Högstadieläraren Jenny Johansson är ordförande för Sveriges Lärare i Ale.
Till startsidan
Jenny Johansson, högstadielärare på Da Vinciskolan i Ale, ser reglerad tid som en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb.
Arbetstid
För stora klasser och för lite tid till för- och efterarbete av undervisningen.
– Det gör att vi inte kan ge elever den hjälp och den stöttning som de har rätt till, säger Jenny Johansson, högstadielärare på Da Vinciskolan i Ale.
Hon beskriver skolan som en vanlig svensk kommunal högstadieskola med elever från olika socioekonomiska miljöer.
– Det är även en ganska stor variation när det gäller deras behov av stöd och stöttning, berättar Jenny Johansson som undervisar i NO och teknik och är ordförande för Sveriges Lärare i Ale norr om Göteborg.
Läsåret 2024/2025 var 76,5 procent av lärarna på de 13 grundskolorna i kommunen legitimerade och behöriga, enligt Skolverkets statistik. Bland högstadielärarna var andelen något lägre, 73,7 procent.
Enligt samma källa gick det i genomsnitt 12,8 elever per lärare, vilket var något högre än rikssnittet på 12.
I fjol uppnådde 87,1 procent av niorna gymnasiebehörighet.
Jenny Johansson ser behov av en nationell reglering av lärares arbetsvillkor.
– Precis som många andra lärare runt om i Sverige brottas vi med att få ihop en fungerande vardag som gör att vi kan ge eleverna det stöd och den stöttning och utmaning som de har rätt till enligt skollagen.
Klarar ni det?
– Vi sliter och gör allt vi kan, men hade kunnat göra mycket bättre om vi hade haft rätt förutsättningar.
Är det för stora klasser?
– Det kan det vara. Här i Ale är nog det största problemet det mycket höga uttaget av undervisningstimmar. Lärarna står i klassrummen dagarna igenom. Vi har alldeles för lite tid till att planera, förbereda och efterarbeta undervisningen.
Högstadieläraren Jenny Johansson är ordförande för Sveriges Lärare i Ale.
Stor spännvidd på elevernas förkunskaper gör det inte lättare.
– Verkligen inte. Inte minst när eleverna kommer upp till oss på högstadiet blir skillnaderna i förkunskaperna tydliga. Många av eleverna har under låg- och mellanstadieåren inte fått det stöd och den stöttning som de behövt.
Vad bör göras?
– Förutom att reglera undervisningstiden, gruppstorlekar, tid till för- och efterarbete av undervisningen och liknande, behöver staten ta ett större ekonomiskt ansvar för skolan. Kommunerna klarar det inte själva.
– Samtidigt har politikerna här i Ale sänkt skatten två år i rad. Det är pengar som vi från facklig sida tycker att man i stället borde ha lagt på skolan.
Jenny Johansson berättar att för många lärare är arbetsmiljön den viktigaste frågan, inte lönen.
– Efter att ha fått höstens scheman hör man av sig till facket och är orolig för om man ska hålla terminen ut.
Debatt ”Kunskap om hur det går att vända utvecklingen finns – men accepteras inte.”
Debatt ”När eleven inte hänger med framträder en tydlig paradox.”
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”