
”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Anna Thoresson sökte ett stipendium för att skriva en bok. Hon fick 75 000 kronor och i dag är boken utgiven för Lärarförlaget.
Stipendier
På bara ett år gick förskolläraren Anna Thoressons flera år gamla bokidé från dröm till realitet.
Anledningen? Hon sökte ett stipendium och fick det.
Tidvis har året som gått varit väldigt intensivt för förskolläraren Anna Thoresson. Stunder av tvivel har varvats med glädje och tillförsikt. En känslokurva som ändå är helt enligt förväntan när man skriver en bok.
Förlagskontraktet tilldelades hon som 2023 års vinnare av Årets Lärarförfattare tillsammans med ett stipendium på 75 000 kronor för att skapa utrymme för skrivro.
– Det har varit ett enormt privilegium samtidigt som jag i perioder varit så trött på min text att jag undrat vem som någonsin skulle vilja läsa den. Men då får man ta ett djupt andetag och en promenad. För det mesta har det ändå bara varit roligt, säger Anna Thoresson.
Till vardags jobbar hon som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, men har tidigare också arbetat som journalist.
– Det var såklart en fördel att redan vara bekant med skrivandet, men det innebar också att jag visste hur mycket arbete det skulle bli, säger hon.
Syftet med boken ”Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden” var att lyfta den kunskap som barn kan bygga genom naturen. Boken gavs ut i augusti på Lärarförlaget och förhoppningen är att den ska inspirera till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Resultatet bygger helt på den synopsis hon skickat in i sin stipendieansökan och som utgick från en bokidé som hon burit med sig länge, men som hon tidigare inte haft tid att ge en chans.
– Vardagen kom emellan. Men när jag upptäckte att det här stipendiet var utlyst såg jag en möjlighet att få tid att skriva och samtidigt få ihop det med arbete och familjeliv, säger hon.
”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Tillsammans med pengarna och bokkontraktet ingick också coachning från Lärarförlaget.
– Det är förvisso jag som skriver, men att ge ut en bok är också väldigt mycket ett lagarbete med redaktör, korrektur och layout. Jag fick uppmuntrande hejarop när det kändes tungt och goda råd på vägen – allt jag behövde för att baxa projektet i hamn, säger Anna Thoresson.
Under arbetets gång har hon också kunnat knyta nya kontakter som gett henne en ny blick på sin egen roll som pedagog.
– Det har varit fantastiskt utvecklande. Samtidigt som jag har skrivit och fått sätta ord på min verksamhet har jag också kompetensutvecklat mig själv. Det har också bidragit till att få visa varför förskolan är viktig och vad den faktiskt är. Utifrån kan det se ut som att vi ”bara leker”, men det pågår så otroligt många viktiga lärprocesser, säger hon.
För Anna Thoresson blev stipendiet en chans att förverkliga något hon gått och drömt om, men som hon tidigare inte hittat en väg framåt för.
– Ett annat skäl att söka är att man faktiskt säger till sig själv att ”det jag gör är viktigt och värt någonting”. Det kan ge en lite råg i ryggen, säger hon.
Själv tror hon att hon hade gått och grämt sig om hon inte hade tagit chansen och sökt. Därför är hennes råd till de som inte kommit till skott, men som på ett eller annat sätt går och är sugna på att fördjupa sin kompetens, att bara ta tag i det.
– Risken är att du ångar dig om du inte prövar och kanske är det din ansökan som är bäst och den som blir vald. Det är inte farligt att försöka och det är värt det – för det kan gå vägen.
Om det blir några fler böcker i framtiden vet hon inte än, men det är en tanke som ändå verkar locka.
– Så småningom kanske det blir något mer i den vägen. Jag tänker bra när jag skriver och därför antecknar jag mycket hela tiden i jobbet. Men nu ska jag först andas ut litegrann och njuta av det som är.
Stipendier – så kan du göra din dröm verklig
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.