”Skolverket duckar för kritik mot digitala proven”
Den nya provplattformen riskerar att få lärare att lämna jobbet, skriver Towe Falk, gymnasielärare.
Vi lärare debatt
Nya läroplanen för gymnasiet sammanfaller med införandet av digitala nationella proven.
Tidskrävande uppgifter – varav den ena skapar frustration i lärarkåren.
Towe Falk skriver att Skolverket duckar för lärarnas kritik mot det digitala provverktyget.
Öppet brev till Skolverket från en på golvet som snart också gått in i väggen
Inför aktuellt läsår basunerades det ut information om två stora reformer för oss verksamma gymnasielärare.
Dels kommer läroplanen att förändras, vilket innebär att vi lämnar kursbetyg bakom oss och istället införs ämnesbetyg för olika nivåer.
Towe Falk
Ämnesplanerna förändras för såväl yrkesspecifika ämnen som för de gymnasiegemensamma.
Detta är en reform som kräver mycket tid och planering, och om vi bara hade haft Gy25 att arbeta med så hade det nog till och med kunnat vara inspirerande och engagerande.
Men, och det finns ett stort MEN, givetvis är Gy25 inte den enda förändringen från myndighetshåll.
De nationella proven i svenska och engelska blir digitala från och med detta läsår.
”Timmar för att förstå”
I flera år har vi genomfört digitala provskrivningar av de delprov som testar elevernas textproduktion. Vi har upprättat rutiner på såväl skolnivå som kommun/huvudmannanivå gällande sambedömning och kollegial samverkan, allt enligt Skolverkets lärarhandledningar och bedömningsanvisningar.
Gott nog så. Men detta läsår har Skolverket lanserat sin provportal. I denna provportal finns ett X antal roller som involverar många fler än ämneslärarna.
För att förstå portalen måste man genomföra Skolverkets webbutbildning, och den tar fler timmar i anspråk än det finns på ett dygn.
Flera funktioner är specifika för respektive roll i systemet, och det vi under så många år har jobbat upp som rutiner kring genomförandet av proven kullkastas.
Provportalens gränssnitt är jämbördigt MS Röj eller valfritt journalsystem från 1980-talet.
Vi saknar funktioner som möjligheten att skriva ut proven, kommentera i dokumenten och markera som färdigbedömda.
”Inte lärargnäll”
För den oinvigde låter det givetvis som vanligt lärargnäll, men om man nu betänker att
1) Skolverket har haft sju år på sig att upphandla och utarbeta den här provportalen.
2) Flera av dem som arbetat med utformningen av provportalen är kritiska mot slutprodukten.
3) Vi har redan en pågående reform att hantera och hade behövt lite jäkla lugn och ro för att kunna ägna oss åt kärnuppdraget, då kanske det inte är så konstigt att lärare i ens närmsta omgivning slokar med huvudet som amaryllisar kring nyår.
Skolverket duckar dessutom för all form av kritik i frågan.
Så påverkas arbetsmiljön
Vi är många som undrat hur de ser på att detta system kräver mer tid och resurser, hur de ser på att arbetsmiljön påverkas negativt med mer stress och minskad tid för kärnuppdraget.
Vi får till svar att de ”har vägt för- och nackdelar” men det framgår inte i kontakten med ansvariga hur provportalen kommer att utvärderas och utvecklas.
Att sambedömning ska ske genom att två lärare får sitta tillsammans vid en skärm eftersom det inte går att läsa, kommentera och bedöma utskrifter.
De befintliga provprogrammen som vi hittills använt har haft sina barnsjukdomar de också. Nu är de relativt välfungerande och med ett tydligt gränssnitt.
Duktiga, kompetenta lärare får nog
I stället för att upphandla ett samarbete med någon av dessa befintliga aktörer har sju års arbete lagts på ett för många hittills okänt företag och resultatet lämnar en hel del övrigt att önska.
Ytterligare en brist med dessa digitala prov är möjligheten för oss verksamma att ta del av seminarier eftersom dessa inte går att se i efterhand.
”Förväntas säga tack och amen”
Vi förväntas alltså ta in mycket information, säga ja tack och amen till Skolverkets provplattform.
Vi förväntas stå med mössan i hand och tacka så mycket för denna reform som vi inte har bett om, och vi förväntas tiga still om bristerna och de risker som den här reformen innebär.
Jag menar inte bara risken med att såväl elevers som lärares datorer kastas ut genom fönstren i frustration – den risken blir dock mer och mer överhängande för varje dag – utan kanske framför allt risken att duktiga och kompetenta lärare får nog och faktiskt slutar på grund av Skolverkets oförmåga att lyssna in oss.
Den tondövhet som vi möter när vi ifrågasätter systemet är skrämmande.
Räds nu inte det faktum att detta brev innehåller såväl metaforer som liknelser och en och annan ironisk syrlighet. Vi arbetar med att utveckla läskunnigheten hos kommande generationer, och den digitala världen motverkar oss ständigt. Uppenbarligen gör även vår egen myndighet det.
Towe Falk, gymnasielärare i svenska och engelska
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
LÄS ÄVEN:
Digitala proven – så svarar Skolverket på lärarens kritik
Rasande kritik mot digitala prov: ”Hoppas det kraschar”
Skolverkets svar om digitala nationella proven: ”Tar tid”
Bugg kan stoppa digitala prov: Skriv på papper
Yrkesgruppen som vann på fiaskot med skolplattformen
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se