Nytt guld – prisas för årets reportage

Läraren tog hem ett guld och två silver.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Läraren belönas med ett guld – igen. Den här gången i tunga klassen ”Årets reportage” i prestigefyllda Swedish Content Awards.
– Jätteroligt, och ett kvitto på att vår kvalitetsjournalistik håller högsta klass, säger chefredaktör Michael Jonsson.
Redaktionen belönades också med två silver, i klasserna ”Årets sociala medier” och ”Årets podd”.

Det är drygt två år sedan Lärarförbundet lade ut produktionen av sina redaktionella kanaler på Make Your Mark vars nya redaktion, där flera rutinerade skoljournalister ingår, har genomfört ett stort utvecklingsarbete. 

– Vi ser det här som en bekräftelse på att vi är på rätt väg, säger Michael Jonsson.

Här är de prisade bidragen:

  • ”Årets reportage” (guld): Rubriken är ”Flickorna drar ifrån”, och reportaget som publicerades i Lärarens ämnestidningar och på sajten Läraren.se avslöjade att flickor i dag i snitt har bättre betyg i alla ämnen jämfört med pojkar.
    Reporter: Fredrik Nejman. Redaktör: Susanne Pettersson. Digital redaktör: Sara Grundberg. Formgivning: Johanna Steen.
    Läs reportaget.

 

  • ”Årets sociala medier” (silver): ”Min sal är min borg” är en serie inlägg och artiklar i Lärarens Ämnesläraren för lärare i praktisk-estetiska ämnen, på Läraren.se och i sociala kanaler. Det hela började med riktiga skräckbilder på den hemska arbetsmiljön i många slöjdsalar och växte till en lång rad inlägg där lärare visade upp sina fina salar som en motvikt.  Redaktör: Hampus Jarnlo.
    Läs mer här. 
  • ”Årets podd” (silver): ”Lärarstudentpodden” är Lärarens podd om de frågor som rör sig i lärarstudenters huvuden. Allt om första året på utbildningen, första anställningsintervjun, lönen, VFU:n och första tiden som lärare.
    Producent: Anna Westman Swantesson. Reporter: Emma Olsson.
    Lyssna på podden här.

– Att vi förutom guldet i ”bästa reportage” även belönas med silver i klasserna ”sociala medier” och ”podd” visar vilken imponerande kreativ nivå vi håller i alla kanaler, säger Lärarens digitala chef Markus Thunberg.

Han framhåller också det goda samarbete med Lärarförbundet som en anledning till framgången.

Läraren var även nominerad i klasserna ”Bästa tidning”, ”Bästa effekt & engagemang” och ”Bästa infografik”. Hösten 2020 utsågs sajten Läraren.se till Bästa webbtidning” i Publishingpriset.