
Så här har andelen som inte var behöriga till nationellt gymnasieprogram utvecklats.
Regeringens utredare Pontus Bäckström lämnade över sina förslag, bland annat om hur mer obligatorisk undervisning bör ges.
Inkludering
Krav på halvklassundervisning och obligatorisk undervisning för elever som inte klarar målen.
Det är huvudförslagen i utredningen som presenterades under fredagen.
– Vi föreslår tre försöksår för att se vad som funkar bäst, säger Pontus Bäckström, regeringens särskilda utredare.
På fredagen tog skolminister Lotta Edholm (L) emot den 358 sidor tjocka utredningen ”Förstärkningsundervisning i skolan – En försöksverksamhet för fler behöriga lärare”. Den har gjorts av Pontus Bäckström, till vardags samhällspolitisk chef på Sveriges Lärare.
– Ett syfte med förslagen är att öka den kompensatoriska effekten, säger Pontus Bäckström.
Det tror han att man lyckas bäst med genom att utöka undervisningstiden på nya riktade sätt.
– Att bara lägga till ”mer av samma” inom ramen för ett befintligt skolsystem har oftast små eller inga positiva effekter. Vi föreslår därför att undervisningstiden som ska tillföras ges under andra förutsättningar än ordinarie undervisning. Det handlar till exempel om hur stora undervisningsgrupperna får vara.
I utredningen lyfts två olika huvudförslag fram om hur mer obligatorisk undervisning bör ges. De är:
Så här har andelen som inte var behöriga till nationellt gymnasieprogram utvecklats.
Pontus Bäckström kan inte säga om han föredrar halvklassundervisning eller så kallat elevurval. De är bra på olika sätt, menar han.
– Delar du en redan heterogent sammansatt klass i två delar får du två heterogent sammansatta grupper. Halvklass är inkluderande, inte stigmatiserande. Och du kan dra nytta av positiva kamrateffekter.
– Elevurval i små grupper har en mycket starkare kompensatorisk effekt än halvklassen. Men du får å andra sidan inte den draghjälp som de duktiga eleverna kan ge andra.
Utredningens förslag ska om de genomförs försöka bromsa behörighets-och läskrisen i skolan.
För att utröna vilket alternativ som är bäst föreslår Pontus Bäckström en treårig försöksperiod. 320 slumpvis utvalda skolor ska delta och omfatta 16 000 elever.
– Efter tre år finns ett beslutsunderlag. Men grundprincipen har vi hämtat från Läroplanen från 1969, Lgr 69.
Hur då?
– Då reglerades elevernas undervisningstid som veckoarbetstid per stadie och ämne. Alltså hur många lektioner per ämne och vecka de skulle få. Det styrde också hur många lärarveckotimmar som skulle finnas. I ett antal ämnen, främst svenska och matematik i lågstadiet fanns ett överskott av antalet lärarveckotimmar. Överskottet kallades resurstimmar och skulle främst användas för att dela gruppen i halvklass.
Då fanns det också allmän och särskild kurs i språk och matematik. Ingår det i förslaget?
– Nej, men vi för ett resonemang om nivågruppering. På ett sätt är ju elevurval en form av nivågruppering. Det är viktigt att det är lärarna som avgör vem som ska ha förstärkningsundervisning, säger Pontus Bäckström.
Pontus Bäckström lämnade över sin utredning till skolminister Lotta Edholm på en pressträff.
Utredningen har också undersökt lovskolans framtid. Den bör inte bli obligatorisk, menar Pontus Bäckström.
– Utredningen visar att lovskolan kan hjälpa vissa elever som inte klarar målen. Men långt ifrån alla. Dessutom är det sällan behöriga lärare i lovskolan. I våra förslag ska det alltid vara behöriga lärare.
Men finns det tillräckligt med behöriga lärare?
– Nej, det största problemet med utredningens förslag är att det ökar behovet av lärare. Men just nu minskar elevkullarna så läget att pröva och implementera är trots allt bra.
Om regeringen säger ja till utredningens förslag kan den treåriga försöksverksamheten börja 2026.
– Då är det klart 2029 och kan utvärderas och sedan måste en ny proposition komma. Så någon gång 2030 och framåt kan det bli verklighet.
Lotta Edholm gav vid pressträffen inga löften om förslagen kommer att bli verklighet. Men hon målade upp en bild av skolan med läskris och stora brister i det kompensatoriska uppdraget.
– För att vända det måste både lärare och skolor få bättre förutsättningar med att sätta in tidiga stödinsatser under ordinarie skoltid, sade Lotta Edholm.
Kostnaden för förslagen då?
Det beror på vilken inriktning man väljer. Dyrast, enligt utredningens beräkningar, är obligatoriska halvklasser som beräknas kosta fem miljarder kronor per år att genomföra i grundskolan. Väljer man elevurvalet hamnar prislappen på 1,6 miljarder. Väljer man en variant där man blandar de två metoderna hamnar de årliga kostnaderna på tre miljarder kronor.
– Men då ska man ha i beräkningen att Skolverkets förslag om en utökad timplan på lågstadiet kostar 1,8 miljarder kronor om året. Vi föreslår att den inte genomförs, säger Pontus Bäckström.
Hon ger tummen upp för utredningen: ”Efterfrågat”
Läraren hyllar förslagen: ”Jag får gåshud”
Skolministern: ”Vi har ett inkluderingshaveri”
Inkluderingshaveriet: ”Det är dags att tänka om”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”