Läraren Carola tar hand om 47 barn själv: Det är fruktansvärt

Carola Bengtsson, lärare i fritidshem på Lillestadskolan i Växjö, har under första tiden på fritids ensam hand om runt 47 barn. ”Vi måste prata om hur verkligheten på fritids ser ut”, säger hon. Foto: Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

20-25 barn per pedagog. Nu larmar anställda på fritids om för stora barngrupper. Barnens trygghet kan inte garanteras, säger flera lärare i fritidshem.

Läs också: Larm från förkolan – barngrupperna är för stora

De stora barngrupperna i förskolan har debatterats den senaste tiden. Nu varnar även lärare i fritidshem för att elevgrupperna är för stora.

Carola Bengtsson, lärare i fritidshem på Lillestadskolan i Växjö, berättar att hon är ensam med cirka 47 barn på fritids i början av eftermiddagen. De är två lärare i fritidshem på avdelningen, men hennes kollega måste ta hand om ett barn som behöver stöd hela tiden.

– Det är orimligt. Jag kan inte garantera säkerheten med så många barn, det går inte att hålla koll på dem. Om det händer något står valet mellan att strunta i incidenten eller att gå undan i samtal och strunta i de resterande 47 eleverna, säger hon.

”Fruktansvärt svårt”

Carola Bengtsson har varit lärare i fritidshem sedan 1999 och sett hur barngrupperna successivt blivit större och personaltätheten minskat.

– Det är fruktansvärt svårt att inte kunna se alla barn. Det är en sorg att inte kunna ha en pedagogisk verksamhet med mening. Inte förrän senare på eftermiddagen då en del barn gått hem kan vi ha det, men man ska inte behöva vänta på att barnen går hem, säger Carola Bengtsson.

Skolledningen på Lillestadskolan delar inte Carola Bengtssons bild av verksamheten. Enligt biträdande rektorn Amira Palo har skolans tre fritidsavdelningar, i årskurs F-6, totalt cirka 130 barn med 15 anställda på fritids. På lågstadiet finns två fritidsavdelningar med cirka 50 elever i vardera och mellan fyra och sex pedagoger per avdelning.

– När alla är på plats är det inte två lärare i fritidshem på 47 barn. I samband med covid-19 har vi haft hög sjukfrånvaro och då kan det i vissa lägen, när det är svårt att hitta vikarier, vara två personal på 45 barn. Men nästan alltid kan vi lösa det genom att personal från andra avdelningar går in och hjälper till, säger Amira Palo.

– Jag tycker att vi hanterat det här bra utifrån förutsättningarna, med ett bra samarbete mellan lärare i fritidshem och resurspersonal. Min uppfattning är inte att barnen upplever att det är otryggt, eller att vi inte kan ha en pedagogisk verksamhet, säger Amira Palo.

Läs också: Larm från förkolan – barngrupperna är för stora

Kraftig ökning

Men larmen kommer från flera håll i landet. Per Edberg, förskollärare som jobbar i förskoleklass och i fritidshemmet på en skola i Umeå, samt är huvudskyddsombud på Lärarförbundet, anser inte heller att fritidspersonalen kan garantera barnens trygghet när barngrupperna är så stora.

Per Edberg. Foto: Privat

Under hans 25 år på skolan har elevgrupperna på fritids ökat från 12-13 barn per pedagog till 18-20 barn per pedagog.

– När en kollega gick på möte i onsdags var vi tre pedagoger med 70 barn på skolgården, som är stor. Då kan man inte hålla koll på var barnen är. När en förälder frågade var dennes barn var fick jag svara ”jag vet inte”, säger Per Edberg.

Som huvudskyddsombud hanterar Per Edberg incidentrapporteringen i kommunen. Anmälningarna om hot och våld i skolorna och på skolgårdarna ökar, berättar han.

– Jag är helt övertygad om att det beror mindre vuxennärvaro. Om det inte finns en vuxen i närheten händer det fler saker, säger Per Edberg, som också är ledamot i Lärarförbundets centrala arbetsmiljöråd.

– Jag ser också att elevincidenterna, exempelvis att en elev faller från en klätterställning, ökar. Pedagogerna skriver att det beror på personalbrist och brist på tillsyn, säger Per Edberg.

”Låter helt orimligt”

Även i sociala medier diskuteras de stora barngrupperna. Alexandra Svärd, lärare i fritidshem i Malmö, skriver så här i en Facebook-grupp för lärare i fritidshem:

”67 elever på 3 vuxna på fritids varje dag. En vuxen måste ha ögon på en elev hela tiden. Chefen anser detta är tillräckligt. Kommentera gärna!”

Inlägget har fått över hundra kommenterar där många känner igen sig, medan andra vittnar om bättre förhållanden.

Här några av kommentarerna:

Vi har 90 barn på fyra pedagoger på fritids.

Vår chef räknar med 25 barn per pedagog.

Vad sägs om 90 barn på 3 pedagoger, varav tio barn man måste hålla ögonen på?

Detta är ju vardag på de flesta fritids i dag.

Då har ni det som vi ungefär…en dag i veckan är vi bara två på 73 elever. Visserligen ”bara” i en halvtimme under ett personalskifte, annars är vi tre på 73 elever. Trygghet och säkerhet pratas det om, jomenvisst.

Låter helt orimligt. Hur kan man leva upp till kraven på vår verksamhet då? Vi är tre personal på 35 inskrivna (snittet brukar vara 30 till mellis).

Vi är fyra legitimerade fritidshemslärare på ca 50 elever. Det fungerar bra. Rektorn värdesätter fritidshemmet lika mycket som den ordinarie skolan.

Läs också: Larm från förkolan – barngrupperna är för stora