![](/contentassets/be48763a0c7e4523b9429d6dd9e27501/anne-marie-korling-foto-samuel-uneus.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
”Barn från hem där man läser lite måste komma till en skola där man läser mycket”, säger Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus
Vi Lärares personporträtt under 2023. Foto: Samuel Unéus, Fredrik Jalhed, Oskar Omne, Johan Strindberg, Filippa Ljung,
Porträtt
Har du missat någon av intervjuerna med skolprofilerna som publicerats under året i magasinet Vi Lärare? Då har du chansen att läsa ikapp nu.
Här är alla porträtten från 2023.
”Barn från hem där man läser lite måste komma till en skola där man läser mycket”, säger Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus
PORTRÄTT Ingen har längre och ihärdigare än Anne-Marie Körling arbetat för och missionerat om läsförmågans betydelse för barn – och därmed för skolan och hela samhället.
Nu vill hon med en kommande ny bok förklara varför vi måste fokusera extra på pojkars lärande.
Martin Ahlstedt menar att högläsning är viktig. ”Särskilt i början”, säger han. Foto: Fredrik Jalhed
PORTRÄTT Martin Ahlstedts ettor har ofta inte läst en bok på hela högstadiet. Men med noga utvalda böcker, högläsning och små samtalsgrupper väcker han deras intresse.
Detta har fått Svenska Akademien att utse honom till Årets svensklärare och gjorde honom till högvilt på årets bokmässa.
Vi Lärare möter svenskläraren som tycker att talet om ”lust” lätt leder fel i ett skolsammanhang.
Hammarkullsskolans biträdande rektor Linnea Lindquist är en av Sveriges mest framträdande debattörer i skolfrågor. Foto: Fredrik Jalhed
PORTRÄTT Hon sa att hon aldrig skulle debattera skolinnehåll. När Linnea Lindquist blev känd som ”Rektor Linnea” i Twitter-debatten låg allt fokus på skolsystemet.
Men nu gör hon det ändå. I sin nya bok ”Att vända en skola” beskriver Linnea Lindquist den egna skolverksamheten i detalj.
För Vi Lärare berättar hon varför.
”Det viktigaste i mitt uppdrag är att väcka elevernas nyfikenhet och engagemang”, säger lågstadieläraren Anna-Linnéa Olsson. Foto: Oskar Omne
PORTRÄTT Alla elever har sin egen läskod att knäcka och behöver därför sin egen nyckel.
För den insikten har lågstadieläraren Anna-Linnéa Olsson tilldelats årets Pennsvärdet.
– Jag har raderat ordet ”borde”, som i ”vad barn borde kunna”, ur min jobbvokabulär, säger hon.
”Mitt personliga mål är att bli den bästa läraren jag kan bli och att fortsätta vara lycklig med det”, säger Rickard Fors. Foto: Samuel Unéus
PORTRÄTT För Rickard Fors är matematik mycket mer än ”bara” ett skolämne.
Synsättet smittar av sig på hans elever – som precis som Rickard Fors ser matteproven som en fest.
Nu har han tilldelats Kungliga Vetenskapsakademiens matematiklärarpris.
Historia som ämne har fått ett uppsving tack vare poddprofilerna Cecilia Düringer och Daniel Hermansson som har närmare 125 000 lyssnare i veckan. Foto: Johan Strindberg
PORTRÄTT Två historielärare, en i Norrköping, en i Stockholm. Båda uppslukade av sina jobb.
Hur kommer det sig att Cecilia Düringer och Daniel Hermansson, inte längre jobbar som lärare i dag?
Eller kan man säga att de fortfarande gör det, men med hela Sverige som klassrum?
Den före detta gymnasieläraren och rektorn Vesna Prekopic har med boken ”Brottsplats: Skolan” skrivit om vad hon råkade ut för som rektor på en skola i ett utsatt område. Foto: Filippa Ljung
PORTRÄTT I flera år bar Vesna Prekopic på en stor skuld för att ha förlorat kampen mot hot och våld på sin skola.
Skammen för att ha blivit så rädd för en handfull elever gjorde henne tyst.
Men nu, när hon satt ord på det hon råkade ut för, lyssnar alla.
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.