Så gjorde vi: Spännande musikinstrument

Filia Milopoulou och Effie Alexandrou är förskol­lärare i Jönköping och Göteborg.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Musik är ett universellt språk. Därför passar det perfekt för projekt i multikulturella barngrupper.

Två förskolor i olika städer, Göteborg och Jönköping, med multikulturella barngrupper med 1–3-åringar där alla inte pratar svenska, gav förskollärarna Filia Milopoulou och Effie Alexandrou idén till ett gemensamt projekt baserat på musik.

– Musik är det mest världsomfattande språk som någonsin har talats, bortom etnicitet, folk och gränser, säger Filia Milopoulou.

Tanken var att utgå från musik och instrument, verktyg som alla barn kan förstå och uttrycka sig med, och därmed vara delaktiga. Förskollärarna köpte in riktiga instrument från länder som Uganda, Kina, Australien och Kuba. De introducerade ett instrument åt gången och observerade sedan barnen. Alla barn fick utforska instrumenten på sitt eget sätt, producera ljud och lära känna ”verktygen”, vilket gav förskollärarna nya idéer till hur de kunde utveckla arbetet vidare tillsammans med barnen.

– Vi observerade att alla barnen var nyfikna på att lyssna, känna och spela på instrumenten och självklart delade med varandra, säger Effie Alexandrou. Vi vill inspirera pedagoger att arbeta mer med musik. Ett användbart verktyg i vårt arbete i förskolan. Pedagoger behöver inte ha tidigare musikkunskaper, de behöver bara följa musikens magi.

Filias och Effies tips

  • Vi presenterade ett nytt instrument åt gången i barngruppen med 1–3-åringar. Gemensamt beslöt vi förskollärare att vi inte skulle spela för barnen utan låta dem utforska musikinstrumenten på sitt eget sätt först.
  • Fiolen gav dem en bättre förståelse för vad ”milda händer” betyder, medan dragspelet lärde dem att arbeta tillsammans för att producera ljud. Ord som orkester och publik introducerades.
  • Totalt presenterades fler än 25 instrument för barnen under projektet. Vi  började med ett vi redan hade hemma, såg direkt utvecklingsmöjligheter utifrån det och började leta efter fler instrument i musik- och secondhandaffärer samt lånade av vänner i Sverige och Grekland.
  • Vi utvecklade även digitaliseringsmålet med de yngsta barnen då vi kopplade varje instrument till en traditionell dans från instrumentets ursprungsland. Med hjälp av projektorn tittade vi på olika filmer med instrument, musik och dans. Barnens danslust väcktes och ibland imiterade de det de såg på filmen.
  • Till sist skapade vi en musikhörna med några instrument som vi kunde ha kvar i förskolan. Barnen var fortsatt intresserade och nyfikna på instrumenten.

LÄS ÄVEN

Förskolan som jobbar med forskare – djupdyker i naturens under

Förskollärare behöver träffas i mindre grupper

Redaktör Häglund: Förskollärare är naturliga forskare

Lyssna på Förskolan här!