
Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Emelie Svedberg, ordförande Sveriges Lärare i Bollnäs, som samarbetade med lokaltidningen Ljusnan för att få ut lärarnas nödrop.
Nedskärningar
Lärarna i Bollnäs var hårt pressade men politikerna lyssnade inte.
Då samarbetade Sveriges Lärare med lokaltidningen Ljusnan.
Resultatet: Det var värre än befarat.
I en enkätundersökning som gick ut till Bollnäs samtliga lärare svarade åtta av tio att de överväger att lämna yrket.
Enkäten skickades ut strax före julhelgen och 209 av 409 lärare svarade.
Att många av lärarna upplevde arbetet tufft var väl känt och hade framförts till politikerna många gånger. Men responsen upplevdes som tunn.
Emelie Svedberg, ordförande för Sveriges Lärare i Bollnäs tog tag i saken.
– Sveriges Lärare i Hudiksvall hade gjort en liknande sak tillsammans med sin lokaltidning. De berättade om sina erfarenheter och sedan kontaktade jag vår lokaltidning, Ljusnan.
LÄS OCKSÅ: Här väntas ”katastrofala” nedskärningar på lärare
Att hälften av lärarna bemödade sig att svara dagarna innan julhelgen är i sig ett tecken på hur besvärligt man upplever arbetssituationen, menar Emelie Svedberg.
– I och med att enkäten var anonym vågade man svara. Det ger en viktig verklighetsbeskrivning. Och nu får allmänheten en bild av hur situationen på skolorna i Bollnäs ser ut. Kanske innebär det en ökad förståelse, att man ser att lärarna gör ett jättebra jobb utifrån omöjliga förutsättningar.
Ljusnan har publicerat några av frisvaren:
”Vill egentligen inte söka mig till annat yrke men kan inte se hur jag ska orka 20 år till”
”Jag känner att jag kommer köra slut på mig i det här yrket, därför vill jag byta. Vilket är tråkigt då jag tycker om jobbet om jag får bra förutsättningar”
”Det är vanligt att vakna mitt i natten av stress och hjärtklappning”
– Det gör ont i hjärtat att läsa. Vardagen som lärarna beskriver, att de kämpar så hårt att de inte längre orkar med sina familjer, att det inte ser något ljus i tunneln, säger Emelie Svedberg.
Nicklas Fredriksson, ordförande Barn- och ungdomsnämnden och Ann-Katrin Samuelsson, vice ordförande i barn- och ungdomsnämnden.
Barn- och ungdomsnämndens ordförande, Nicklas Fredriksson och vice ordförande Ann-Katrin Samuelsson publicerade snabbt ett gemensamt uttalande på Facebook. De menade att de jobbat hårt med att stärka arbetsmiljöarbetet och uttrycker besvikelse över publiceringen.
”Det är beklagligt att nämnden och förvaltningen inte har fått möjlighet att bemöta det som publicerats i Ljusnan, vilket ger en ensidig och potentiellt missvisande bild av arbetsmiljön. Ljusnans enkät riskerar att skapa en felaktig uppfattning om de insatser som faktiskt genomförts, utan att ge ett fullständigt sammanhang eller belysa de framsteg som gjorts.”
– Vi har många gånger uppmanat politikerna att komma till skolorna för att se verkligheten, men det har inte blivit av, säger Emelie Svedberg.
LÄS MER:
Efter fackets krav: Skolverket ska utreda anmälningar om våld
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Skolfinansiering Anna Olskog om kravet från nordiska lärare och rektorer: ”Kommunerna klarar det inte”.
Nedskärningar Åtta av tio överväger byta jobb – försöker få politikerna att lyssna.
Skolstök Elever sabbar lektioner och kränker – nu slår Skolinspektionen ner på skolan.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Nedskärningar Lärartjänster hotas i den lilla kommunen: ”Det motsvarar 3000 lärare i Stockholm”
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor – lever av skolan och orsakar samtidigt skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Porträtt Före detta statsepidemiologen Anders Tegnell om pandemin, öppna skolor och sitt liv efter stormen.
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Delar av skolans verksamhet är inte längre vetenskapligt förankrad”.
Granskning Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström i stor intervju om lärarnas kritik.
Granskning Skolverket bidrar till en lukrativ ”skolutvecklingsmarknad”, säger Linnea Lindquist.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Jag är lärare Petra Johansson, förskollärare i förskoleklass om vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare vill se hårdare krav på rektorerna i arbetet mot våldet som drabbar medlemmarna
Schema Kunskapsskolan införde nytt system: ”Kulturen inte gynnsam för oss lärare”.
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Våld i skolan Missfall, tand- och ansiktsskador – så drabbades lärare av våldet under 2024.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.