Panelen: Läxa på lovet? Ja eller nej?

Är läxlov en bra idé? Panelen vet vad de tycker. Foto: Pixabay
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Är loven till för att eleverna ska kunna återhämta sig och slappna av, eller ska de få läxor också då?

Ulrika Sellin Levander, 46

Högstadielärare på Kråkbergsskolan i Södra Sunderbyn, Luleå. Undervisar i SO-ämnen och dans åk 7–9:
– Absolut inte! Varför ska eleverna ha läxor över lov? Elever behöver få vara lediga på sina lov. Jag lägger aldrig ett prov, redovisning eller inlämning veckan efter ett lov. Att läsa en kvart/dag på höstlovet tycker jag dock är bra.

 

Marie Österlind, 57

Grundskollärare på Häggviksskolan i Sollentuna. Undervisar i svenska, engelska och spanska åk 4–6:
– Nej. Jag anser att loven är en tid för återhämtning, förhoppningsvis en tid att umgås med vänner och familj.

 

Joakim Albertsson, 47

Speciallärare på Almåsgymnasiet, Borås, gymnasiesärskolans individuella program. Undervisar framför allt i praktiska ämnen:
– Nej! På lovet ska man vara ledig från skolarbete och fokusera på annat.

 

Linda Sippmanne, 46

Grundskollärare på Norrbackaskolan i Visby, Undervisar i årskurs 2:
– Det beror på läxans art. Själv är jag positiv till läsläxor i form av läsbingon och dylikt för att motivera eleverna till att hålla liv i läsandet och läsflytet över loven.

 

Pär Forén, 45

Gymnasielärare på Katedralskolan i Lund. Undervisar i företagsekonomi, ­psykologi, idrott och hälsa:
– Jag är i princip emot läxor på lovet. Eleverna förtjänar sin vila och presterar dessutom bättre om de verkligen har fått ladda batterierna. Sen är jag medveten om att många elever gärna använder loven till större inlämningsuppgifter eller gymnasiearbetet, men då ska det ske på deras eget initiativ.