
Lärare Anders Magnusson och Jenny Olsson har förändrat sättet att arbeta.
Hoten mot lärarna
Lärarna vågade knappt gå i korridoren. Och hälften av pojkarna fick inte gymnasiebehörighet.
Men när lärarna på Cederbergskolan i Krokom slutade skrika hände något. Arbetsklimatet förändrades och alla elever går ut med gymnasiebehörighet.
Höstsolen lyser när några elever springer ner till Glada gaffeln, skolans matsal. Det är lunchrast och på fotbollsplanen spelar barn i alla åldrar.
Det är svårt att förstå att Cederbergsskolan rankades som en av Sveriges sämsta skolor för några år sedan. Skolinspektionens granskningar 2014 och 2018 var svarta av kritik. En macho- och antipluggkultur gör att skolan inte lever upp till läroplanens grundläggande krav, skrev inspektionen och hotade med vite.
Flera lärare kände starkt obehag att gå i korridorerna.
– Det var ett tufft klimat. Och det kunde kastas grejer efter oss lärare i korridoren, minns Anders Magnusson, lärare i NO, matematik och teknik.
Han har jobbat på Cederbergskolan i 20 år och varit med om förändringen som kulminerade våren 2020 då samtliga nior gick ut med gymnasiebehörighet.
Bara några år tidigare låg behörigheten på 65 procent och runt 50 procent för pojkarna.
– Vi var en ganska traditionell skola, innan vi bytte vi fokus, säger Anders Magnusson.
Kollegan Jenny Olsson nickar:
– Det som förändrats är vårt sätt att arbeta.
Förändringen kom när Thomas Hallberg klev in på rektorsexpeditionen våren 2017.
Han hade tidigare varit vikarie på skolan, men blev nu högste chef.
– Det första var att ta tillbaka ansvaret till de vuxna. Det går inte att skylla på eleverna. Skolkulturen bärs av lärarna, säger Thomas Hallberg.
Obligatorisk rastvakt infördes. Något som inte alla lärare uppskattade. De ansåg att ett par timmars rastvaktande i veckan skulle inverka negativt på undervisningen.
Thomas Hallberg menade tvärtom. Det ökar lugnet i både korridorerna och klassrummen.
Med tiden fick han rätt.
– Jag vill skapa en skola där det är roligt att ta med kaffekoppen ut i korridoren.
Lärare Anders Magnusson och Jenny Olsson har förändrat sättet att arbeta.
Nästa steg var att förändra lärarnas sätt att stävja stöket. Inget mer skrik och kasta ut stökiga elever från klassrummet.
– Det fanns en tradition av ”ringahem-och-skälla-kultur”. Det var viktigare att ta reda på vem som gjort vad i stället för att fundera över vad vi ska göra för att förhindra liknande problem.
Ett sätt, menar Thomas Hallberg, är att inte fastna i hur ämnesundervisningen ska bedrivas.
– Vi har jobbat mycket mer med relationer och skolkultur än undervisningsstruktur. Det gäller att förändra inställningen till undervisningen bland elever och inställningen till elever bland lärarna.
En viktig del i Thomas Hallbergs filosofi är att få eleverna att förstå varför skolan är viktig.
– Vi måste få med eleverna. Så länge vi vuxna dikterar villkoren blir det bara ett maktutövande.
Är det maktutövande att ha keps- och mobilförbud?
– Ett mobilförbud kan vara superbra. Men man måste inkludera eleverna i beslutet. Inte bara genomföra ett beslut med hårdhandskar. Tillsammans med eleverna har vi kommit överens om att lämna in telefonerna under lektionerna.
– Kepsar är intressant. Vi har haft diskussioner och landat i att man får ha keps. För många elever, främst med NPF, är det viktigt med keps, säger Thomas Hallberg, som anser att förändringsarbetet hade varit omöjligt utan lärarna.
– Till syvende och sist är det lärarna som har gjort jobbet. Jag är stolt över att jobba med varenda en av dem. Det har funnits positiva röster redan från start och i dag är det ett gemensamt kollegium som driver utvecklingsarbetet.
Rektor Thomas Hallberg tror inte på pedagogiska flugor.
Robin Kron som går i nian tycker det är stor skillnad på hur det var för några år sedan.
– Det är mycket mindre bråk nu. Tidigare kände man sig inte säker i korridoren. Elever skrek till lärarna och de skrek tillbaka. När lärarna slutade gapa på eleverna hände något. Lärarna har haft stor betydelse för förändringen. Vi elever tar mer eget ansvar. De flesta har insett att vi måste fixa betygen, i stället för att bara vara tuff i skolan, säger Robin Kron.
En bra hjälp i arbetet med att förändra elevernas beteende är kulturtimman som införts. En gång i veckan diskuteras värderingar, skyldigheter, rättigheter och normer.
– Det kan handla om alla människors lika värde, pride med mera, säger elevvägledaren Anna Hallberg.
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.