Knepet som gör eleverna alerta när de tittar på film

SO-läraren Karin Boberg vände sitt ­misslyckade grepp – till en riktig succé. Foto: Johan Strindberg

Misslyckanden leder till utveckling, enligt SO-läraren Karin Boberg. Både stora och små. Ett av hennes egna exempel är ett filmprojekt som blev en riktig flopp men utvecklades till en succé: filmmemory.

Karin Boberg, SO-lärare på Glömstaskolan i Huddinge och krönikör i Ämnesläraren, brukar beskrivas som en lugn och metodisk person. Men även hon har blivit riktigt arg på eleverna, skickat mejl till fel person, missat lektioner och gjort en mängd andra knäppa saker, som hon själv uttrycker det. I dag är hon uppskattad tack vare att hon gärna delar med sig av sina tabbar, på ett humor­istiskt sätt – både i sina böcker, på sin blogg och när hon föreläser för studenter på Södertörns högskola.

– Vi lärare är ju sjukt duktiga på det vi gör, men råkar ha ett yrke där vi hela tiden rannsakas kors och tvärs. Därför brukar jag försöka uppmuntra till att man ska ösa ur sig sina tabbar och försöka ha det som en del i verktygsarsenalen. Det får oss att växa.

”Eleverna hade svårt att hänga med”

Ett av hennes lektionsupplägg om efterkrigstiden i årskurs nio växte fram just på det viset. Det föll pladask. Utgångs­punkten var filmen ”Forrest Gump”, om en man och hjälte som stämplas för sin annorlunda begåvning. Forrest kämpar sig genom livet och får uppleva många politiska händelser på nära håll.

– Den filmen är både rolig och har ett tydligt tidsflöde. Min plan var att eleverna skulle göra en tidslinje efter att ha sett filmen, som utgångspunkt för diskussioner. Men allt blev bara rörigt och eleverna hade svårt att hänga med, säger hon.

Karin Boberg

Ålder: 47 år.

Bor: Precis flyttat till Trosa.

Uppvuxen: I Bjursås i Dalarna.

Skola: Glömstaskolan i Huddinge.

Fritiden: Åker gärna till makens hemland Irland.

Familj: Man och fyra barn, två biologiska och två bonusbarn.

Övrigt: Ger ut sin tredje bok tillsammans med Anna Sterlinger, om hur man arbetar utifrån elevernas motivation, bland annat.

En dag slog det henne att hon själv kunde bidra till att tydliggöra de händelser hon ville att eleverna skulle fokusera på, genom att skapa ett filmmemory: Ett ark med rutor där hon skrivit ner ord med kompletterande bild.

– Eleverna fick leta efter tjugo händelser i filmen. Bland annat en bild på John Lennon: Vad hade Forrest Gump med honom att göra? Och vad säger det om den tiden?

”Gud vilket fokus det blev”

Andra exempel som ingick i just det här memoryspelet var hiv/aids och månlandningen. Diskussionerna fortlöpte under filmens gång, inte bara efteråt, som tidigare.

– Gud vilket fokus det blev! Det hela blev ju lite av ett roligt tävlingsmoment, fast framför allt var eleverna tvungna att hålla sig alerta för att kunna göra en djupanalys.

SO-läraren Karin Boberg. Foto: Johan Strindberg

Dessutom blev alla mer delaktiga.

– Många kan vara blyga eller kanske undra över om de tänkt ”rätt”. Men nu blev det inte lika utelämnande eftersom det som skulle diskuteras fanns på papperet.

I dag använder hon även det här arbetssättet i samband med dokumentärer och vid högläsning av böcker.

Karin Boberg är förstelärare i ledarskap och brukar ofta påminna lärare om allt bra som händer varje dag.

– Om någon säger att ”wow, det verkar vara väldigt lugnt på dina lektioner”, då berömmer man ofta sina elever och säger: ”Ja, de är så fina!” Men vänta nu, känner jag då. Det är ju DU som har skapat ett sådant klimat. Och det är just det vi måste försöka se, och uttrycka.

Så förbereder du uppgiften

Så här går Karins filmmemory till:

  1. Fundera över vilka händelser, ord, figurer eller citat du vill att eleverna ska diskutera.
  2. Skriv ner dem i memory-liknande fyrkanter med utrymme för elevernas anteckningar på ett ark.
  3. Be eleverna vara uppmärksamma på just de händelserna. Det är det som är själva ”memory-momentet”. Att para ihop ”korten” på arket med händelserna i filmen.
  4. Diskutera filmen i flera omgångar, beroende på hur lång filmen är. Inte bara efter filmen, vilket är en fördel.
  5. Exempel på teman i samband med filmen ”Forrest Gump”: Apple, Nike, rasism och Vietnamkriget.
  6. Teman i samband med dokumentären om Greta Thunberg: civilkurage, ”how dare you”, Aspergers syndrom, sociala medier.

LÄS ÄVEN

Lugnet som får alla att våga tala i klassrummet

Boberg: Sju låtar jag inte klarar mig utan i min undervisning

Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen

Historielärare prisas för sitt vardagsarbete i det tysta