
Det bästa med att vara ombud är att kunna vara med och bidra till att det blir bättre för många, säger Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin. Foto: Henrik Hansson
Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin vill uppmuntra medlemmar i hela landet att bli ombud. Foto: Henrik Hansson
Medlem
Hur mycket kan du påverka på din arbetsplats? Kanske mer än du tror.
Om du engagerar dig som ombud får du inblick i beslutsprocesserna och kan bidra till förbättringar på jobbet.
– Man kan påverka mycket på arbetsplatsen när man är ombud, säger Catarina Gehlin och Hanna Meijer Holmqvist för Sveriges Lärare i Falun.
LÄS ÄVEN: Bli fackligt ombud – så funkar det
En dag fick Catarina Gehlin och hennes kollegor nog. Besluten som fattades av ledningen på arbetsplatsen var ofta ogenomtänkta och medförde negativa konsekvenser. De samlades för att diskutera vad de kunde göra åt saken. Tillsammans valde de Catarina Gehlin till skyddsombud och en annan kollega till arbetsplatsombud.
– Som ombud har man möjlighet att bidra till förbättringar på arbetsplatsen. Att vara två som delade på ansvaret var väldigt bra eftersom vi kunde diskutera med varandra i de frågor som uppstod, säger Catarina Gehlin.
Läraren Hanna Meijer Holmqvist hade liknande erfarenheter som ledde till att hon ville bli skyddsombud.
– Jag misstänkte att allt inte gick rätt till på min skola. Jag ville få större inblick och kunna påverka hur beslutsprocesserna gick till, därför blev jag ombud. I den fackliga grundkursen fick jag massor av kunskap och kunde sedan hjälpa till så att det blev så bra som möjligt på arbetsplatsen, bland annat genom att se till att arbetsgivaren följde reglerna.
– Beslut ska tas i rätt ordning och man får inte heller hoppa över steg, till exempel att göra riskbedömningar. Facket behöver vara med i hela processen för att säkerställa att arbetsgivaren inte missar sådant som kan vara väsentligt för verksamheten, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Det bästa med att vara ombud är att kunna vara med och bidra till att det blir bättre för många, säger Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin. Foto: Henrik Hansson
Numera är både Catarina Gehlin och Hanna Meijer Holmqvist ordförande för Sveriges Lärare i Falun samt huvudskyddsombud. De vill uppmuntra medlemmar i hela landet att bli arbetsplatsombud eller skyddsombud, särskilt på skolor där det saknas.
– Vi får ibland höra av medlemmar att det funkar bra ändå, utan ombud. Men när de sedan har blivit valda till ombud och gått utbildningen så får de kunskap om hur en verksamhet borde fungera. Då blir det ofta tydligt att det finns saker på deras arbetsplats som behöver förbättras, säger Catarina Gehlin.
Ombud i Sveriges Lärare erbjuds gedigna utbildningar för att få kunskap om lagar och avtal samt tips på hur man kan verka för förändring. Som ombud får man också tillgång till ett stort kontaktnät av kunniga och erfarna personer.
– Alla är gröna i början och det ska man inte vara rädd för. Vi stöttar varandra och tillsammans är vi starka. Man kan inte lösa alla problem på en gång utan man får börja i det lilla. Och det finns alltid hjälp att få när man behöver det. Vi är trots allt 300 000 medlemmar och 27 000 förtroendevalda i Sveriges Lärare och det är en enorm kraft att ha i ryggen, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Alla är gröna i början och det ska man inte vara rädd för.
Hanna Meijer Holmqvist och Catarina Gehlin vill tipsa alla nyblivna ombud om två viktiga saker: att försöka få en bra relation med rektorn och att försöka komma in tidigt i beslutsprocesser. Då är det lättare att kunna jobba med friskfaktorer och förebygga att problem uppstår.
– Ni vinner på att vara kreativa och tänka proaktivt. Upptäcker ni något som är galet är det bra att ta fram förslag på hur det skulle kunna bli bättre innan ni tar upp problemet med rektorn. Då ökar chansen att ledningen lyssnar på medlemmarnas önskemål, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Samtidigt poängterar de båda att det är viktigt att alla medarbetarna är aktiva och rapporterar till chefen och skyddsombudet varje gång det uppstår problematiska situationer som är svåra att hantera och som skapar stress.
– Dokumentationen är nödvändig för att tydliggöra vad som behöver förbättras. Det kan gälla återkommande problem eller enskilda händelser, till exempel om det inte dyker upp vikarier på förskolan och man står där ensam med femton barn klockan sju på morgonen, säger Catarina Gehlin.
Genom att rapportera in alla problem, även om de kan tyckas vara små, kan man se om det finns mönster. Då blir det lättare att vara proaktiv och arbeta förebyggande mot stress och dålig arbetsmiljö.
– När någon blir sjukskriven har det gått för långt. Kanske hade sjukskrivningen kunnat undvikas om facket hade fått komma in tidigare i processen. Arbetslivet skulle kunna vara förödande om inte facket kunde bevaka att lagar och avtal följs. Varje gång vi lyckas förhindra att någon mår dåligt är det en seger, säger Hanna Meijer Holmqvist.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.