Wiman efter debatten: "Sakfrågorna hamnar i skuggan av smutskastningen"

Maria Wiman debatterade bland annat mot Liberalernas partiledare Johan Pehrson. Bild: SVT
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Kunskapsskolans grundare Peje Emilsson sa att skolan sätter väldigt få F och Liberalernas partiledare Johan Pehrson hänvisade till Lärarförbundets rapport ”Håll käften kärring” när han pratade studiero. Lärarens krönikör Maria Wiman betygsätter SVT-debatten om skolan.

LÄS ÄVEN: Våldschocken: Lärarna som är värst utsatta

SVT:s debattprogram ”Sverige möts” om skolan handlade om friskolor, kunskapssyn och betyg. Svenskläraren Maria Wiman fanns på plats för att ge lärarperspektiv på frågorna.

Hur gick det för dig?

– Jag försökte ta plats och det är inte helt lätt, och formatet, det är många människor som vill prata om många stora frågor. Så det är klart att jag hade önskat att få mer tid. Men jag tycker ändå att jag fick sagt några saker. Men det är klart att efteråt tänker jag att jag hade velat få med mer och något jag hade velat bemöta, säger hon.

Säg något du inte hann med?

– Att fråga Johan Pehrson om deras hårda tryck på tidiga betyg, det finns ingen forskning, alltså noll, som visar att betyg i sexan är ett smart beslut. Och trots den forskningen har de försökt genomdriva betyg i årskurs fyra. Vad baserar de det på? Jag försökte men det blev lite pajigt.

Varför är du emot tidiga betyg?

– Jag ser ingen vinning överhuvudtaget. Främst svagpresterande elever tappar motivation och akademiskt självförtroende, och så ska det inte vara när man är elva-tolv år. Och om forskningen är entydig med att det inte gynnar eleverna, varför ska vi då göra det? Det är ett typiskt luftslag: tidiga betyg, då skärper de sig. Vad är det för elevsyn?

Vilket betyg ger du rikspolitikerna som var med?

– Jag tycker att Daniel Riazat är extremt påläst, saklig och vass. Johan Pehrson kändes lite låg och förvirrad, han bemötte mitt argument om betyg i årskurs fyra med att de 26 skolorna som har valt att införa det, ”de älskar det”. Han var väldigt svag i debatten.

Hur blev debatten om friskolan?

– Det blir som alltid, pajkastning åt båda hållen. De rikspolitiker som kommer dit har en agenda och förmodligen hamnar sakfrågan i skuggan när de smutskastar varandra. Det gick åt båda håll. Jag är där för att prata skola på riktigt, inte för att vinna röster, säger hon.

Vad saknade du?

– Elevröster. En elev var med och hon var jätteklok, men hon hade 30 sekunder av en timme. Jag som hänger med mina kära elever hela tiden vet hur många av dem som hade kunnat göra ett sådant intryck den kvällen. Vi lärare klagar på att alla pratar över våra huvuden. Men vi pratar om elevernas skola hela tiden utan att de får höras.

Blir samtalet om skolan bättre eller sämre av debattprogram som detta?

– Det är en grym polarisering och en timme i detta format, de som håller på mig kommer att fortsätta hålla på mig, de som röstar på Liberalerna fortsätter med det. Det är klart att det hade blivit ett sakligare samtal om vi satt ner och pratade i lugn och ro.

Hur väl representerade du lärarkåren?

– Lärarkåren är uppdelad och vi har olika syn på kunskap och hur man förmedlar kunskap. Och där är jag bara mig själv. Men när vi pratar om lärarnas villkor tror jag att många känner igen sig. Jag tror att alla lärare skriver under på att vi har en stor resursbrist. Sen har vi olika åsikter om läroplanens formulering och hur undervisningen går till. Men jag tror inte att det finns någon lärare som inte saknar speciallärare.

LÄS ÄVEN: 

Så många skolor inför betyg i fyran

Forskare: Inga fördelar med tidiga betyg

Lärares tid går åt till att hålla ordning