Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Till startsidan
Anna Olskog valdes under Sveriges Lärares kongress till ny ordförande för förbundet.
Sveriges lärare
Sveriges Lärares första kongress har valt Anna Olskog till ny ordförande.
– Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande, säger hon.
Sveriges Lärares kongress valde under torsdagen Anna Olskog, 52, till ny ordförande. Hon arbetar just nu på mellanstadiet på en F–6-skola i centrala Umeå och har arbetat som lärare sedan 1994.
I sitt första anförande lovade hon att kämpa för mindre arbetsbelastning och högre lön.
– Sveriges Lärare är aldrig någon annan, det är vi. Jag hoppas och tror att jag står för något nytt och att det märks att jag tar över. Nu vänder vi blad och lämnar etableringsprocessen bakom oss. Vi är en enad organisation och jag tror helhjärtat på den och på oss, säger hon.
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Telefonen surrar konstant i hennes handväska.
I ditt anförande sa du att Sveriges Lärare inte är ett bolag man köper tjänster av. Vill du utveckla det?
– Det korta budskapet är att vi är Sveriges Lärare tillsammans. Varje medlem, ombud och förtroendevald, oaktat roll i förbundet, har samma mandat och spelar roll. Nu har de valt sin förbundsordförande, det är ett lagarbete: och jag är redo att ta ledningen, men jag har laget med mig och det är förutsättningen för att få det här att funka.
Vilka är de tre viktigaste frågorna att åtgärda?
– Det är inget som är snabbt och enkelt. Fokus ligger på fortsatt minskad arbetsbelastning och rimlig lön för uppdraget. Det handlar om så många lager och så många olika system och problem som vi behöver lösa. Det våra medlemmar behöver är att få vara lärare i sin verksamhet och det måste vi ha som den högst prioriterade frågan.
Avtalet med SKR ettårigt, hur påbörjar ni de nya förhandlingarna?
– Det är väldigt kort om tid och det finns en rutin och en kontinuitet i vårt kansli och nu har vi en ny laguppställning och ska ta oss an det på ett strategiskt sätt med målsättning att göra skillnad.
”Bladet är vänt och nu är det en ny tid”, sa Anna Olskog under sitt första anförande som ny ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Hur kändes det under omröstningen?
– Jag var spänd inför valet. Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande. Det är ett stort och hedrande uppdrag, och det förpliktigar ju. Det är spännande på många sätt.
Som utmanare fanns Sara Svanlund som fram till kongressen var andre vice ordförande. Hon fick 83 röster mot Anna Olskogs 117.
Anna Olskog avslutade sitt tal med en personlig hälsning till kongressledamöterna:
– Till sist, kära kollegor. Jag kan inte neka till att jag är tagen av stundens allvar. Jag är spänd inför vad som väntar. Men det som gör mig trygg att jag inte är ensam. I Sveriges Lärare står vi inte ensamma, säger hon.
Om kongressen säger hon:
– Tänk att tre dagar kan innehålla så mycket kunskap, kompromisser och klokskap. Jag har haft härliga och ärliga samtal. Ni har fattat många beslut och vi har ramverk och spelplan för de kommande åren, säger hon.
– Det är en ynnest att bli vald till förbundsordförande och jag kommer att göra mitt yttersta. Bladet är vänt och nu är det en ny tid, säger Anna Olskog.
Anna Olskog efterträder Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, som har delat på ordförandeskapet sedan Sveriges Lärare bildades den 1 januari 2023.
Kongressen gick på valberedningens linje även i fråga om presidiet.
Till rollen som förste vice ordförande valde kongressen Robin Smith. Pia Rizell valdes till andre vice ordförande.
Det nya presidiet: Anna Olskog, ordförande, Robin Smith, förste vice ordförande och Pia Rizell, andre vice ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Förbundsordförande
1e vice förbundsordförande
2e vice förbundsordförande
Förbundsstyrelseledamöter
Anna Olskog i sitt första tal: ”Bladet är vänt”
Lärarna om kongressens viktigaste fråga
Kongressen – här är Sveriges Lärares politiska mål
Så läggs pusslet till nya Sveriges Lärare: ”Helheten viktig”
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”