vad som händer.
Hon skriver: ”Tack för att ni lyssnar. Nu kontaktar jag Oprah Winfrey”.
Fotnot: Irina och Lilia heter egentligen något annat. Av säkerhetsskäl är de anonymiserade i denna text.
Källa: Utrikespolitiska institutet.
LÄS ÄVEN:
Så svarar du på krigsfrågorna - med hjälp av armén
Experter: Så pratar du med eleverna om kriget i Ukraina
Undervisar källkritik med dessa metoder – praktiskt och effektivt
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor