Helena Andersson och Anna Mejsäter, Sveriges Lärare Eskilstuna
Till startsidan
Förskolläraren Felicia Barkman har sjutimmarsdagar.
Arbetstid
I Eskilstuna tar kommunen efter 35 år bort arbetstidsförkortningen i förskola och fritidshem.
I Göteborg utvidgas i stället ett projekt med sjutimmarsdagar till fyra förskolor.
– Det blir en helt annan livskvalitet, säger Felicia Barkman, lärare i förskola i Göteborg.
Felicia Barkman arbetar på Konvaljegatan 8, en av två förskolor som ingått i sjutimmarsprojeket sedan starten 2024.
Målet är att locka förskollärare till utsatta områden genom arbetstidsförkortning, och Göteborgs stad har nyligen beslutat om att utöka pilotprojektet till fyra förskolor totalt.
Felicia Barkman säger att hon slipper eftermiddagsdippen.
– Det har effektiviserat arbetet. Man behöver inte vara supertrött på eftermiddagen, man är mer vid liv hela arbetsdagen, säger hon.
Katarina Olvik är verksamhetschef för förskoleförvaltningen.
– Vi har sett väldigt tydligt att det är uppskattat av medarbetarna. Det underlättar livspusslet och fler vill vara med, säger hon.
Ett annat pussel har visat sig vara lite knepigare.
– Våra tekniska system är inte anpassade för att beräkna schema sju timmar i stället för åtta, säger Katarina Olvik.
Sjutimmarsprojektet innebär att några i personalen behöver komma in senare på dagen, och jobba längre.
– Genom strategisk personalplanering kommer vi att arbeta för att förskollärare finns på plats under de tider på dagen då de behövs som bäst utifrån barnens lärande och behov, säger Katarina Olvik.
Felicia Barkman tycker att hon hinner med sina arbetsuppgifter, trots att det blir färre timmar på arbetsplatsen.
– Förskollärare i Göteborg har ett kollektivavtal om fyra planeringstimmar i veckan. Att vara på en arbetsplats med rätt förutsättningar för uppdraget gör att man hinner med, säger Felicia Barkman.
I Eskilstuna har facket protesterat sedan kommunen föreslog att slopa den förmån som personalen i förskola och på fritidshem haft sedan 1990: kompensationsledigt vid klämdag innan Kristi himmelsfärd, och två timmars arbetstidsförkortning i veckan under juni och juli.
Helena Andersson och Anna Mejsäter, Sveriges Lärare Eskilstuna
– Förmånen har inte kostat kommunen så mycket, det har inte drabbat barn eller föräldrar, säger Anna Mejsäter, Sveriges Lärares huvudskyddsombud i Eskilstuna.
Kommunen motiverar beslutet med att det inte är rättvist mot andra medarbetare.
– I kommunen finns det cirka 10 000 medarbetare och 450 yrkeskategorier. Jag tror att det är svårt att uppnå rättvisa till 100 procent. Men det vi måste göra är att i den absolut största möjligaste mån skapa förutsättningar för att det ska vara så lika som möjligt för alla, säger kommunalrådet och personalutskottets ordförande Marie Svensson (S) till SVT Sörmland.
– Men det finns andra orättvisor. I förskola och fritidshem kan man inte gå hem tidigare dagen innan röd dag, man kan inte jobba hemifrån ens när man är lite krasslig. Då måste man sjukskriva sig. Vi kan inte heller ta ut friskvårdstimme, då får man inte ihop verksamheten, säger Helena Andersson, vice ordförande för Sveriges Lärare i Eskilstuna.
Kommunen kommer att erbjuda 30 kompensationstimmar, som dock måste tas ut inom ett år.
– Vi förväntar oss att arbetsgivaren ser till att alla plockar ut timmarna, för som verksamheten ser ut fungerar inte det just nu, säger hon.
I en färsk medarbetarundersökning uppger endast 40 procent att de skulle rekommendera Eskilstuna kommun som arbetsgivare.
– Arbetet blir svårare ju färre personal det blir. Det här har varit en uppskattad förmån för våra medlemmar i förskola och fritidshem, säger Anna Mejsäter.
LÄS ÄVEN:
Debatt: När ska lärarna kräva kortare arbetstid?
Sveriges Lärares krav: Förskollärarnas planeringstid ska regleras
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern: ”Sluta upp med desperata politiska utspel.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Skolfinansiering Vi Lärare granskar: 40 miljarder kronor till kommuner och friskoleägare – hit har pengarna gått.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Vi lärare Tre nya finalplatser – totalt sex nomineringar till prestigepriser.
Bokmässan Att lyckas i skolan är en skyddsfaktor mot brott: ”En samhällskollaps hotar.”
Vi lärare ”Ett kvitto på att våra medarbetare håller högsta klass”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.