
Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare under manifestationen på Medborgarplatsen i Stockholm.
Runt 500 personer samlades för Sveriges Lärares manifestation. David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm, var en av talarna.
Hök25
”Vi vill ha, vi vill ha, tid att göra jobbet varje dag”. 500 röster och en trumma ljuder över Medborgarplatsen:
Sveriges Lärare kräver att arbetsgivaren backar om reglerad undervisnings- och planeringstid i en snabbt sammankallad manifestation.
Förhandlingarna mellan Sveriges Lärare, SKR och Sobona har gått vidare till medling – efter att Sveriges Lärare sagt nej till arbetsgivarens sista slutbud.
SKR vägrar reglerad undervisningstid, vägrar tid till planering och för- och efterarbete.
På några dagar har Sveriges Lärare samlat till en manifestation för att kräva att arbetsgivaren backar.
Solen skiner över de cirka 500 deltagarna, och talarna Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare, David Gustafsson och Britt-Marie Sehlin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare under manifestationen på Medborgarplatsen i Stockholm.
”Stockholms skolor larmar, Stockholms skolor larmar” skanderar deltagarna.
David Gustafssons tal manar åhörarna till hurrarop och applåder:
”Vilka är det som är SKR och Sobona? Det är våra folkvalda politiker ute i kommunerna. Det är dom som måste ge mandatet till det stora molnet SKR att ta ansvar för samhället, för skolan på riktigt. Vi vill att politikerna ska göra rätt prioriteringar oavsett färg och kommun. Det måste ske genom dem som sitter på makten och pengarna och det är därför vi är här idag.”
”Tid för planering – på toaletten” var ett av budskapen på alla plakat under manifestationen.
Robin Smith bekräftar att arbetsgivarens nej är tungt att rucka.
– Det är svårt att se att de ska förflytta sig så snabbt som krävs, men jag hoppas, säger Robin Smith till Vi Lärare.
Vad vill du säga till medlemmarna som håller strejkskyltar idag?
– I det läge vi är nu går det inte att utesluta men det viktiga för oss nu är att vi får till stånd lösningar som fungerar för skolan, säger Robin Smith.
Det råder inga tvivel om budskapet i hans tal.
”Vi kämpar för möjligheten att arbeta väl, leva väl och åldras tryggt. Jag vill be er som redan gett så mycket redan att ge lite mer. Det här är en kamp som inte drivs av egenintresse, utan är av samhällsintresse. Stridsfrågan är inte främst lönen, utan möjligheten att göra ett gott jobb, möjligheten att vara lärare och göra skillnad för barn och elever.”
Cirka 500 personer samlades för manifestationen i Stockholm.
Deltagarna bär skyltar med budskap som ”Vi är inga marionetter” och ”Strejk, strejk, strejk”.
David Gustafsson uppmanar till en lärarledd valrörelse:
”Vi är 300 000 medlemmar som är röstberättigade. Ni måste prata om skolan utanför skolan, i parken, på krogen när ni hejar på AIK eller Hammarby. Det ska bli den stora valfrågan, det är därför vi är här – vi ska få politiker att välja rätt.”
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
”Ni lever inte som ni lär, skärp er nu, SKR” skanderar den stora klungan lärare som samlats den här söndagen när april är på väg att övergå i maj.
– Politikerna ställer sig bakom SKR som en skyddsvall, men det är politikerna som ska börja prioritera rätt, även om de talar om tjänstemän och chefsförhandlare. Det är folkvalda som ska göra som folket vill, säger David Gustafsson, till Vi Lärare.
”Vad vill vi ha? Tid för planering. När vill vi ha det? Nu, nu, nu” ropar lärarna över Medborgarplatsen.
Britt-Marie Selin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Britt-Marie Sehlin tackar dem som slutit upp på sin fritid för att kräva det egentligen självklara: möjligheten att kunna utföra sitt arbete.
”Är det här viktigt när det finns så många kriser? Vi har barn i förskolan som inte kan vara i grupp. Vi har elever i lågstadiet som inte läsa – som inte kan det på mellan- eller högstadiet. Men vi har vind i seglen. Vi har utredningar som säger att det är det rätta. Vi fortsätter kampen, eller hur?”
Svaret låter inte vänta på sig – när lärarnas ”ja” skallar.
LÄS ÄVEN:
Stor manifestation – därför protesterar lärarna
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.