Amanda Kingfors tog vara på hela björken. Till vänster ser ni resultatet.
Till startsidan
Hållbarhet Konstfackeleven Amanda Kingfors examensarbete började med en nyfälld björk, och slutade i insikter om vad som kan ske mellan material och slöjdare i en process där målet var att ta vara på ett helt träd.
Amanda Kingfors beskriver sitt arbete som ett ”zero waste-projekt” som kan fungera som inspirationsmaterial för den som vill jobba med hållbarhetsfrågor i slöjden. För att kunna utnyttja hela björken delades trädet upp i olika stycken. De delar som behövde hållas färska länge lades i påsar i frysen.
Tanken bakom examensprojektet var att utforska hur slöjdaren påverkar trädet under processen, och vice versa. Utgångspunkten var att ett objekt (trädet) inte är passivt, att det är med och styr i skapandet. Den enskilde slöjdarens möte med materialet är en viktig aspekt för kunskapande, menar Amanda Kingfors.
Arbetet skulle bestå av traditionella slöjdtekniker och resultera i vanliga slöjdföremål. Kanske till och med en stol. Men det tillät inte trädet, som mest bestod av grenar och ris som resulterade i spån och flisor. Materialet räckte till en lampa.
En stor del av arbetet kom att handla om att koka spån och laborera med olika nedbrytningsbara bindemedel. Mjöl var effektivt och trämassan formpressades till skålar. Amanda Kingfors tror att den här typen av problemlösningsprojekt – i mindre skala – kan vara tacksamt att använda sig av i slöjdundervisningen.
Amanda Kingfors tog vara på hela björken. Till vänster ser ni resultatet.
LÄS ÄVEN
Nytt digitalt läromedel för slöjdlärare
Deras filmer ska frigöra tid åt slöjdlärare
Slöjdguru ger uråldrig teknik ett uppsving
Hennes uppgift tar slöjden in i framtiden
Debatt ”Beige kritan får bära hela mänsklighetens spektrum av hudtoner.”
Debatt Idrottsläraren reder ut de vanligaste missuppfattningarna.
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Krönika Slöjdläraren har tröttnat på att vara hjälpämneslärare: ”Lita på professionen i varje ämne”.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Reportage Här lyfter de praktisk-estetiska ämnena mest i Sverige.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”