Lillemor Grandell, ordförande Kommunal och Pontus Larsson, ordförande Sveriges Lärare, tågade tillsammans i manifestationen. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Till startsidan
Sveriges Lärares ordförande i Karlstad, Pontus Larsson, säger att de extra miljonerna till skolan stoppar blodflödet men att det krävs mycket mer.
Nedskärningar
Sveriges Lärares manifestation gav effekt: Karlstad skjuter till mer pengar till skolan.
– Vi har stoppat blodflödet men det krävs mer för att rädda skolan. Mycket mer, säger Pontus Larsson, ordförande för Sveriges Lärare i Karlstad.
I en massiv manifestation anordnad av Sveriges Lärare, Sveriges Skolledare och Kommunal dem 27:e mars tågade över tusen personer genom Karlstad till kommunhuset med krav på att stoppa slakten av skolan.
Namnlistor överlämnades till de styrande som motvilligt tog emot dem.
Men det gav effekt. Karlstads kommun som styrs av Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centerpartiet skjuter till 225 miljoner kronor till sina förvaltningar.
– Nu skjuter vi till de medlen som nämnderna sagt att de behöver för att bedriva en bra verksamhet av god kvalitet, säger Linda Larsson, socialdemokratiskt kommunalråd till P4.
Av de 225 miljonerna får barn- och ungdomsförvaltningen 33 miljoner kronor under 2025–2027.
Sveriges Lärares ordförande i Karlstad, Pontus Larsson, ser det som en halv seger.
– Vi har stoppat den akuta blödningen med en kompress. Summa summarum, pengarna som skjuts till nu är ett bra tillskott för att inte behöva skära ned nästa år, säger Pontus Larsson.
Lillemor Grandell, ordförande Kommunal och Pontus Larsson, ordförande Sveriges Lärare, tågade tillsammans i manifestationen. Foto: Fredrik Karlsson/Bildbyrån
Men tillskottet förbättrar inte situationen i skolorna, enligt Pontus Larsson.
– Barn- och ungdomsförvaltningen fick alla pengar de bett om men man måste komma ihåg att vi har en mycket tajtare kostym nu på grund av tidigare nedskärningar. Att behovet för att ha en fullt fungerande skola är mycket större.
Och trots tillskottet kommer nedbemanningen att fortsätta.
– Det är svårt att känna det som en seger när konsekvensen ändå är att 13 personer går ut i arbetslöshet, 60 lämnar med avgångsvederlag eller pensionsförstärkning, behörig personal ersätts med billigare obehörig och 43 personer får gå från trygga anställningar till otrygga visstidsanställningar.
Bristen på resurser kommer att få svåra konsekvenser framöver, enligt Pontus Larsson.
– Socialdemokraterna vann valet genom att lova att de skulle minimera utanförskapet. Att försämra skolan är inte rätt sätt att göra det på. Det krävs mycket mer resurser för utvecklingen är väldigt oroande.
De senaste siffrorna från Kolada talar sitt tydliga språk, enligt Pontus Larsson.
– Meritpoängen sjunker, färre får behörighet till gymnasiet och antalet behöriga lärare minskar.
Nedskärningar – och 33,5 miljoner i ”straffavgift” till friskolor
NEDSKÄRNINGAR: Hundratals lärare kan bli av med jobbet
Slopar lärarlönelyftet – förlorar 30 000 kr om året
Lärare sägs upp: ”Finns inte mycket annat att ta bort”
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.