Caroline Juelssson
Till startsidan
Så ser lärarna på AI-botar i undervisningen.
Sett 2025
SETT-mässan har brakat i gång i Kista och AI:s roll i skolan löper genom evenemanget som en skogsbrand.
Vi Lärare frågade fem lärare om deras åsikter och erfarenheter om chat-bottarna – som hela tiden ligger steget före.
Caroline Juelssson
– Vi behöver jobba med både verktygen och elevernas användning av dem, att eleverna ofta använder det som den enkla vägen och det blir ett fuskverktyg.
– Kommunen har begränsat användningen, men jag behöver prata mer om det än vi gör i skolan. Hur vi ska använda det överhuvudtaget och hur eleverna ska använda AI.
Elisabeth Berggren
– Vi har jobbat med andra saker, hur man är säker på nätet, att allt lämnar avtryck, hur man söker information och varför vissa saker hamnar högst upp när man söker på Google.
– Som lärare matas jag med så många saker, och jag börjar med det jag är trygg i. Behöver jag AI i undervisningen så lär jag mig det.
Frida Persson Östergård
– Jag läser VAL (Vidareutbildning av lärare) och använder AI-botar när jag kör fast, och jag kollar om jag är inne på rätt spår. För mig underlättar det när jag undervisar.
– Jag testade att baka muffins med eleverna och vi matade in vad vi hade för ingredienser och verktyg och hittade recept. Det kan vara bra men också läskigt, och väldigt intressant.
Anton Andersson
– AI-botar ger en bra grund, men man behöver lära eleverna vad de ska använda dem till. Och det är inte för att göra jobbet åt dem. Jag använder AI till att ställa frågor om NO, förklara begrepp. Jag hade gärna haft mer tid för att sätta mig in i det och diskutera med kollegor.
Markus Stagevik
– AI-botarna gör att källkritiken behöver tänkas om helt och hållet. Man skriver en prompt, och AI samlar information överallt – om man inte använder vissa botar där man får välja källor själv.
– Jag har börjat använda det litegrann för snabba quiz, också för att visa eleverna hur man använder AI och hur man inte gör det. Läroplanerna och skolan måste hänga med i utvecklingen, men det är svårt eftersom det är ett helt annat sätt att tänka.
LÄS ÄVEN:
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern: ”Sluta upp med desperata politiska utspel.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Vi lärare Tre nya finalplatser – totalt sex nomineringar till prestigepriser.
Bokmässan Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott: ”En samhällskollaps hotar.”
Vi lärare ”Ett kvitto på att våra medarbetare håller högsta klass”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.