
”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Anna Thoresson sökte ett stipendium för att skriva en bok. Hon fick 75 000 kronor och i dag är boken utgiven för Lärarförlaget.
Stipendier
På bara ett år gick förskolläraren Anna Thoressons flera år gamla bokidé från dröm till realitet.
Anledningen? Hon sökte ett stipendium och fick det.
Tidvis har året som gått varit väldigt intensivt för förskolläraren Anna Thoresson. Stunder av tvivel har varvats med glädje och tillförsikt. En känslokurva som ändå är helt enligt förväntan när man skriver en bok.
Förlagskontraktet tilldelades hon som 2023 års vinnare av Årets Lärarförfattare tillsammans med ett stipendium på 75 000 kronor för att skapa utrymme för skrivro.
– Det har varit ett enormt privilegium samtidigt som jag i perioder varit så trött på min text att jag undrat vem som någonsin skulle vilja läsa den. Men då får man ta ett djupt andetag och en promenad. För det mesta har det ändå bara varit roligt, säger Anna Thoresson.
Till vardags jobbar hon som utepedagog på Frida förskola i Vänersborg, men har tidigare också arbetat som journalist.
– Det var såklart en fördel att redan vara bekant med skrivandet, men det innebar också att jag visste hur mycket arbete det skulle bli, säger hon.
Syftet med boken ”Barn, natur och hållbar utveckling – med hjärtat i jorden” var att lyfta den kunskap som barn kan bygga genom naturen. Boken gavs ut i augusti på Lärarförlaget och förhoppningen är att den ska inspirera till nya perspektiv på lärande som sker utomhus.
Resultatet bygger helt på den synopsis hon skickat in i sin stipendieansökan och som utgick från en bokidé som hon burit med sig länge, men som hon tidigare inte haft tid att ge en chans.
– Vardagen kom emellan. Men när jag upptäckte att det här stipendiet var utlyst såg jag en möjlighet att få tid att skriva och samtidigt få ihop det med arbete och familjeliv, säger hon.
”Samtidigt som jag har skrivit har jag kompetensutvecklat mig själv”, säger Anna Thoresson.
Tillsammans med pengarna och bokkontraktet ingick också coachning från Lärarförlaget.
– Det är förvisso jag som skriver, men att ge ut en bok är också väldigt mycket ett lagarbete med redaktör, korrektur och layout. Jag fick uppmuntrande hejarop när det kändes tungt och goda råd på vägen – allt jag behövde för att baxa projektet i hamn, säger Anna Thoresson.
Under arbetets gång har hon också kunnat knyta nya kontakter som gett henne en ny blick på sin egen roll som pedagog.
– Det har varit fantastiskt utvecklande. Samtidigt som jag har skrivit och fått sätta ord på min verksamhet har jag också kompetensutvecklat mig själv. Det har också bidragit till att få visa varför förskolan är viktig och vad den faktiskt är. Utifrån kan det se ut som att vi ”bara leker”, men det pågår så otroligt många viktiga lärprocesser, säger hon.
För Anna Thoresson blev stipendiet en chans att förverkliga något hon gått och drömt om, men som hon tidigare inte hittat en väg framåt för.
– Ett annat skäl att söka är att man faktiskt säger till sig själv att ”det jag gör är viktigt och värt någonting”. Det kan ge en lite råg i ryggen, säger hon.
Själv tror hon att hon hade gått och grämt sig om hon inte hade tagit chansen och sökt. Därför är hennes råd till de som inte kommit till skott, men som på ett eller annat sätt går och är sugna på att fördjupa sin kompetens, att bara ta tag i det.
– Risken är att du ångar dig om du inte prövar och kanske är det din ansökan som är bäst och den som blir vald. Det är inte farligt att försöka och det är värt det – för det kan gå vägen.
Om det blir några fler böcker i framtiden vet hon inte än, men det är en tanke som ändå verkar locka.
– Så småningom kanske det blir något mer i den vägen. Jag tänker bra när jag skriver och därför antecknar jag mycket hela tiden i jobbet. Men nu ska jag först andas ut litegrann och njuta av det som är.
Stipendier – så kan du göra din dröm verklig
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”