Podcast: Ny som lågstadielärare

Pål Bohlander arbetar som grundlärare i årskurserna 1-6. I podden berättar han för programledaren Emma Olsson om svårigheter han själv stött på genom åren.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Erfarna 1-6-läraren Pål Bohlander ger tips till nyexade lärare.

I senaste avsnittet av podden Lärarrådet berättar Pål Bohlander om utmaningarna med just lågstadiebarn och hur han gör för att ”få barnen att bli elever”.

Vad tycker du att nyexade lågstadielärare ska tänka på?

– Det är modernt just nu att se undervisning utifrån bedömning och att kunna checka av kunskap tidigt. Det är knutet till matriser och tidiga insatser. Tidiga insatser ska absolut finnas men jag är rädd att man börjar designa sina lektioner och sin undervisning för att hitta rätt i matrisen. Då sätter man ju ett tak på undervisningen och risken är att det blir lite fjuttigt. Det når ingen höjd.

Vad tycker du att man satsa på i stället?

– Man måste anpassa undervisningen till gruppen och inte tro att alla grupper klarar av samma typ av undervisning. Jag har nästan aldrig samma undervisning från år till år. I vissa grupper krävs väldigt hård styrning för att de ska hålla ihop. Man måste se till gruppen i första hand och att anpassa undervisningen till gruppen och inte till matriserna.
– Att få dem att lära sig att läsa och räkna är inte svårt. Det svåra är att få dem att samarbeta. Gruppsammansättningar kan vara jättekrångliga ibland. Ingen grupp är den andra lik.

Björnmissen

I poddavsnittet berättar Pål Bohlander även om en lite pinsam miss han själv gjorde i början av sin lärarkarriär. På engelskalektionerna med treorna blev det tokigt när de läste sagor.

– Jag läste i flera veckor om ”Goldilock and the three beers”. Efter det skrattade föräldrarna åt mig och frågade om det skulle bli en eller tre bira i helgen. Jag blev öl-läraren. Det var lite pinsamt.

Lyssna på Lärarrådet här!

Läs även: Förskollärarens nybörjarmissar