Nya Läraren dubbelt nominerad till tungt kommunikationspris

Läraren och Läraren.se är nominerade till Publishingpriset.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

I våras var det premiär för nya Läraren, både som webbplats och magasin. Nu nomineras satsningen dubbelt i prestigefyllda Publishingpriset.

Ett halvår efter lanseringen av Lärarförbundets redaktionella storsatsning har juryn för Publishingpriset nominerat Läraren.se, den nya personaliserade webbplatsen som blivit Sveriges viktigaste nyhetskanal för Sveriges lärare, samt det nya uppdaterade magasinet Läraren som går ut till 230 000 lärare.

– Jätteroligt. Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Michael Jonsson, chefredaktör för Läraren.

Uppskattat innehåll

Nya magasinet Läraren ersatte Lärarnas tidning och har fått en helt ny form, nya avdelningar och ett mer engagerande innehåll.

Sajten Läraren.se är personaliserad för Lärarförbundets medlemmar och samlar innehåll för alla yrkesgrupper i skolan.

Tidigare nummer av Läraren, Lärarförbundets magasin till samtliga medlemmar.

– Vi kan också se att läsarna uppskattar det vi gör, säger Michael Jonsson.

Antalet sidvisningar har ökat med 88 procent, följare på Facebook med 200 procent och antalet interaktioner på Facebook har ökat med otroliga 1 138 procent (juni 2020 mot juni 2018). Redaktionen producerar även tre nya poddar, videoinslag, innehåll för sociala kanaler och mer än hundra nya artiklar varje månad.

– I centrum står vår högkvalitativa journalistik som rör frågor som påverkar lärarnas yrkesvardag. Men det är också roligt är att fler och fler lärare hittar till oss, säger Markus Thunberg, digital chef.

Totalt fem nomineringar

Nu väljer Publishingpriset att nominera Läraren i kategorin Medlemstidningar yrke och Läraren.se i kategorin Webbtidningar/webbtidskrifter.

– Att nomineras dubbelt är stort i den här tuffa konkurrensen, säger Markus Thunberg.

Publishingpriset har delats ut sedan 1990 och ges till tidningar, tidskrifter och sajter. En jury avgör vilka som vinner och priset belönar lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Vinnarna presenteras i november 2020.

Make Your Mark, som producerar Läraren och Läraren.se på uppdrag av Lärarförbundet, har totalt fem nomineringar till Publishingpriset.