
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Anna Olskog valdes under Sveriges Lärares kongress till ny ordförande för förbundet.
Sveriges lärare
Sveriges Lärares första kongress har valt Anna Olskog till ny ordförande.
– Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande, säger hon.
Sveriges Lärares kongress valde under torsdagen Anna Olskog, 52, till ny ordförande. Hon arbetar just nu på mellanstadiet på en F–6-skola i centrala Umeå och har arbetat som lärare sedan 1994.
I sitt första anförande lovade hon att kämpa för mindre arbetsbelastning och högre lön.
– Sveriges Lärare är aldrig någon annan, det är vi. Jag hoppas och tror att jag står för något nytt och att det märks att jag tar över. Nu vänder vi blad och lämnar etableringsprocessen bakom oss. Vi är en enad organisation och jag tror helhjärtat på den och på oss, säger hon.
Anna Olskog gratuleras efter att ha blivit vald till ny ordförande för Sveriges Lärare.
Telefonen surrar konstant i hennes handväska.
I ditt anförande sa du att Sveriges Lärare inte är ett bolag man köper tjänster av. Vill du utveckla det?
– Det korta budskapet är att vi är Sveriges Lärare tillsammans. Varje medlem, ombud och förtroendevald, oaktat roll i förbundet, har samma mandat och spelar roll. Nu har de valt sin förbundsordförande, det är ett lagarbete: och jag är redo att ta ledningen, men jag har laget med mig och det är förutsättningen för att få det här att funka.
Vilka är de tre viktigaste frågorna att åtgärda?
– Det är inget som är snabbt och enkelt. Fokus ligger på fortsatt minskad arbetsbelastning och rimlig lön för uppdraget. Det handlar om så många lager och så många olika system och problem som vi behöver lösa. Det våra medlemmar behöver är att få vara lärare i sin verksamhet och det måste vi ha som den högst prioriterade frågan.
Avtalet med SKR ettårigt, hur påbörjar ni de nya förhandlingarna?
– Det är väldigt kort om tid och det finns en rutin och en kontinuitet i vårt kansli och nu har vi en ny laguppställning och ska ta oss an det på ett strategiskt sätt med målsättning att göra skillnad.
”Bladet är vänt och nu är det en ny tid”, sa Anna Olskog under sitt första anförande som ny ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Hur kändes det under omröstningen?
– Jag var spänd inför valet. Det är på alla sätt och vis underbart, fast det är svindlande. Det är ett stort och hedrande uppdrag, och det förpliktigar ju. Det är spännande på många sätt.
Som utmanare fanns Sara Svanlund som fram till kongressen var andre vice ordförande. Hon fick 83 röster mot Anna Olskogs 117.
Anna Olskog avslutade sitt tal med en personlig hälsning till kongressledamöterna:
– Till sist, kära kollegor. Jag kan inte neka till att jag är tagen av stundens allvar. Jag är spänd inför vad som väntar. Men det som gör mig trygg att jag inte är ensam. I Sveriges Lärare står vi inte ensamma, säger hon.
Om kongressen säger hon:
– Tänk att tre dagar kan innehålla så mycket kunskap, kompromisser och klokskap. Jag har haft härliga och ärliga samtal. Ni har fattat många beslut och vi har ramverk och spelplan för de kommande åren, säger hon.
– Det är en ynnest att bli vald till förbundsordförande och jag kommer att göra mitt yttersta. Bladet är vänt och nu är det en ny tid, säger Anna Olskog.
Anna Olskog efterträder Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, som har delat på ordförandeskapet sedan Sveriges Lärare bildades den 1 januari 2023.
Kongressen gick på valberedningens linje även i fråga om presidiet.
Till rollen som förste vice ordförande valde kongressen Robin Smith. Pia Rizell valdes till andre vice ordförande.
Det nya presidiet: Anna Olskog, ordförande, Robin Smith, förste vice ordförande och Pia Rizell, andre vice ordförande. Foto: Magnus Andersson/Bildbyrån
Förbundsordförande
1e vice förbundsordförande
2e vice förbundsordförande
Förbundsstyrelseledamöter
Anna Olskog i sitt första tal: ”Bladet är vänt”
Lärarna om kongressens viktigaste fråga
Kongressen – här är Sveriges Lärares politiska mål
Så läggs pusslet till nya Sveriges Lärare: ”Helheten viktig”
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.