
Källa: Kantar SIFO. Lärarförbundets lärarpanel, 2021. Svaren avser omfattningen av våld under de senaste två åren.
Hoten mot lärarna Varannan lärare på låg- och mellanstadiet har utsatts för fysiskt våld. Värst är det för lärare i fritidshem, enligt en färsk medlemsundersökning från Lärarförbundet.
Slag i magen, spott i ansiktet, bett i handen och en kniv i armen.
Det är bara något av det som många lärare får utstå i sitt arbete, enligt Lärarförbundets undersökning.
Av de närmare 1 000 lärarna i förskoleklass, fritidshem och årskurs 1–6 som svarade säger 45 procent att de utsatts för fysiskt våld av elever minst en gång de senaste två åren. Nästan var tredje, 31 procent, har utsatts flera gånger.
Källa: Kantar SIFO. Lärarförbundets lärarpanel, 2021. Svaren avser omfattningen av våld under de senaste två åren.
Störst risk att råka illa ut har lärarna i förskoleklass och fritidshem. 59 procent av lärarna i fritidshem har utsatts för fysiskt våld minst en gång de senaste två åren. Motsvarande siffra för lärare i förskoleklass är 54 procent. De som utsatts flera gånger under samma period är 47 respektive 39 procent.
– Resultatet förskräcker, säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Ännu vanligare än att bli påhoppad fysiskt är verbalt våld.
”Håll käften kärring”, ”jävla idiot” eller en matkniv under hakan och orden ”Jag ska döda dig”. Det är bara några påhopp som lärare fått stå ut med.
72 procent av lärarna säger att de utsatts för verbalt våld minst en gång de senaste åren. Nästan lika många, 62 procent, säger att det skett flera gånger.
Det verbala våldet är störst bland de yngre barnen.
– Ja, det är ett mycket större problem i de lägre åldrarna, säger Veronika Fridlund, utredare på Lärarförbundet och ansvarig för undersökningen.
Lärare riskerar inte bara att utsättas för våld från elever. Föräldrar försämrar också arbetsmiljön.
23 procent av de svarande säger att de utsatts för verbalt våld från vårdnadshavare de senaste två åren. Däremot är fysiskt våld från föräldrar ovanligt. Fyra procent av lärarna säger sig ha utsatts för det.
Att våldet är utbrett på Sveriges skolor bekräftas också av Lärarförbundets ombudsenkät. Drygt 1 300 skydds- eller platsombud har svarat. 66 procent säger att lärare utsatts för fysiskt våld och 86 procent för verbalt våld i deras ombudsområde under 2020.
Är det värre än tidigare?
– Tyvärr går det inte göra några jämförelser eftersom undersökningar om hot och våld i förskoleklass, fritidshem och grundskolans tidigare år är mer eller mindre obefintliga. I den mån dessa lärargrupper har ingått i undersökningar har de klumpats ihop med lärare som har äldre elever. Men eftersom problemen inom dessa grupper är betydligt högre än för de lärare som undervisar i högre årskurser blir det gravt missvisande, säger Veronika Fridlund.
En tidigare rapport från Lärarförbundet visar att bland lärare i årskurs 7–9 har 15 procent utsatts för fysiskt våld och 58 procent för verbalt våld, alltså betydligt lägre siffror.
Bland gymnasielärare har 3 procent utsatts för fysiskt våld och 25 procent för verbalt våld.
Mycket stort | 6 % |
Ganska stort | 31 % |
Ganska litet | 36 % |
Mycket litet | 24 % |
Vet ej | 3 % |
Källa: Kantar SIFO. Lärarförbundets lärarpanel, 2021. Svaren avser omfattningen av våld under de senaste två åren.
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.