
Det bästa med att vara ombud är att kunna vara med och bidra till att det blir bättre för många, säger Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin. Foto: Henrik Hansson
Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin vill uppmuntra medlemmar i hela landet att bli ombud. Foto: Henrik Hansson
Medlem
Hur mycket kan du påverka på din arbetsplats? Kanske mer än du tror.
Om du engagerar dig som ombud får du inblick i beslutsprocesserna och kan bidra till förbättringar på jobbet.
– Man kan påverka mycket på arbetsplatsen när man är ombud, säger Catarina Gehlin och Hanna Meijer Holmqvist för Sveriges Lärare i Falun.
LÄS ÄVEN: Bli fackligt ombud – så funkar det
En dag fick Catarina Gehlin och hennes kollegor nog. Besluten som fattades av ledningen på arbetsplatsen var ofta ogenomtänkta och medförde negativa konsekvenser. De samlades för att diskutera vad de kunde göra åt saken. Tillsammans valde de Catarina Gehlin till skyddsombud och en annan kollega till arbetsplatsombud.
– Som ombud har man möjlighet att bidra till förbättringar på arbetsplatsen. Att vara två som delade på ansvaret var väldigt bra eftersom vi kunde diskutera med varandra i de frågor som uppstod, säger Catarina Gehlin.
Läraren Hanna Meijer Holmqvist hade liknande erfarenheter som ledde till att hon ville bli skyddsombud.
– Jag misstänkte att allt inte gick rätt till på min skola. Jag ville få större inblick och kunna påverka hur beslutsprocesserna gick till, därför blev jag ombud. I den fackliga grundkursen fick jag massor av kunskap och kunde sedan hjälpa till så att det blev så bra som möjligt på arbetsplatsen, bland annat genom att se till att arbetsgivaren följde reglerna.
– Beslut ska tas i rätt ordning och man får inte heller hoppa över steg, till exempel att göra riskbedömningar. Facket behöver vara med i hela processen för att säkerställa att arbetsgivaren inte missar sådant som kan vara väsentligt för verksamheten, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Det bästa med att vara ombud är att kunna vara med och bidra till att det blir bättre för många, säger Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin. Foto: Henrik Hansson
Numera är både Catarina Gehlin och Hanna Meijer Holmqvist ordförande för Sveriges Lärare i Falun samt huvudskyddsombud. De vill uppmuntra medlemmar i hela landet att bli arbetsplatsombud eller skyddsombud, särskilt på skolor där det saknas.
– Vi får ibland höra av medlemmar att det funkar bra ändå, utan ombud. Men när de sedan har blivit valda till ombud och gått utbildningen så får de kunskap om hur en verksamhet borde fungera. Då blir det ofta tydligt att det finns saker på deras arbetsplats som behöver förbättras, säger Catarina Gehlin.
Ombud i Sveriges Lärare erbjuds gedigna utbildningar för att få kunskap om lagar och avtal samt tips på hur man kan verka för förändring. Som ombud får man också tillgång till ett stort kontaktnät av kunniga och erfarna personer.
– Alla är gröna i början och det ska man inte vara rädd för. Vi stöttar varandra och tillsammans är vi starka. Man kan inte lösa alla problem på en gång utan man får börja i det lilla. Och det finns alltid hjälp att få när man behöver det. Vi är trots allt 300 000 medlemmar och 27 000 förtroendevalda i Sveriges Lärare och det är en enorm kraft att ha i ryggen, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Alla är gröna i början och det ska man inte vara rädd för.
Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin vill tipsa alla nyblivna ombud om två viktiga saker: att försöka få en bra relation med rektorn och att försöka komma in tidigt i beslutsprocesser. Då är det lättare att kunna jobba med friskfaktorer och förebygga att problem uppstår.
– Ni vinner på att vara kreativa och tänka proaktivt. Upptäcker ni något som är galet är det bra att ta fram förslag på hur det skulle kunna bli bättre innan ni tar upp problemet med rektorn. Då ökar chansen att ledningen lyssnar på medlemmarnas önskemål, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Samtidigt poängterar de båda att det är viktigt att alla medarbetarna är aktiva och rapporterar till chefen och skyddsombudet varje gång det uppstår problematiska situationer som är svåra att hantera och som skapar stress.
– Dokumentationen är nödvändig för att tydliggöra vad som behöver förbättras. Det kan gälla återkommande problem eller enskilda händelser, till exempel om det inte dyker upp vikarier på förskolan och man står där ensam med femton barn klockan sju på morgonen, säger Catarina Gehlin.
Genom att rapportera in alla problem, även om de kan tyckas vara små, kan man se om det finns mönster. Då blir det lättare att vara proaktiv och arbeta förebyggande mot stress och dålig arbetsmiljö.
– När någon blir sjukskriven har det gått för långt. Kanske hade sjukskrivningen kunnat undvikas om facket hade fått komma in tidigare i processen. Arbetslivet skulle kunna vara förödande om inte facket kunde bevaka att lagar och avtal följs. Varje gång vi lyckas förhindra att någon mår dåligt är det en seger, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.