”Vi arbetar med samma mål – med olika uppdrag”

”Lösningen är inte att ställa olika professioner mot varandra”, skriver debattören.

Han vill att lärare och fritidspersonal delar på ansvaret för rasterna.
Nu svarar grundskolläraren Ann Jonsson:
”Varför jämföra olika yrkesgrupper med varandra?".

I en orkester blir musikerna inte bättre av att jämföra sina noter med varandra. Musikerna blir bättre när de får tid att öva sina instrument. Skolan fungerar lite på samma sätt, den är som en orkester.

I orkestern sitter någon vid fiolen, en annan vid trumpeten och ytterligare en vid ett slagverk. Märkligt vore om trumpetaren krävde mer tid med stråken, utifrån violinistens sätt att öva. Eller om violinisten menade att slagverkaren borde spela fler av hens toner.

”Osynkad orkester”

Problemet i en orkester är sällan att instrumenten är olika. Problem uppstår när någon saknar noter, inte hinner öva eller för få musiker är på scen. Ändå låter en del av skoldebatten emellanåt som en osynkad orkester i mina öron. Vi jämför varandras arbetsuppgifter, i stället för att ställa oss frågan om förutsättningarna räcker till för någon av oss.

Purna Thapa, lärare i fritidshem, skriver att grundskollärare bör ta större ansvar för skolans rastverksamhet, samt att fritidshemspersonal, precis som grundskollärare, bör få en veckas planering innan skolstart.

Vi arbetar mot samma mål

Som yrkesverksam grundskollärare låter en sådan planeringsvecka som guld, men så vitt jag vet har inga lärare den rättigheten. Kan tyckas en aning enfaldigt att uttala sig om vad andra yrkeskategorier lägger sin tid på, utan att vara insatt i det uppdrag de står inför. Varför jämföra olika yrkesgrupper med varandra? Kan läsåret 2026/2027 bli starten där vi i stället lägger energin på ett samarbete oss emellan?

Många i skolans värld uttrycker frustration kring sitt uppdrag, detta oavsett pedagogisk inriktning. Utmaningen är sällan att en grupp har det för bra, utan att flera av oss har för lite tid avsatt till det arbete vi förväntas utföra. Det är då olyckligt när diskussionen formuleras som att en yrkesgrupp borde göra mer av det en annan redan ansvarar för, eller att få samma som någon annan utan att riktigt veta vad det den andre har innebär.

”Olika uppdrag”

Vi arbetar mot samma mål, men i olika uppdrag. Det blir missvisande att jämföra en enskild arbetsuppgift eller arbetsvecka utan att se helheten. När grundskollärare har dagar avsatta före skolstart, används tiden sällan till att planera lektioner. Den faktiska lektionsplaneringen äger ofta rum under kvällar och helger, då den platsförlagda arbetstiden rymmer så mycket annat. Detta inte bara under första arbetsveckan, utan under hela läsåret.

På samma sätt vet jag att många lärare i fritidshem, samt andra yrkeskategorier som arbetar på fritidshemmet, upplever att deras planeringstid inte står i proportion till verksamhetens krav. Rimligt att diskutera! Lösningen blir dock sällan att ställa professioner mot varandra, eller att utgå från att andra yrkesgrupper har mer tid eller enklare arbetsvillkor.

Inser vi att alla professioner i skolan bär en hög arbetsbelastning blir det lättare att föra konstruktiva samtal. Vi bör fokusera på rätt förutsättningar för den egna rollen och möjligheter att utföra sitt uppdrag, snarare än att eftersträva andras tillvaro utan kännedom kring vad den faktiskt innebär.

”Då vinner alla”

När vi ser och respekterar varandras olika roller vinner alla, inte minst eleverna. En orkester blir inte starkare av att violinisterna försöker spela trumpet, eller av att slagverket jämför sig med cellisterna. Den blir starkare när varje musiker får förutsättningar att fullgöra sin roll och de tillsammans skapar en fungerande helhet. Så i stället för att jämföra oss med varandra, bör vi arbeta för att vår orkester har noter, tid att öva och plats på scen. Det är så vi skapar musik och det är så vi skapar en skola för alla.

Ann Jonsson, grundskollärare

LÄS ÄVEN:

”Lägg inte hela ansvaret för rasten på fritidspersonalen”

Debatt: Ge oss lärare i fritidshem planeringstid inför skolstarten