Lärarna som kan vinna årets Guldäpple

Anders Enström, förstelärare i digitalisering, är en av tre nominerade till årets Guldäpple. Foto: Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Årets tre finalister är korade. Anders Enström, är förstelärare i digitalisering på Skapaskolan i Huddinge, Martin Howe, förstelärare på mellanstadiet, Paradisskolan Borlänge och Pernilla Andersson, lärare på ekonomiprogrammet, Eksjö gymnasium.
En av dem får Guldäpplet 2022.

LÄS ÄVEN: Så kan du arbeta relationsskapande på nätet

Lärarpriset Guldäpplet delas ut årligen till lärare som ”förnyar lärandet med stöd av it”, både i sin undervisning och som inspirerar elever och kolleger.

Nu är de tre finalisterna för 2022 nominerade.

En av kandidaterna, Anders Enström, förklarar sitt yrkesval för Lärarens systertidning Ämnesläraren:

– Jag ville ta revansch på alla mina lärare som jag tyckte var usla. De hade inte förmågan att skapa professionella relationer som motiverar elever att lära, säger han.

Tog in solsystemet i klassrummet

Han är nominerad med motivationen ”han strävar efter att göra MA/NO/TK konkret och kreativt. Med hjälp av digitala verktyg får Anders till ett lärande som är individuellt anpassat och inkluderande. Anders inspirerar både elever och kollegor med sin glädje och delar kontinuerligt med sig av sina kunskaper till kollegor, både på den egna skolan och nationellt”.

Med hjälp av augmented reality (AR) har han låtit eleverna bygga egna solsystem i klassrummet.

– På det här viset blir det lite mer hands on. Att få se hur planeter snurrar runt jorden i sitt eget klassrum skapar större förståelse för hur det faktiskt ser ut i vårt solsystem än om man läser om det i en bok. Dessutom kräver det mycket kunskap för att få allt att stämma: hur planeterna roterar kring sin egen axel, skalor och avstånd, säger Anders Enström till Ämnesläraren.

De två övriga kandidaterna är Martin Howe, som arbetar med elever med olika språkbakgrund arbetar med att ”utveckla och anpassa digitala verktyg och undervisning efter varje elevs behov och med målet att väcka intresset för eget livslångt lärande”.

Martin Howe

 

På Ekonomiprogrammet på gymnasiet i Eksjö undervisar Pernilla Andersson, som är nominerad med motiveringen att ”elevernas delaktighet i hela lärprocessen liksom en gemensam podcast om ekonomiämnen bidrar till att de upplever undervisningen som angelägen och meningsfull”.

Pernilla Andersson

De gör skolan viktig på riktigt

Den röda tråden mellan de tre pedagogerna förklarar Guldäpplejuryns ordförande Peter Becker så här:

– Årets finalister visar på arbetssätt som gör skolan ”viktig på riktigt” genom att utveckla samspelet med samhället utanför skolan och bidra till en omvärldskontakt som stärker lärprocessen, säger Peter Becker.

Vinnaren koras den 20 oktober i Stockholm.

LÄS ÄVEN: 

Guldäpplevinnaren som undervisar på distans

Hon är årets Guldäpplevinnare