Uppemot 200 personer deltog i protesten i Uppsala mot större barngrupper.
Till startsidan
Demonstrationen mot större barngrupper i Uppsala samlade uppemot 200 personer.
Arbetsbelastning
Brist på förskollärare i Uppsala ledde till att elevgrupperna blev större för några år sedan.
– Nu har man chansen att återgå till Skolverkets rekommenderade grupper men låter bli, säger Elisa Erikson, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
I lördags ordnade Sveriges Lärare i Uppsala en manifestation. I första hand för kommunens förskollärare som fått se elevgrupper och arbetsuppgifter öka från år till år. Tills nu.
Prognoserna pekar på färre elever de kommande åren men istället för att återgå till antalet elever per grupp som gällde tidigare tyder allt på att Uppsala kommer stänga avdelningar för att fortsätta med de stora grupperna – och den ökade arbetsbelastningen de medfört.
– De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet. Det är provocerande att det i deras egna officiella dokument står att de ska verka för mindre grupper samtidigt som de låter de stora grupperna bestå säger Elisa Erikson, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
Uppemot 200 personer deltog i protesten i Uppsala mot större barngrupper.
Uppåt två hundra personer tågade genom Uppsala från Slottsbacken till Stora Torget.
Bland talarna fanns läraren och Vi Lärares krönikör Maria Wiman. Även hon talade om arbetsbelastningen och ekonomi.
– Jag är så trött på skitsnack. Jag är så trött på utredningar. På hycklande slagord. På symbolpolitik. Jag är urless på politiker som ska göra avtryck inom sin mandatperiod. Som använder skolan som slagfält för att göra politisk poäng. Som hittar plåsterlösningar på stora systemfel. Som envisas med att hävda att man satsar på skolan när kommun efter kommun lever på svältbudget, sa hon.
Elisa Erikson, Sveriges Lärare Uppsala, Maria Wiman, lärare och Vi Lärares krönikör, Petra Åkerström och Mattias Westermark, Sveriges Lärare Uppsala.
Maria Wiman menar att lärarnas uppdrag måste renodlas och regleras. Att det fylls på med alldeles för många orimliga uppgifter fjärran från undervisning.
– Vi behöver höja våra röster högre än någonsin. Vi behöver kroka arm med varandra och orka lite till. Vi gör det inte bara för oss själva, vi gör det för varenda krusidullig unge därute som förtjänar så mycket bättre än den skola vi kan erbjuda idag.
LÄS MER:
Förskollärarnas larm: Vi klarar inte tillsynen av barnen
Lärare i fritidshem larmar om stora barngrupper
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.