
Caroline Juelssson
Så ser lärarna på AI-botar i undervisningen.
Sett 2025
SETT-mässan har brakat i gång i Kista och AI:s roll i skolan löper genom evenemanget som en skogsbrand.
Vi Lärare frågade fem lärare om deras åsikter och erfarenheter om chat-bottarna – som hela tiden ligger steget före.
Caroline Juelssson
– Vi behöver jobba med både verktygen och elevernas användning av dem, att eleverna ofta använder det som den enkla vägen och det blir ett fuskverktyg.
– Kommunen har begränsat användningen, men jag behöver prata mer om det än vi gör i skolan. Hur vi ska använda det överhuvudtaget och hur eleverna ska använda AI.
Elisabeth Berggren
– Vi har jobbat med andra saker, hur man är säker på nätet, att allt lämnar avtryck, hur man söker information och varför vissa saker hamnar högst upp när man söker på Google.
– Som lärare matas jag med så många saker, och jag börjar med det jag är trygg i. Behöver jag AI i undervisningen så lär jag mig det.
Frida Persson Östergård
– Jag läser VAL (Vidareutbildning av lärare) och använder AI-botar när jag kör fast, och jag kollar om jag är inne på rätt spår. För mig underlättar det när jag undervisar.
– Jag testade att baka muffins med eleverna och vi matade in vad vi hade för ingredienser och verktyg och hittade recept. Det kan vara bra men också läskigt, och väldigt intressant.
Anton Andersson
– AI-botar ger en bra grund, men man behöver lära eleverna vad de ska använda dem till. Och det är inte för att göra jobbet åt dem. Jag använder AI till att ställa frågor om NO, förklara begrepp. Jag hade gärna haft mer tid för att sätta mig in i det och diskutera med kollegor.
Markus Stagevik
– AI-botarna gör att källkritiken behöver tänkas om helt och hållet. Man skriver en prompt, och AI samlar information överallt – om man inte använder vissa botar där man får välja källor själv.
– Jag har börjat använda det litegrann för snabba quiz, också för att visa eleverna hur man använder AI och hur man inte gör det. Läroplanerna och skolan måste hänga med i utvecklingen, men det är svårt eftersom det är ett helt annat sätt att tänka.
LÄS ÄVEN:
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.
Lärarbrist Facket larmar efter mörka siffrorna: ”Väckarklocka för svensk skola”.
Hoten mot lärarna ”Jag blir tyvärr inte förvånad.”
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Löner och avtal Sveriges Lärares förhandlingschef: ”Vi har inte släppt kravet på reglerad arbetstid.”
Arbetsmiljö Unika siffror: klasserna har blivit större senaste åren.
Aktuellt Stor omfattning av uppgifter som stulits i cyberattack.
Friskolor Simona Mohamsson: ”Branschen har haft lång tid att självsanera”
Fortbildning Kritiken: ”Väldigt mycket kring professionsprogrammet är ännu oklart.”
Krönika ”Lärare bör snarare fokusera på att ge sina elever en välplanerad, trygg, engagerande och pedagogisk undervisning.”
Undervisning Endast tre av 30 granskade skolor anses hålla hög kvalitet.
Arbetsmiljö ”Mer lönsamt att byta jobb och pendla till Stockholm.”
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Krönika ”Resultaten sjunker – det vi behöver är tid för varenda unge, inte käcka rim från en minister.”
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Arbetsrätt Sveriges Lärare tog kampen efter Darko Marics avsked: ”Fanns inte skäl”
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Friskolor Sveriges Lärare: ”Överskott uppstår inte som en slump”
Friskolor Rasar mot friskolekoncernen: ”Vinstuttag hör inte hemma i förskolan.”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Matematik För första gången sämre än pojkar i matematik, visar statistik från Skolverket.
Vi lärare Tidningen Grundskolläraren kan ta guld som ”Årets medlemstidning”.
Folkhögskola ”Det har gått så långt att man ber privatpersoner att bli bidragsgivare”
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Fackligt Antalet medlemmar växer: ”Varje lärare göra oss starkare i kampen”.
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Lärarlegitimation Skolverket höjer avgiften med 26 procent.
Arbetsmiljö Vi Lärares artikel om ett kaosartat schema får flera läsare att reagera.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.