Darvik: ”Kunde ha uttryckt mig annorlunda”

Axel Darvik, Göteborgs skolkommunalråd hamnade i blåsväder bland efter jämförelsen med föreläsare och lärare. Foto: Göteborg.se
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Skolkommunalrådet i Göteborgs stad Axel Darvik (L), har retat gallfeber på lärare, rektorer och lärarfack, genom sitt uttalande om att skickliga lärare ska klara av sitt klassrum utan stödpersonal. Läraren.se följer upp Skolsveriges stora snackis.

LÄSTIPS: FÖRSLAGET: INFÖR LÄGSTAKRAV I ELEVHÄLSAN

”Det borde komma en ursäkt” twittrar Lärarförbundets ordförande i Göteborg Andrea Meiling”.

”Förväntar mig fortfarande en kommentar till om du tycker att det är en bra jämförelse att jämföra 1 000 vuxna med 30 hormonstinna tonåringar”, skriver en lärare.

”Helt verklighetsfrämmande”, twittrar en annan.

Och i en debattartikel i GP ifrågasätter Lärarupprorets 2.0:s Alexander Skytte om Axel Darvik ens träffat ett barn.

Bakgrunden var ett politikerns uttalande i GP.

– En duktig föreläsare eller pedagog kan trollbinda tusentals människor som är tysta och lyssnar, så jag ser ingen anledning till varför man inte kan hålla ordning på en klass på 25-30 personer, sa Axel Darvik till Göteborgsposten.

Göteborgs stad har i sin skolbudget beslutat att skriva av skolskulder för grundskolor som gick in i den nya organisationen med underskott. Men kraven på budgetbalans fortsätter.

LÄSTIPS: Nedskärningskaoset: Två lärare anklagade för misshandel

Förslaget: Minska på elevassistenterna

Ett av sparförslagen från kommunens politiska ledning är att dra ner på antalet elevassistenter.

Läraren.se kollar läget med Axel Darvik.

Har du tagit åt dig något av kritiken?

– Jag hade kunnat använt ett annat exempel och uttryckt mig på ett annat sätt. Men jag har också fått medhåll från lärare och rektorer som hör av sig och tycker att det jag säger är vettigt, säger Axel Darvik, till Läraren.se.

Hur menade du?

– I normalfallet ska lärare kunna klara av klassrumssituationen. Det handlar om en överdriven inkludering, att alla elever ska kunna vara i klassrummet. En del elever behöver särskilda undervisningsgrupper och en annan typ av undervisningen ska fungera. Det kan inte vara okej att det är så stökigt att det går ut över övriga elever i klassrummet.

Menar du att en lärare ska hantera en klass på 30 elever oavsett vilka som finns där?

– Nej, inte oavsett. Jag menar att i normalfallet ska man kunna hantera eleverna. I vissa fall kan man behöva två lärare där man har ett utmanande elevunderlag.

Varför vill du spara på elevassistenter?

– Jag tycker att man ska hålla igen. Vi har skolor där det är stökigt. Jag tror inte att vi löser det genom outbildad personal, utan genom att lärare och rektorer får ett professionellt stöd så att man kan hantera en destruktiv kultur.

Det är dyrt att anställa erfarna lärare, det saknas personal med specialpedagogisk kompetens. Hur ska man då lösa det?

– Göteborg gör en av de största ekonomiska viktningarna av elevpeng av alla kommuner. Skolor som har de största utmaningarna får mer resurser. Då behöver rektor fundera på hur man håller bra personal, ge lärarna förutsättningar att planera sina lektioner – bättre villkor.
Det är klart att det är lättare att jobba på en skola med lättare elever.

Elevassistenter kan behövas för att eleven ska få sina rättigheter tillgodosedda, hur tänker du då?

– Vissa behöver elevassistenter för att klara skoldagen, en vuxen som håller koll. Då är det bättre att man har en lärarassistent med ett eller två års utbildning, en elevassistent behöver ingen utbildning alls.

LÄS ÄVEN

Tvålärarskap – mer än 1 + 1

Wiman: Utbildning är en mänsklig rättighet – inte sportlov i Åre

Tegnell om barnsmittan: ”Inget talar för mutanter”

Skolavtal 21: Så funkar avtalsförhandlingarna