
Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare under manifestationen på Medborgarplatsen i Stockholm.
Runt 500 personer samlades för Sveriges Lärares manifestation. David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm, var en av talarna.
Hök25
”Vi vill ha, vi vill ha, tid att göra jobbet varje dag”. 500 röster och en trumma ljuder över Medborgarplatsen:
Sveriges Lärare kräver att arbetsgivaren backar om reglerad undervisnings- och planeringstid i en snabbt sammankallad manifestation.
Förhandlingarna mellan Sveriges Lärare, SKR och Sobona har gått vidare till medling – efter att Sveriges Lärare sagt nej till arbetsgivarens sista slutbud.
SKR vägrar reglerad undervisningstid, vägrar tid till planering och för- och efterarbete.
På några dagar har Sveriges Lärare samlat till en manifestation för att kräva att arbetsgivaren backar.
Solen skiner över de cirka 500 deltagarna, och talarna Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare, David Gustafsson och Britt-Marie Sehlin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare under manifestationen på Medborgarplatsen i Stockholm.
”Stockholms skolor larmar, Stockholms skolor larmar” skanderar deltagarna.
David Gustafssons tal manar åhörarna till hurrarop och applåder:
”Vilka är det som är SKR och Sobona? Det är våra folkvalda politiker ute i kommunerna. Det är dom som måste ge mandatet till det stora molnet SKR att ta ansvar för samhället, för skolan på riktigt. Vi vill att politikerna ska göra rätt prioriteringar oavsett färg och kommun. Det måste ske genom dem som sitter på makten och pengarna och det är därför vi är här idag.”
”Tid för planering – på toaletten” var ett av budskapen på alla plakat under manifestationen.
Robin Smith bekräftar att arbetsgivarens nej är tungt att rucka.
– Det är svårt att se att de ska förflytta sig så snabbt som krävs, men jag hoppas, säger Robin Smith till Vi Lärare.
Vad vill du säga till medlemmarna som håller strejkskyltar idag?
– I det läge vi är nu går det inte att utesluta men det viktiga för oss nu är att vi får till stånd lösningar som fungerar för skolan, säger Robin Smith.
Det råder inga tvivel om budskapet i hans tal.
”Vi kämpar för möjligheten att arbeta väl, leva väl och åldras tryggt. Jag vill be er som redan gett så mycket redan att ge lite mer. Det här är en kamp som inte drivs av egenintresse, utan är av samhällsintresse. Stridsfrågan är inte främst lönen, utan möjligheten att göra ett gott jobb, möjligheten att vara lärare och göra skillnad för barn och elever.”
Cirka 500 personer samlades för manifestationen i Stockholm.
Deltagarna bär skyltar med budskap som ”Vi är inga marionetter” och ”Strejk, strejk, strejk”.
David Gustafsson uppmanar till en lärarledd valrörelse:
”Vi är 300 000 medlemmar som är röstberättigade. Ni måste prata om skolan utanför skolan, i parken, på krogen när ni hejar på AIK eller Hammarby. Det ska bli den stora valfrågan, det är därför vi är här – vi ska få politiker att välja rätt.”
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
”Ni lever inte som ni lär, skärp er nu, SKR” skanderar den stora klungan lärare som samlats den här söndagen när april är på väg att övergå i maj.
– Politikerna ställer sig bakom SKR som en skyddsvall, men det är politikerna som ska börja prioritera rätt, även om de talar om tjänstemän och chefsförhandlare. Det är folkvalda som ska göra som folket vill, säger David Gustafsson, till Vi Lärare.
”Vad vill vi ha? Tid för planering. När vill vi ha det? Nu, nu, nu” ropar lärarna över Medborgarplatsen.
Britt-Marie Selin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Britt-Marie Sehlin tackar dem som slutit upp på sin fritid för att kräva det egentligen självklara: möjligheten att kunna utföra sitt arbete.
”Är det här viktigt när det finns så många kriser? Vi har barn i förskolan som inte kan vara i grupp. Vi har elever i lågstadiet som inte läsa – som inte kan det på mellan- eller högstadiet. Men vi har vind i seglen. Vi har utredningar som säger att det är det rätta. Vi fortsätter kampen, eller hur?”
Svaret låter inte vänta på sig – när lärarnas ”ja” skallar.
LÄS ÄVEN:
Stor manifestation – därför protesterar lärarna
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Arbetstid Vi Lärares partienkät visar politiskt stöd för lärarnas viktiga fråga.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.