Så får Ingrid fler elever att bli godkända

Tvålärarsystemet på Ljungenskolan i Höllviken har medfört att fler av Ingrid Tidvalls elever blivit godkända.
Kunskapsklyftan
Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar. Det har hjälpt Ingrid Tidvall i Höllviken att få fler elever godkända.
– Tvålärarsystemet har haft störst påverkan, säger hon.
58 dokumenterade extra anpassningar på 288 elever hade Ingrid Tidvall i fjol. I dag har hon 400 elever, men färre anpassningar.
Men det beror inte på elevernas minskade behov utan på ett annat sätt att jobba. En del som tidigare varit individuella anpassningar får nu alla elever möjlighet att ta del av.
– Vi har jättemånga elever med dyslexi. Men även de elever som inte har dyslexi kan ju få texter upplästa, säger Ingrid Tidvall, musiklärare i mellan- och högstadiet i kommunala Ljungenskolan i Vellinge kommun.
Hon fortsätter:
– Många individuella anpassningar handlar om själva lektionsstrukturen. Att vara tydligare mot alla elever vad de ska kunna gynnar alla. Det som tidigare varit extra anpassningar för några elever, som att göra en checklista eller utförlig arbetsbeskrivning, kategoriserar vi som ”ledning och stimulans”. I och med det blir de tillgängliga för alla elever.
Extra anpassningar sätts in för de elever som inte klarar betygskriterierna.
– Jag har extra resurstid som är inlagd i schemat utanför ordinarie lektionstid. Där kan jag följa upp och jobba med de eleverna på ett annat sätt än tidigare. Det blir en extra stöttning för dem. Det sättet att arbeta är betydligt närmare vad som verkligen står i skollagen om extra anpassningar, säger Ingrid Tidvall.
Klarar alla målen efter förändringarna?
– Inte alltid. Men det beror kanske inte på mig. Det finns en massa andra faktorer som elever har svårt med, säger Ingrid Tidvall.
För mig är tvålärar-systemet det bästa som hänt.
Att minska antalet extra anpassningar och lägga mer krut på dem som inte klarar betygskriterierna är en viktig faktor för att få fler godkända, menar Ingrid Tidvall. Men ännu viktigare är det tvålärarsystem som används i musikundervisningen.
– Det gör att det alltid finns en legitimerad lärare om en av oss är sjuk eller tjänstledig. Det ger också en stimulans som ämneslärare. Man blir medveten om sin egen struktur. Jaha, gör hon så, varför gör inte jag det?
Tvålärarsystemet har också varit ett sätt att behålla legitimerade musiklärare. Det blir fler undervisningstimmar och mer attraktivt.
I dag är det tvålärarsystem i femman och sexan. Men Ingrid Tidvall skulle gärna se att det infördes i alla klasser.
– Eftersom vi har en musiksal med instrument för ungefär 15 elever skulle det underlätta. Vi har tillgång till en lektionssal också. Med två lärare är det mycket enklare att dela upp sig när det passar och köra helklass när det är lämpligt. För mig är tvålärarsystemet det bästa som hänt sedan jag började jobba för 20 år sedan, avslutar Ingrid Tidvall.
LÄS MER
Han kan ha lösningen för att täppa till kunskapsklyftan
Skarpa förslagen: Så ska fler elever klara målen