
Cecilia Düringer med Vi Lärares reporter under intervjun. Foto: Meli Petterson Ellafi
Läraren, poddaren och författaren Cecilia Düringer.
Intervju
På spåret har gjort Cecilia Düringer till ansiktet utåt för den allmänbildning som vissa befarar är utdöende.
För Vi Lärare berättar hon hur obekvämt hon tycker det är – och vilka ämnen hon inte vet någonting om.
– De flesta av mina lärarkollegor skulle klara sig alldeles utmärkt i På spåret, säger hon.
Det är februarimorgon när Vi Lärare möter upp Cecilia Düringer på ett konditori på Södermalm i Stockholm för en intervju. Ljuset kryper så sakteliga tillbaka till norra halvklotet och det börjar bli lite lättare att vakna på morgnarna. Men alla i sällskapet behöver en kopp kaffe.
Eller något som liknar en kopp kaffe åtminstone. Cecilia Düringer vill ha hälften havremjölk i sin kopp, och berättar att det är lite starkare än hon brukar dricka det.
– Jag hatar kaffe, men vill ha något att kliva upp ur sängen för på morgnarna, säger hon.
Med sin bakgrund som gymnasielärare i historia och svenska har hon kryssat igenom två säsonger av den omåttligt populära SVT-frågesporten På spåret i princip ohotad. Nu är hon inne i finalveckan, men tycker inte att det hela är så märkvärdigt.
– Den genomsnittliga gymnasieläraren är väldigt allmänbildad. Jag tror att de flesta av mina lärarkollegor skulle klara sig alldeles utmärkt i På spåret. Det är ju jättekonstigt att man blir sinnebilden av ett orakel för att man visste vad taxidermi hette liksom.
– Vill man lyfta fram folk som är allmänbildade, skickliga, intelligenta, och kunniga på riktigt då är det ju forskare man ska lyfta fram, säger hon.
Cecilia Düringer med Vi Lärares reporter under intervjun. Foto: Meli Petterson Ellafi
Cecilia Düringer jobbade som gymnasielärare fram till 2018, då hon fick ett erbjudande hon inte kunde motstå: Att programleda och skriva manus till podden P3 Historia. Det började med ett försök att kombinera en halvtid som lärare med en halvtid som poddmakare men det övergavs ganska snart. Idag är podden ett heltidsjobb och i grund och botten är uppdraget detsamma som det var i skolan: Att förmedla kunskap.
– P3 Historia är egentligen glorifierade historielektioner i audioformat. Det är ett sätt att flytta ut lärarskapet ur klassrummet nästan. Varje avsnitt ska vara en fiberrik smörgås, fast förpackad i en god karamells skal.
För att få till den fiberrika smörgåsen lägger Cecilia Düringer runt 10 dagar inför varje avsnitt på research och manusförfattande, innan processen går vidare med inläsningar och klippningar, ljudläggning med mera. Totalt tar ett avsnitt tre och en halv vecka att producera.
Det är jobbigt när folk har massa åsikter om en.
– Det är stressigt att få ihop ett så faktatungt program, som måste vara korrekt från början till slut, på vad som för oss är kort tid. Men utifrån ett lärarperspektiv, att lägga 3,5 vecka på en lektion, det vore ju väldigt långt tid, och fullständigt orimligt, säger hon.
Men hon vänder på perspektivet: En lärare som har jobbat i 14 år och varje år undervisar en ny klass om franska revolutionen, har till slut filat betydligt mer på sin framställning än tre och en halv vecka.
– Den lektionen kommer ju vara att bättre än vårt avsnitt om Robespierre, säger hon.
Cecilia Düringer berättar att hon påverkas mycket av en prestationsbaserad självkänsla. Inte minst när hon tävlar på tv och stora mängder människor berömmer henne för att hon är så duktig.
– Det är jobbigt när folk har massa åsikter om en. Och har folk åsikten att man är bra och duktig, då är det så himla riskabelt när man kopplar ihop det med vem man själv är. För om man sedan inte längre anses vara bra och duktig, så riskerar ju ens självbild att bli mörk, säger hon.
Den här självbilden kunde även vara ett problem i läraryrket, där förutsättningar och målsättningar inte alltid matchar, och en engagerad lärare kan ta på sig en allt för stor börda för att hjälpa sina elever nå målen.
– Det är ju helt värdelöst, både på ett fackligt och ett personligt plan, att göra allting för att vara bra på jobbet. Fler borde ju vara sämre på jobbet, utifrån det perspektivet. Lärarjobbet kan sluka en hel. Om man vill att varje lektion ska vara bra, inte nödvändigtvis toppenbra eller fantastisk, utan bara helt ok, då får man ju slita ihjäl sig. Så det är utmärkt för arbetsgivare men det borde vara en facklig hjärtefråga att bekämpa folks prestationsbaserade självbild, säger hon.
”Det är få som är traumatiserade av en taskig lektion i historia”, säger Cecilia Düringer. Foto: Meli Pettersson Ellafi/Bildbyrån
Hon tänker samtidigt att det kan finnas ett mått av hybris hos lärare som hon själv. Det kan vara bra att påminna sig själv om att bara för att man har ett viktigt och meningsfullt jobb betyder det inte att världen faller samman om det någon gång blir lite mindre lyckat.
– Man kan känna att om min lektion går åt helvete så är det så oerhört betydelsefullt för de här tonåringarna som sitter framför mig. Det är det ju inte. De repar sig. Jag tror att det är få som är traumatiserade av en taskig lektion i historia då och då. Det är helt ok. Det är viktigt att ta sitt jobb på allvar, men det finns också gränser, säger hon.
Samtidigt som hon blir förvånad och ibland nästan lite orolig över att folk imponeras av hennes kunskaper, köper hon inte bilden av att allmänbildningen är hotad eller utdöende.
– Jag vet inte riktigt när ryktet började spridas att allmänbildningen var död? Är det att man hör larmrapporter om att barn inte är allmänbildade? Men det är ju också för att de är… barn.
– Folk älskar kunskapsspel och de älskar kunskapspoddar, folk älskar kunskap. Den mest lyssnade podden i Sverige är P3 Dokumentär, som ju är proppfylld med nutidshistoria och olika samhällsfenomen, som folk slickar i sig som om det vore kolasås, säger hon.
I år var vi trötta i skallen när vi kom till finalen.
De som studerar på lärarprogrammen eller kommer ut på skolorna efter sin examen bemöts också de ibland med viss misstänksamhet. Kan de verkligen det här? Är det rätt personer som blir lärare idag? Även här vill Cecilia Düringer mana till lugn.
– När man är grön är man grön. De flesta har inte läst Strindbergs samlade verk när de är nyexade. Det hade inte jag heller. Men en av sakerna som gör att man aldrig tröttnar på läraryrket är att man hela tiden får chansen att lära sig någonting nytt.
Redan inför den här säsongen av På spåret hade Cecilia Düringer och lagkamraten Jonatan Unge kommit överens om att det blir sista gången.
– Det är sportsligt att ge en chans till revansch, men vi vill inte göra det sen igen. I år var vi trötta i skallen när vi kom dit, hade väldigt vattniga ögon och en trög stämning i buren. Fast det är klart att vi hade kul ändå! På spåret är en kul lek, säger hon.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”