Möt skolprofilerna – här är intervjuerna från 2023

Vi Lärares personporträtt under 2023. Foto: Samuel Unéus, Fredrik Jalhed, Oskar Omne, Johan Strindberg, Filippa Ljung,

Har du missat någon av intervjuerna med skolprofilerna som publicerats under året i magasinet Vi Lärare? Då har du chansen att läsa ikapp nu.
Här är alla porträtten från 2023.

”Barn från hem där man läser lite måste komma till en skola där man läser mycket”, säger Anne-Marie Körling. Foto: Samuel Unéus

”I varje stökig pojke finns en vetgirig elev”

PORTRÄTT Ingen har längre och ihärdigare än ­Anne-Marie Körling arbetat för och ­missionerat om läsförmågans betydelse för barn – och därmed för skolan och hela samhället.
Nu vill hon med en kommande ny bok förklara varför vi måste fokusera extra på pojkars lärande.

Martin Ahlstedt menar att högläsning är viktig. ”Särskilt i början”, säger han. Foto: Fredrik Jalhed

Martin Ahlstedt: ”Om inte lust uppstår måste man läsa ändå”

PORTRÄTT Martin Ahlstedts ettor har ofta inte läst en bok på hela högstadiet. Men med noga utvalda böcker, högläsning och små samtals­grupper väcker han deras intresse.
Detta har fått Svenska Akademien att utse honom till Årets svensklärare och gjorde honom till högvilt på årets bokmässa.
Vi Lärare möter svenskläraren som tycker att talet om ”lust” lätt leder fel i ett skolsammanhang.

Hammarkullsskolans biträdande rektor Linnea Lindquist är en av Sveriges mest framträdande debattörer i skolfrågor. Foto: Fredrik Jalhed

Linnea Lindquist: ”Att vända en skola är som att koka en gryta”

PORTRÄTT Hon sa att hon aldrig skulle debattera skol­innehåll. När Linnea Lindquist blev känd som ”Rektor Linnea” i Twitter-debatten låg allt fokus på skolsystemet.
Men nu gör hon det ändå. I sin nya bok ”Att vända en skola” beskriver Linnea Lindquist den egna skolverksamheten i detalj.
För Vi Lärare berättar hon varför.

”Det viktigaste i mitt uppdrag är att väcka elevernas nyfikenhet och engagemang”, säger lågstadie­läraren Anna-Linnéa Olsson. Foto: Oskar Omne

Läraren om nyckeln till läsning: ”Alla kan lära”

PORTRÄTT Alla elever har sin egen läskod att knäcka och behöver därför sin egen nyckel.
För den insikten har lågstadie­läraren ­Anna-Linnéa Olsson­ tilldelats årets ­Pennsvärdet.
– Jag har raderat ordet ”borde”, som i ”vad barn borde kunna”, ur min ­jobbvokabulär, säger hon.

”Mitt personliga mål är att bli den bästa läraren jag kan bli och att fortsätta vara lycklig med det”, säger Rickard Fors. Foto: Samuel Unéus

”Festfixaren”: Kan inte tänka mig annat än att vara lärare

PORTRÄTT För Rickard Fors är matematik mycket mer än ”bara” ett skolämne.
Synsättet smittar av sig på hans elever – som precis som Rickard Fors ser matteproven som en fest.
Nu har han tilldelats Kungliga Vetenskaps­akademiens matematiklärarpris.

Historia som ämne har fått ett uppsving tack vare poddprofilerna Cecilia Düringer och Daniel Hermansson som har närmare 125 000 lyssnare i veckan. Foto: Johan Strindberg

Podd-profilerna har hela Sverige som klassrum

PORTRÄTT Två historielärare, en i Norrköping, en i Stockholm. Båda uppslukade av sina jobb.
Hur kommer det sig att Cecilia Düringer och Daniel Hermansson, inte längre jobbar som lärare i dag?
Eller kan man säga att de fortfarande gör det, men med hela Sverige som klassrum?

Den före detta gymnasieläraren och rektorn Vesna Prekopic har med boken ”Brottsplats: Skolan” skrivit om vad hon råkade ut för som rektor på en skola i ett utsatt område. Foto: Filippa Ljung

Vesna Prekopic: ”Jag kände skuld för att inte ha lyckats”

PORTRÄTT I flera år bar Vesna Prekopic på en stor skuld för att ha förlorat kampen mot hot och våld på sin skola.
Skammen för att ha blivit så rädd för en handfull elever gjorde henne tyst.
Men nu, när hon satt ord på det hon råkade ut för, lyssnar alla.