
Cecilia Düringer med Vi Lärares reporter under intervjun. Foto: Meli Petterson Ellafi
Läraren, poddaren och författaren Cecilia Düringer.
Intervju
På spåret har gjort Cecilia Düringer till ansiktet utåt för den allmänbildning som vissa befarar är utdöende.
För Vi Lärare berättar hon hur obekvämt hon tycker det är – och vilka ämnen hon inte vet någonting om.
– De flesta av mina lärarkollegor skulle klara sig alldeles utmärkt i På spåret, säger hon.
Det är februarimorgon när Vi Lärare möter upp Cecilia Düringer på ett konditori på Södermalm i Stockholm för en intervju. Ljuset kryper så sakteliga tillbaka till norra halvklotet och det börjar bli lite lättare att vakna på morgnarna. Men alla i sällskapet behöver en kopp kaffe.
Eller något som liknar en kopp kaffe åtminstone. Cecilia Düringer vill ha hälften havremjölk i sin kopp, och berättar att det är lite starkare än hon brukar dricka det.
– Jag hatar kaffe, men vill ha något att kliva upp ur sängen för på morgnarna, säger hon.
Med sin bakgrund som gymnasielärare i historia och svenska har hon kryssat igenom två säsonger av den omåttligt populära SVT-frågesporten På spåret i princip ohotad. Nu är hon inne i finalveckan, men tycker inte att det hela är så märkvärdigt.
– Den genomsnittliga gymnasieläraren är väldigt allmänbildad. Jag tror att de flesta av mina lärarkollegor skulle klara sig alldeles utmärkt i På spåret. Det är ju jättekonstigt att man blir sinnebilden av ett orakel för att man visste vad taxidermi hette liksom.
– Vill man lyfta fram folk som är allmänbildade, skickliga, intelligenta, och kunniga på riktigt då är det ju forskare man ska lyfta fram, säger hon.
Cecilia Düringer med Vi Lärares reporter under intervjun. Foto: Meli Petterson Ellafi
Cecilia Düringer jobbade som gymnasielärare fram till 2018, då hon fick ett erbjudande hon inte kunde motstå: Att programleda och skriva manus till podden P3 Historia. Det började med ett försök att kombinera en halvtid som lärare med en halvtid som poddmakare men det övergavs ganska snart. Idag är podden ett heltidsjobb och i grund och botten är uppdraget detsamma som det var i skolan: Att förmedla kunskap.
– P3 Historia är egentligen glorifierade historielektioner i audioformat. Det är ett sätt att flytta ut lärarskapet ur klassrummet nästan. Varje avsnitt ska vara en fiberrik smörgås, fast förpackad i en god karamells skal.
För att få till den fiberrika smörgåsen lägger Cecilia Düringer runt 10 dagar inför varje avsnitt på research och manusförfattande, innan processen går vidare med inläsningar och klippningar, ljudläggning med mera. Totalt tar ett avsnitt tre och en halv vecka att producera.
Det är jobbigt när folk har massa åsikter om en.
– Det är stressigt att få ihop ett så faktatungt program, som måste vara korrekt från början till slut, på vad som för oss är kort tid. Men utifrån ett lärarperspektiv, att lägga 3,5 vecka på en lektion, det vore ju väldigt långt tid, och fullständigt orimligt, säger hon.
Men hon vänder på perspektivet: En lärare som har jobbat i 14 år och varje år undervisar en ny klass om franska revolutionen, har till slut filat betydligt mer på sin framställning än tre och en halv vecka.
– Den lektionen kommer ju vara att bättre än vårt avsnitt om Robespierre, säger hon.
Cecilia Düringer berättar att hon påverkas mycket av en prestationsbaserad självkänsla. Inte minst när hon tävlar på tv och stora mängder människor berömmer henne för att hon är så duktig.
– Det är jobbigt när folk har massa åsikter om en. Och har folk åsikten att man är bra och duktig, då är det så himla riskabelt när man kopplar ihop det med vem man själv är. För om man sedan inte längre anses vara bra och duktig, så riskerar ju ens självbild att bli mörk, säger hon.
Den här självbilden kunde även vara ett problem i läraryrket, där förutsättningar och målsättningar inte alltid matchar, och en engagerad lärare kan ta på sig en allt för stor börda för att hjälpa sina elever nå målen.
– Det är ju helt värdelöst, både på ett fackligt och ett personligt plan, att göra allting för att vara bra på jobbet. Fler borde ju vara sämre på jobbet, utifrån det perspektivet. Lärarjobbet kan sluka en hel. Om man vill att varje lektion ska vara bra, inte nödvändigtvis toppenbra eller fantastisk, utan bara helt ok, då får man ju slita ihjäl sig. Så det är utmärkt för arbetsgivare men det borde vara en facklig hjärtefråga att bekämpa folks prestationsbaserade självbild, säger hon.
”Det är få som är traumatiserade av en taskig lektion i historia”, säger Cecilia Düringer. Foto: Meli Pettersson Ellafi/Bildbyrån
Hon tänker samtidigt att det kan finnas ett mått av hybris hos lärare som hon själv. Det kan vara bra att påminna sig själv om att bara för att man har ett viktigt och meningsfullt jobb betyder det inte att världen faller samman om det någon gång blir lite mindre lyckat.
– Man kan känna att om min lektion går åt helvete så är det så oerhört betydelsefullt för de här tonåringarna som sitter framför mig. Det är det ju inte. De repar sig. Jag tror att det är få som är traumatiserade av en taskig lektion i historia då och då. Det är helt ok. Det är viktigt att ta sitt jobb på allvar, men det finns också gränser, säger hon.
Samtidigt som hon blir förvånad och ibland nästan lite orolig över att folk imponeras av hennes kunskaper, köper hon inte bilden av att allmänbildningen är hotad eller utdöende.
– Jag vet inte riktigt när ryktet började spridas att allmänbildningen var död? Är det att man hör larmrapporter om att barn inte är allmänbildade? Men det är ju också för att de är… barn.
– Folk älskar kunskapsspel och de älskar kunskapspoddar, folk älskar kunskap. Den mest lyssnade podden i Sverige är P3 Dokumentär, som ju är proppfylld med nutidshistoria och olika samhällsfenomen, som folk slickar i sig som om det vore kolasås, säger hon.
I år var vi trötta i skallen när vi kom till finalen.
De som studerar på lärarprogrammen eller kommer ut på skolorna efter sin examen bemöts också de ibland med viss misstänksamhet. Kan de verkligen det här? Är det rätt personer som blir lärare idag? Även här vill Cecilia Düringer mana till lugn.
– När man är grön är man grön. De flesta har inte läst Strindbergs samlade verk när de är nyexade. Det hade inte jag heller. Men en av sakerna som gör att man aldrig tröttnar på läraryrket är att man hela tiden får chansen att lära sig någonting nytt.
Redan inför den här säsongen av På spåret hade Cecilia Düringer och lagkamraten Jonatan Unge kommit överens om att det blir sista gången.
– Det är sportsligt att ge en chans till revansch, men vi vill inte göra det sen igen. I år var vi trötta i skallen när vi kom dit, hade väldigt vattniga ögon och en trög stämning i buren. Fast det är klart att vi hade kul ändå! På spåret är en kul lek, säger hon.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”