Tidigare nummer av Läraren, Lärarförbundets magasin till samtliga medlemmar.
Till startsidan
Om läraren I våras var det premiär för nya Läraren, både som webbplats och magasin. Nu nomineras satsningen dubbelt i prestigefyllda Publishingpriset.
Ett halvår efter lanseringen av Lärarförbundets redaktionella storsatsning har juryn för Publishingpriset nominerat Läraren.se, den nya personaliserade webbplatsen som blivit Sveriges viktigaste nyhetskanal för Sveriges lärare, samt det nya uppdaterade magasinet Läraren som går ut till 230 000 lärare.
– Jätteroligt. Det här är ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Michael Jonsson, chefredaktör för Läraren.
Nya magasinet Läraren ersatte Lärarnas tidning och har fått en helt ny form, nya avdelningar och ett mer engagerande innehåll.
Sajten Läraren.se är personaliserad för Lärarförbundets medlemmar och samlar innehåll för alla yrkesgrupper i skolan.
Tidigare nummer av Läraren, Lärarförbundets magasin till samtliga medlemmar.
– Vi kan också se att läsarna uppskattar det vi gör, säger Michael Jonsson.
Antalet sidvisningar har ökat med 88 procent, följare på Facebook med 200 procent och antalet interaktioner på Facebook har ökat med otroliga 1 138 procent (juni 2020 mot juni 2018). Redaktionen producerar även tre nya poddar, videoinslag, innehåll för sociala kanaler och mer än hundra nya artiklar varje månad.
– I centrum står vår högkvalitativa journalistik som rör frågor som påverkar lärarnas yrkesvardag. Men det är också roligt är att fler och fler lärare hittar till oss, säger Markus Thunberg, digital chef.
Nu väljer Publishingpriset att nominera Läraren i kategorin Medlemstidningar yrke och Läraren.se i kategorin Webbtidningar/webbtidskrifter.
– Att nomineras dubbelt är stort i den här tuffa konkurrensen, säger Markus Thunberg.
Publishingpriset har delats ut sedan 1990 och ges till tidningar, tidskrifter och sajter. En jury avgör vilka som vinner och priset belönar lovvärd redaktionell kommunikation och marknadskommunikation. Vinnarna presenteras i november 2020.
Make Your Mark, som producerar Läraren och Läraren.se på uppdrag av Lärarförbundet, har totalt fem nomineringar till Publishingpriset.
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Krönika ”Man ska nog följa pengarna för att förstå varför vi har det här systemet.”
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.