Podcast: Svensklärarens nybörjarmissar

Lärarrådets programledare Emma Olsson och svenskläraren Maria Wiman pratar om det speciella med att lära ut just svenska.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

I nya podden Lärarrådet berättar Maria Wiman om misstagen som hon själv gjorde som nyexad.

Efter bara en månad på jobbet som nyexad svensklärare gav Maria Wiman sina elever en uppgift då de skulle skriva långa berättande texter. Hon hade tre klasser, totalt blev det 90 texter på tre-fyra sidor var. Så här i efterhand beskriver Maria uppgiften som ett stort misstag.

– Jag var väldigt ambitiös och ville bedöma formativt, precis som jag lärt mig på lärarhögskolan. Jag gick in i minsta detalj i alla texterna och skrev kluriga och roliga kommentarer till alla eleverna och det tog aslång tid. Jag satt 100 timmar och jag levde i de där texterna. Till slut hittade min man mig i soffan en söndagskväll då jag hulkade och nästan grät: ”jag orkar inte läsa mer”.

– Mina elever lärde sig inte mer för att jag gjort hundra kommentarer i texterna. Jag hade gjort allt jobb i onödan.

Hur hade du gjort samma övning idag då?

– Om jag hade märkt att många elever till exempel gjort syftningsfel i sina texter eller särskrivit hade jag haft en genomgång av just det i hela klassen, och sedan skulle de få rätta i sina egna texter. Det går inte att fokusera på allt hela tiden i alla texter.

Men går det att hoppa förbi missarna som ny lärare?

– Missarna är ju oundvikliga. Och faktiskt bra! Det är ju så man lär sig. Man finslipar hela tiden. Trots att jag jobbat många år så gör jag fortfarande misstag hela tiden. Senast i torsdags förra veckan hade jag en sådan där lektion då det kändes som om jag plågade eleverna. Men man får gå vidare med livet. Det kommer alltid en ny lektion!

Lyssna på Lärarrådet här!