Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare under manifestationen på Medborgarplatsen i Stockholm.
Till startsidan
Runt 500 personer samlades för Sveriges Lärares manifestation. David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm, var en av talarna.
Hök25
”Vi vill ha, vi vill ha, tid att göra jobbet varje dag”. 500 röster och en trumma ljuder över Medborgarplatsen:
Sveriges Lärare kräver att arbetsgivaren backar om reglerad undervisnings- och planeringstid i en snabbt sammankallad manifestation.
Förhandlingarna mellan Sveriges Lärare, SKR och Sobona har gått vidare till medling – efter att Sveriges Lärare sagt nej till arbetsgivarens sista slutbud.
SKR vägrar reglerad undervisningstid, vägrar tid till planering och för- och efterarbete.
På några dagar har Sveriges Lärare samlat till en manifestation för att kräva att arbetsgivaren backar.
Solen skiner över de cirka 500 deltagarna, och talarna Robin Smith, förste vice ordförande för Sveriges Lärare, David Gustafsson och Britt-Marie Sehlin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Robin Smith, vice förbundsordförande för Sveriges Lärare under manifestationen på Medborgarplatsen i Stockholm.
”Stockholms skolor larmar, Stockholms skolor larmar” skanderar deltagarna.
David Gustafssons tal manar åhörarna till hurrarop och applåder:
”Vilka är det som är SKR och Sobona? Det är våra folkvalda politiker ute i kommunerna. Det är dom som måste ge mandatet till det stora molnet SKR att ta ansvar för samhället, för skolan på riktigt. Vi vill att politikerna ska göra rätt prioriteringar oavsett färg och kommun. Det måste ske genom dem som sitter på makten och pengarna och det är därför vi är här idag.”
”Tid för planering – på toaletten” var ett av budskapen på alla plakat under manifestationen.
Robin Smith bekräftar att arbetsgivarens nej är tungt att rucka.
– Det är svårt att se att de ska förflytta sig så snabbt som krävs, men jag hoppas, säger Robin Smith till Vi Lärare.
Vad vill du säga till medlemmarna som håller strejkskyltar idag?
– I det läge vi är nu går det inte att utesluta men det viktiga för oss nu är att vi får till stånd lösningar som fungerar för skolan, säger Robin Smith.
Det råder inga tvivel om budskapet i hans tal.
”Vi kämpar för möjligheten att arbeta väl, leva väl och åldras tryggt. Jag vill be er som redan gett så mycket redan att ge lite mer. Det här är en kamp som inte drivs av egenintresse, utan är av samhällsintresse. Stridsfrågan är inte främst lönen, utan möjligheten att göra ett gott jobb, möjligheten att vara lärare och göra skillnad för barn och elever.”
Cirka 500 personer samlades för manifestationen i Stockholm.
Deltagarna bär skyltar med budskap som ”Vi är inga marionetter” och ”Strejk, strejk, strejk”.
David Gustafsson uppmanar till en lärarledd valrörelse:
”Vi är 300 000 medlemmar som är röstberättigade. Ni måste prata om skolan utanför skolan, i parken, på krogen när ni hejar på AIK eller Hammarby. Det ska bli den stora valfrågan, det är därför vi är här – vi ska få politiker att välja rätt.”
David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
”Ni lever inte som ni lär, skärp er nu, SKR” skanderar den stora klungan lärare som samlats den här söndagen när april är på väg att övergå i maj.
– Politikerna ställer sig bakom SKR som en skyddsvall, men det är politikerna som ska börja prioritera rätt, även om de talar om tjänstemän och chefsförhandlare. Det är folkvalda som ska göra som folket vill, säger David Gustafsson, till Vi Lärare.
”Vad vill vi ha? Tid för planering. När vill vi ha det? Nu, nu, nu” ropar lärarna över Medborgarplatsen.
Britt-Marie Selin, ordförande för Sveriges Lärare Stockholm.
Britt-Marie Sehlin tackar dem som slutit upp på sin fritid för att kräva det egentligen självklara: möjligheten att kunna utföra sitt arbete.
”Är det här viktigt när det finns så många kriser? Vi har barn i förskolan som inte kan vara i grupp. Vi har elever i lågstadiet som inte läsa – som inte kan det på mellan- eller högstadiet. Men vi har vind i seglen. Vi har utredningar som säger att det är det rätta. Vi fortsätter kampen, eller hur?”
Svaret låter inte vänta på sig – när lärarnas ”ja” skallar.
LÄS ÄVEN:
Stor manifestation – därför protesterar lärarna
Avtalsstriden: Frågan om regleringar splittrar SKR
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall