Läraren skapade en specialutgåva av magasinet.
						Till startsidan
					
					
							
						Om läraren
						Lärarens framgångar fortsätter – och nu är redaktionen nominerad till fyra priser i prestigefyllda Swedish Content Awards.
– Det är jätteroligt. Det visar att samarbete lönar sig, säger chefredaktör Michael Jonsson.
					
Läraren, som ges ut av Lärarförbundet och produceras av Make Your Mark, har skördat stora framgångar efter den stora omgörningen 2020. Totalt har redaktionen prisats med sex medaljer (två guld, två silver, två brons) och är nu uppe i totalt 18 nomineringar i svenska och internationella branschtävlingar.
– Vi är såklart stolta över den uppmärksamhet vi får, säger chefredaktör Michael Jonsson.
                        Michael Jonsson, chefredaktör Läraren.
– Men ännu roligare är att läsarna ger oss så fantastiskt fina siffror i olika mätningar och undersökningar, fortsätter Michael Jonsson.
Nu är Läraren nominerad i fyra olika klasser i Swedish Content Awards, och är därmed den mest nominerade av alla i tävlingen.
Här är de bidrag som jurygrupperna nominerat:
                        Läraren skapade en specialutgåva av magasinet.
Kampanjen ”Min lön” tillsammans med Lärarförbundet visade på olikheter och orättvisor och engagerade Sveriges lärare. Drygt 300 000 personer läste artiklarna och drygt 30 000 följde länkarna till Lärarförbundet.
– Det känns genuint glädjande att få vara nominerad i så många kategorier tillsammans med Make Your Mark. Just ett ”tillsammans-arbete” har varit den starkast lysande stjärnan till dessa framgångar, säger Magnus Öhult, digital strateg på Lärarförbundet.
                        Magnus Öhult.
– Vi har tillsammans lyckats kombinera kreativ och viktig journalistik med ett smart värdeskapande digitalt verktyg som ger lärarna unika insikter om sitt löneläge och sin löneutveckling, fortsätter Magnus Öhult.
Han får medhåll av Lärarens digitala chef Markus Thunberg:
– Kul att ”Min Lön” kan få pris eftersom kampanjen visar hur effektfullt det blir när vi lyssnar på användarna och lyckas ge dem innehåll och tjänster de har verklig nytta av, säger han.
Nomineringen till ”Årets reportage” visar en mörk och okänd sida hos Sveriges viktigaste yrkeskår.
För första gången gjordes en utförlig undersökning av risken för våld bland lärare till yngre barn, tolv år och nedåt, vilket resulterade i en rapport från Lärarförbundet.
                        Resultatet var skrämmande, den visade att varannan hade utsatts för våld.
– Det är kanske årets viktigaste publicering, säger chefredaktör Michael Jonsson.
Publiceringen fick ett stort medialt genomslag: TV4, SVT, Expressen, Aftonbladet, DN, Svenska Dagbladet, Göteborgs-Posten och många fler skrev om nyheten. Många kommenterade också på ledarplats. TV4 hade dessutom en lång intervju med Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand om deras förslag på lösningar.
                        Raketbetygen.
”Årets infografik” är en nominering av Ämnesläraren för ett avslöjande reportage om det som faktiskt kan kallas ”bluffbetyg”. På ett åskådligt sätt visas hur allt fler elever får högre betyg i alla ämnen – utan att kunskaperna ökar.
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
						Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
                        
					Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
					Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
                        Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
						Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
						
                    Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
					Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
					Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
						Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
						
                    Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
					Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
					Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
						Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
						
                    Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
					Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
					Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
						Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
						
                    Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
                        
					Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
						Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
                        
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
						
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
                        
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
						
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
						
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
                        
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”