
Helena Andersson och Anna Mejsäter, Sveriges Lärare Eskilstuna
Förskolläraren Felicia Barkman har sjutimmarsdagar.
Arbetstid
I Eskilstuna tar kommunen efter 35 år bort arbetstidsförkortningen i förskola och fritidshem.
I Göteborg utvidgas i stället ett projekt med sjutimmarsdagar till fyra förskolor.
– Det blir en helt annan livskvalitet, säger Felicia Barkman, lärare i förskola i Göteborg.
Felicia Barkman arbetar på Konvaljegatan 8, en av två förskolor som ingått i sjutimmarsprojeket sedan starten 2024.
Målet är att locka förskollärare till utsatta områden genom arbetstidsförkortning, och Göteborgs stad har nyligen beslutat om att utöka pilotprojektet till fyra förskolor totalt.
Felicia Barkman säger att hon slipper eftermiddagsdippen.
– Det har effektiviserat arbetet. Man behöver inte vara supertrött på eftermiddagen, man är mer vid liv hela arbetsdagen, säger hon.
Katarina Olvik är verksamhetschef för förskoleförvaltningen.
– Vi har sett väldigt tydligt att det är uppskattat av medarbetarna. Det underlättar livspusslet och fler vill vara med, säger hon.
Ett annat pussel har visat sig vara lite knepigare.
– Våra tekniska system är inte anpassade för att beräkna schema sju timmar i stället för åtta, säger Katarina Olvik.
Sjutimmarsprojektet innebär att några i personalen behöver komma in senare på dagen, och jobba längre.
– Genom strategisk personalplanering kommer vi att arbeta för att förskollärare finns på plats under de tider på dagen då de behövs som bäst utifrån barnens lärande och behov, säger Katarina Olvik.
Felicia Barkman tycker att hon hinner med sina arbetsuppgifter, trots att det blir färre timmar på arbetsplatsen.
– Förskollärare i Göteborg har ett kollektivavtal om fyra planeringstimmar i veckan. Att vara på en arbetsplats med rätt förutsättningar för uppdraget gör att man hinner med, säger Felicia Barkman.
I Eskilstuna har facket protesterat sedan kommunen föreslog att slopa den förmån som personalen i förskola och på fritidshem haft sedan 1990: kompensationsledigt vid klämdag innan Kristi himmelsfärd, och två timmars arbetstidsförkortning i veckan under juni och juli.
Helena Andersson och Anna Mejsäter, Sveriges Lärare Eskilstuna
– Förmånen har inte kostat kommunen så mycket, det har inte drabbat barn eller föräldrar, säger Anna Mejsäter, Sveriges Lärares huvudskyddsombud i Eskilstuna.
Kommunen motiverar beslutet med att det inte är rättvist mot andra medarbetare.
– I kommunen finns det cirka 10 000 medarbetare och 450 yrkeskategorier. Jag tror att det är svårt att uppnå rättvisa till 100 procent. Men det vi måste göra är att i den absolut största möjligaste mån skapa förutsättningar för att det ska vara så lika som möjligt för alla, säger kommunalrådet och personalutskottets ordförande Marie Svensson (S) till SVT Sörmland.
– Men det finns andra orättvisor. I förskola och fritidshem kan man inte gå hem tidigare dagen innan röd dag, man kan inte jobba hemifrån ens när man är lite krasslig. Då måste man sjukskriva sig. Vi kan inte heller ta ut friskvårdstimme, då får man inte ihop verksamheten, säger Helena Andersson, vice ordförande för Sveriges Lärare i Eskilstuna.
Kommunen kommer att erbjuda 30 kompensationstimmar, som dock måste tas ut inom ett år.
– Vi förväntar oss att arbetsgivaren ser till att alla plockar ut timmarna, för som verksamheten ser ut fungerar inte det just nu, säger hon.
I en färsk medarbetarundersökning uppger endast 40 procent att de skulle rekommendera Eskilstuna kommun som arbetsgivare.
– Arbetet blir svårare ju färre personal det blir. Det här har varit en uppskattad förmån för våra medlemmar i förskola och fritidshem, säger Anna Mejsäter.
LÄS ÄVEN:
Debatt: När ska lärarna kräva kortare arbetstid?
Sveriges Lärares krav: Förskollärarnas planeringstid ska regleras
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.