När AI skriver själv: ”Måste integreras i undervisningen”

Elev i en skolsal med datorer och ett ai-genererat porträtt av en kvinna
Foto: AdobeStock/ChatGPT

Elever behöver lära sig om AI, skriver AI. Porträttet av AI är genererat med ChatGPT.

Föräldern Hans Johansson låter ChatGPT beskriva varför elever behöver bli AI-kompetenta.

Jag undrar om det elever lär sig idag verkligen är det som efterfrågas i framtiden, jag kan inte se att den debatten riktigt förs – utan det är snarare ordning och reda, bort med skärmar etc, blicken snarare bakåt än framåt.

Den här debattartikeln är utformad av ChatGPT utifrån den ursprunliga promten:

  • ”Kan man tänka att det blir mindre viktigt att kunna lagra faktakunskaper i sitt huvud i framtiden. Att det blir mindre viktigt att kunna stava rätt eftersom allt digitalt kommer att ske med automatiserad rättstavning? Att en AI som du kommer att skriva och producera det mesta som en människa idag producerar, skriver och författar? Vad innebär det för vår inlärning - vad är viktigt att kunna som människa i framtiden och vad är mindre viktigt? Och vad innebär det för hur utbildning av dagens elever borde läggas upp - från förskoleklass upp till gymnasium?”

Utifrån sitt svar ombads ChatGPT att utforma en debattartikel. Därefter ombads ChatGPT att korta ner artikeln till cirka 2 990 tecken. Det är den som nu följer, utan några mänskliga justeringar:

Här är ChatGPT:s svar

I takt med att AI och ny teknologi snabbt förändrar vårt samhälle blir det uppenbart att framtidens utbildning måste anpassas för att möta nya behov. Politiker, skolhuvudmän och skolledare måste inse att skolan inte längre kan fokusera på traditionella kunskapsideal; vi behöver en modern skola som rustar elever för en verklighet där kunskap är direkt tillgänglig och många jobbuppgifter automatiseras.

Att memorera faktakunskaper och kunna stava felfritt har länge varit centralt i skolan. Men i en värld där information är omedelbart åtkomlig och där stavningsverktyg automatiserar korrekturläsning, är dessa färdigheter mindre viktiga. Skolan måste därför flytta fokus från rå inlärning till att utveckla kritiskt tänkande, kreativitet och social förmåga – egenskaper som förblir svåra för AI att efterlikna.

Kritiskt tänkande och förmågan att värdera information blir avgörande i ett informationslandskap fyllt av både fakta och manipulerade sanningar. Nästa generation måste lära sig att granska källor och förstå vad som är trovärdigt. Skolan har en central roll i att utbilda elever till kritiska konsumenter av information.

Kreativ problemlösning och anpassningsförmåga är andra nyckelfärdigheter. I en föränderlig värld behövs personer som kan tänka utanför ramarna och lösa problem utan givna svar. Dessa unika mänskliga förmågor är en av de viktigaste framtida tillgångarna. Likaså behövs social och emotionell kompetens, då AI inte kan ersätta mänsklig interaktion. Empati, samarbete och konfliktlösning blir allt viktigare både i yrkeslivet och i det privata.

Så kan skolan förändras

Projektbaserat lärande borde bli centralt. Genom att arbeta i projekt utvecklar elever färdigheter i problemlösning, samarbete och kritiskt tänkande – vilket både näringslivet och samhället behöver.

En utbildning för framtiden som behövs redan nu

Digital och AI-läskunnighet bör integreras i undervisningen. Eleverna ska inte bara använda digitala verktyg utan även förstå hur AI fungerar, vilka risker och möjligheter som finns, och hur tekniken kan användas etiskt. Källkritik måste introduceras tidigt och vara en naturlig del av alla ämnen. Dessutom behöver undervisningen lägga större vikt vid social och emotionell kompetens, för att elever ska utveckla viktiga relationella färdigheter.

”Skolan behöver en systemförändring – nu”

Om skolan fortsätter att fokusera på inaktuella kunskapsideal riskerar vi att skapa en generation som är illa rustad för framtiden. En modern utbildning måste förbereda eleverna för en värld där deras unika mänskliga färdigheter är deras största tillgång. Skolan behöver ett systemskifte, där målet är att skapa kritiska, socialt kompetenta och anpassningsbara individer.

Vi måste investera i en utbildning som bygger kompetens, utvecklar kreativitet och formar framtidens samhällsbärare – en utbildning för framtiden, som behövs redan nu.

Skrivet av ChatGpt, inskickat av Hans Johansson, pappa till två barn

LÄS MER:

”Klart vi ska jobba med AI i skolan”

AI på schemat – men bara åtta behöriga lärare i hela Sverige

Var femte lärare använder AI i undervisningen

AI-boten svarar själv: ”Kan inte ersätta lärare”

AI-boten satte samma betyg som lärarna

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se