Historisk uppgång för Läraren på Facebook

Under november var Läraren mest engagerande i svensk fackförbundspress.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

I våras lanserades nya Läraren. Nu är den nummer ett.
Under november var Läraren mest engagerande i svensk fackförbundspress.

VÅREN 2019 tog en ny redaktion över Lärarförbundets tidningar och digitala kanaler. Ett stort utvecklingsarbete resulterade i en total omgörning av tidningarna och de digitala kanalerna.

Magasinet Läraren, nyhetssajten Läraren.se och nio nya ämnes- och yrkesnära tidningar lanserades våren 2020, tillsammans med nya sajter och sociala konton.

INFÖR ÅRSSKIFTET kommer nu färska siffror som visar en stark digital utveckling. Lärarens webbplats passerade under november för första gången någonsin en miljon sidvisningar under en månad. Läraren var i november också Sveriges mest engagerande nyhetskanal på Facebook inom Svensk fackförbundspress.

Läraren engagerar mest. Interaktioner på Facebook november 2017 – november 2020, jämförelsen gäller svensk fackförbundspress. Not: De fackförbundstidningar som av utrymmesskäl inte får plats i diagrammet ligger runt 1 000 eller färre interaktioner på Facebook under november 2020, med undantag för Arbetsvärlden (1 200), Handelsnytt (3 000) och Vårdfokus (3 700).

Fler ökningar på Facebook, november 2020 jämfört med november 2018.­

Delningar: + 348%.

Interaktioner: + 667%.

Kommentarer: + 1 119%.

– Det är fantastiska siffror, och just interaktioner är viktigt för det visar hur mycket innehållet engagerar läsarna, säger chefredaktör Michael Jonsson.

+ 667 procent

fler interaktioner på facebook 2020 jämfört med 2018

– Vi är jätteglada över att så många lärare besöker våra olika kanaler. Men viktigast av allt är att vi i dessa jobbiga tider varje dag kan ge unik yrkesanpassad journalistik till Sveriges lärare.

Som diagrammet visar är Läraren just nu nummer ett i svensk fackförbundspress, strax före giganten Kommunalarbetaren. Kommunal har mer än en halv miljon medlemmar.

Läraren har också dragit ifrån Skolvärlden, som ges ut av Lärarnas Riksförbund.

I botten hittar vi bland annat Journalisten med totalt 96 interaktioner under november, vilket är en tredjedels procent jämfört med Lärarens 30 163.

– Vi är ödmjuka och vet att siffrorna kan variera månad för månad. Men att vi nu, tillsammans med Sveriges lärare, är nummer ett betyder att vi med ännu större kraft kan driva lärarnas viktigaste frågor, säger chefredaktör Michael Jonsson.