
”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Anna Thoresson sökte ett stipendium för att skriva en bok. Hon fick 75 000 kronor och i dag är boken utgiven för Lärarförlaget.
Stipendier
På bara ett år gick förskolläraren Anna Thoressons flera år gamla bokidé från dröm till realitet.
Anledningen? Hon sökte ett stipendium och fick det.
Tidvis har året som gått varit väldigt intensivt för förskolläraren Anna Thoresson. Stunder av tvivel har varvats med glädje och tillförsikt. En känslokurva som ändå är helt enligt förväntan när man skriver en bok.
Förlagskontraktet tilldelades hon som 2023 års vinnare av Årets Lärarförfattare tillsammans med ett stipendium på 75 000 kronor för att skapa utrymme för skrivro.
– Det har varit ett enormt privilegium samtidigt som jag i perioder varit så trött på min text att jag undrat vem som någonsin skulle vilja läsa den. Men då får man ta ett djupt andetag och en promenad. För det mesta har det ändå bara varit roligt, säger Anna Thoresson.
Till vardags jobbar hon som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, men har tidigare också arbetat som journalist.
– Det var såklart en fördel att redan vara bekant med skrivandet, men det innebar också att jag visste hur mycket arbete det skulle bli, säger hon.
Syftet med boken ”Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden” var att lyfta den kunskap som barn kan bygga genom naturen. Boken gavs ut i augusti på Lärarförlaget och förhoppningen är att den ska inspirera till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Resultatet bygger helt på den synopsis hon skickat in i sin stipendieansökan och som utgick från en bokidé som hon burit med sig länge, men som hon tidigare inte haft tid att ge en chans.
– Vardagen kom emellan. Men när jag upptäckte att det här stipendiet var utlyst såg jag en möjlighet att få tid att skriva och samtidigt få ihop det med arbete och familjeliv, säger hon.
”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Tillsammans med pengarna och bokkontraktet ingick också coachning från Lärarförlaget.
– Det är förvisso jag som skriver, men att ge ut en bok är också väldigt mycket ett lagarbete med redaktör, korrektur och layout. Jag fick uppmuntrande hejarop när det kändes tungt och goda råd på vägen – allt jag behövde för att baxa projektet i hamn, säger Anna Thoresson.
Under arbetets gång har hon också kunnat knyta nya kontakter som gett henne en ny blick på sin egen roll som pedagog.
– Det har varit fantastiskt utvecklande. Samtidigt som jag har skrivit och fått sätta ord på min verksamhet har jag också kompetensutvecklat mig själv. Det har också bidragit till att få visa varför förskolan är viktig och vad den faktiskt är. Utifrån kan det se ut som att vi ”bara leker”, men det pågår så otroligt många viktiga lärprocesser, säger hon.
För Anna Thoresson blev stipendiet en chans att förverkliga något hon gått och drömt om, men som hon tidigare inte hittat en väg framåt för.
– Ett annat skäl att söka är att man faktiskt säger till sig själv att ”det jag gör är viktigt och värt någonting”. Det kan ge en lite råg i ryggen, säger hon.
Själv tror hon att hon hade gått och grämt sig om hon inte hade tagit chansen och sökt. Därför är hennes råd till de som inte kommit till skott, men som på ett eller annat sätt går och är sugna på att fördjupa sin kompetens, att bara ta tag i det.
– Risken är att du ångar dig om du inte prövar och kanske är det din ansökan som är bäst och den som blir vald. Det är inte farligt att försöka och det är värt det – för det kan gå vägen.
Om det blir några fler böcker i framtiden vet hon inte än, men det är en tanke som ändå verkar locka.
– Så småningom kanske det blir något mer i den vägen. Jag tänker bra när jag skriver och därför antecknar jag mycket hela tiden i jobbet. Men nu ska jag först andas ut litegrann och njuta av det som är.
Stipendier – så kan du göra din dröm verklig
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.