Kreativ musikundervisning i kristider

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Musiklärarna på Alléskolan tog ett snabbt beslut: att dela ut skolans musikinstrument och digitala ljudkort till eleverna innan skolan hänvisades till distansundervisning på grund av coronaviruset.

Ikursplanerna för de olika musik-kurserna ingår att eleverna ska spela tillsammans, det var problemet vi hade att lösa, säger Andreas Lockström programansvarig för det Estetiska programmet.

På tisdagen kom beskedet att skolan skulle stängas nästa dag. Inte mycket tid för musiklärarna att försöka rädda undervisningen för de 40 elever som går det högskoleförberedande Estetiska programmet på Alléskolan i Hallsberg, söder om Örebro.

- Tack vare att vår skolledning var så snabb att informera oss om regeringens beslut, hann vi fem musiklärare överlägga. Vi var överens om att stängningen förmodligen inte handlade om dagar utan snarare månader.

Michael Parmisch i förgrunden, Isabelle till vänster, Emil och Andreas längst bak v till h.

Lärarna samlade alla elever på eftermiddagen och lät dem välja instrument att ta med sig hem.

- Vi delade ut ljudkort, midi-klaviatur, mikrofoner och kablar så att var och en fick en musikarbetsstation att använda hemma till sina 1-1-enheter (datorer).

- Midiklaviaturen är i princip ett litet piano som kopplas till datorn så att man kan spela och producera musik, förklarar Andreas.

Gitarrer, elgitarrer, elbasar - alla elever fick förse sig med låneinstrument.Genom olika digitala inspelningsprogram kan elever och lärare nu ta del av varandras arbete.

- Även om vi tyvärr tvingas ställa in vår traditionsenliga konsert om två veckor, ”Alléskolan Live”, kommer vi att kunna spela in tillsammans tack vare en onlinetjänst. Alla kan spela in i sin grupp och även vi lärare kommer att kunna hålla instrument- och sånglektioner med eleverna i realtid via videolänk.

- Allt tack vare att skolan ligger långt framme vad gäller digitalisering, konstaterar Andreas Lockström.

FOTO: Andreas Lockström