
Amanda Kingfors tog vara på hela björken. Till vänster ser ni resultatet.
Hållbarhet Konstfackeleven Amanda Kingfors examensarbete började med en nyfälld björk, och slutade i insikter om vad som kan ske mellan material och slöjdare i en process där målet var att ta vara på ett helt träd.
Amanda Kingfors beskriver sitt arbete som ett ”zero waste-projekt” som kan fungera som inspirationsmaterial för den som vill jobba med hållbarhetsfrågor i slöjden. För att kunna utnyttja hela björken delades trädet upp i olika stycken. De delar som behövde hållas färska länge lades i påsar i frysen.
Tanken bakom examensprojektet var att utforska hur slöjdaren påverkar trädet under processen, och vice versa. Utgångspunkten var att ett objekt (trädet) inte är passivt, att det är med och styr i skapandet. Den enskilde slöjdarens möte med materialet är en viktig aspekt för kunskapande, menar Amanda Kingfors.
Arbetet skulle bestå av traditionella slöjdtekniker och resultera i vanliga slöjdföremål. Kanske till och med en stol. Men det tillät inte trädet, som mest bestod av grenar och ris som resulterade i spån och flisor. Materialet räckte till en lampa.
En stor del av arbetet kom att handla om att koka spån och laborera med olika nedbrytningsbara bindemedel. Mjöl var effektivt och trämassan formpressades till skålar. Amanda Kingfors tror att den här typen av problemlösningsprojekt – i mindre skala – kan vara tacksamt att använda sig av i slöjdundervisningen.
Amanda Kingfors tog vara på hela björken. Till vänster ser ni resultatet.
LÄS ÄVEN
Nytt digitalt läromedel för slöjdlärare
Deras filmer ska frigöra tid åt slöjdlärare
Slöjdguru ger uråldrig teknik ett uppsving
Hennes uppgift tar slöjden in i framtiden
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”