
Magnus Ranstorp. Foto: TT
Skolattacken
Källebergsskolan i Eslöv gjorde flera orosanmälningar till socialtjänsten, och rektorn polisanmälde eleven när han bar knivar under en lektion. Ändå slutar det med att rektor Annelié Arvidsson med egna ögon ser den maskerade eleven hugga en lärare i magen.
– Det fanns massor av signaler, säger terrorforskaren Magnus Ranstorp. Hur kan man på kommunen säga att man är nöjd?
LÄS OCKSÅ: Skolchefen i Eslöv: "Går inte att förebygga allt"
– Det är väl ingen som tror att en elev går in på sin skola och gör en sådan här attack, det är väl ingen som misstänker det?
Annelié Arvidsson, rektor på Källebergsskolan, har svårt att prata om händelsen den 19 augusti. Den morgon alldeles i början av höstterminen då femtonåringen kliver in på sin skola, maskerad och beväpnad och bestämd att döda.
Just nu pågår den rättspsykiatriska undersökningen av pojken som är elev på skolan. Den 16 december återupptas förhandlingen, och domstolen går igenom resultatet.
Men tillbaka till den där augustidagen.
Målen är utsedda. En lärare som gärningsmannen upplever som irriterande och ett antal elever som antingen är muslimer eller som uttryckt sympatier för hbtqi-rörelsen.
Det blir en helt annan lärare som faller offer. En lärare som lämnar sitt klassrum för att undersöka vad det är som låter utanför. En lärare som femtonåringen faktiskt gillar.
Pojken hugger honom i magen och läkare på akuten i Lund beskriver senare skadan som livshotande.
LÄS OCKSÅ: Skolvåldet – tecknen lärare bör känna till
”Jag har inte hört att de heilat på lektionen”
I ett och ett halvt år har Annelié Arvidsson varit rektor när det händer.
– Jag bevittnade hela händelsen. Jag såg allting. Det var jag som larmade. Jag gjorde allt jag kunde. Och jag var den som mejlade ut. Jag gjorde mitt yttersta, säger Annelié Arvidsson.
Det har tagit tid att få en intervju. Polisen har berömt skolans personal för deras agerande under attacken.
Men frågor river upp sår.
Och rektorsdagarna är fulla med det vanliga skolarbetet. Medarbetarsamtal. Klassrumsbesök. Samtidigt ska Annelié Arvidsson hantera följderna av femtonåringens våldsdåd.
Det fanns varningstecken.
Femtonåringen var vapenfixerad och hade nazistiska sympatier. I klassen fanns andra pojkar med samma åsikter.
Förundersökningen visar att han vid ett tillfälle har marscherat i centrala Eslöv med en armbindel med ett hakkors på. Polisen får i uppdrag av socialtjänsten att utreda om han är skyldig till hets mot folkgrupp.
På väggarna i sitt pojkrum har gärningsmannen klottrat slagord och hakkors.
Och ett par månader innan attacken, i maj 2021, upptäcks att pojken har knivar med sig till en idrottslektion. De är instuckna i byxlinningen och han förklarar att vapnen gör honom trygg.
Annelié Arvidsson polisanmäler händelsen. Men hon säger att hon inte känt till åsikterna på skolan – som de beskrivs i åklagarens förundersökning.
– Du frågar om det här med elever med nazistiska ideal. Det är inget jag känner till. Jag har inte hört att de heilat på lektionen. De är ingen information jag har fått, säger hon.
Kommunen får veta att femtonåringen besöker skolskjutarsidor på nätet.
På en sådan sida finns ett inlägg från en person som säger sig ha detaljerade planer för en skolattack mot en australiensisk skola. IP-adressen leder till pojkens dator. Något som FBI tipsar Skånepolisen om ett par veckor innan attacken mot Källebergsskolan blir verklighet.
Polisen åker hem till pojken och hans familj, men får inte tillåtelse att göra husrannsakan och beslagta datorn. En av de närvarande poliserna är frustrerad, vilket en rättegångsinspelning som P4 Malmöhus fått del av visar:
”Jag har inte den utbildningen och litade på det beslut som fattades, att det inte fanns förutsättningar”... ”nånstans har vi pratat om det om att det här är fullt möjligt och att det här kan hända men vi har inte förhindrat det. Det är jättejobbigt”.
Det slutar i stället med ytterligare en orosanmälan till socialtjänsten.
LÄS OCKSÅ: Expert: Orsakerna bakom skolattackerna
Polisen är hemma hos familjen vid totalt fyra tillfällen.
I förundersökningen beskriver polismännen en likgiltighet från föräldrarna, och en rutinerad polisman känner sig rädd för pojken, känner att han behöver titta över axeln på väg ut därifrån.
”Jag vill ju tro att inga barn landar mellan stolarna”
Kerstin Melén-Gyllensten är chef både för utbildnings- och socialförvaltning i Eslöv.
Trots att hon är högst ansvarig för både skola och socialtjänst känner hon inte till att det finns pojkar med nazi-intresse på skolan.
Hon tycker att socialtjänsten skött sig väl.
– Jag ser inget annat än att vi hanterat det utifrån de rutiner vi har och som utgår från socialtjänstlagen, bland annat, säger hon.
Avdelningschefen vid socialtjänsten Jörgen Larsson anser snarare att kommunen är bättre rustad än andra när det gäller att ta hand om barn som far illa.
– Jag vill ju tro att inga barn landar mellan stolarna. Vi har en väldigt speciell organisation kring det i Eslöv, där socialtjänsten för 0-18 år ingår i samma förvaltning som skolan, så vi har ett väldigt bra samarbete. Vi har också ett bra samarbete med polisen, säger han.
Den utredning som kommunen nu genomför efter knivattacken handlar inte heller om vad som hände innan, utan fokuserar på hur den hanterades och vad som kan göras bättre.
Magnus Ranstorp. Foto: TT
Terrorforskaren Magnus Ranstorp har läst förundersökningen.
– Det fanns massor av signaler. Men det jag reagerar mest på är att det inte finns någon ödmjukhet hos kommunen. De kanske agerade juridiskt rätt, men här har de fått signaler men inte gjort tillräckligt. Hur kan man säga att man är nöjd med det? Man bör göra en utredning och presentera den offentligt, och inte gömma sig bakom sekretessen, säger han.
– Jag tycker att skolan skötte sig bra. Skolans uppfattning var att han var ”en tickande bomb” och bollade upp till socialtjänsten. Men där stannade allt. Det framgår inte i förundersökningsprotokollet vad socialtjänsten har gjort. Men jag noterade och reagerade på att det fanns en passivitet i ärendet, säger Magnus Ranstorp.
Den som verkligen vet vill inte berätta.
Rektor Annelié Arvidsson kommenterar inte samarbetet med socialtjänsten.
– Jag känner inte att jag är trygg att göra det med journalister. Det handlar om sekretess och liknande, säger hon.
Patrik Nyquist är kommissarie vid utredningssektionen Södra Skåne, och är den polis som utredde attacken.
Här har polisledningen beslutat om en utredning av tiden innan skoldådet.
– Det är så lätt att peka finger på en myndighet, och på polisen. Samtidigt måste alla aktörer se om de gjort något fel. Vända på alla stenar. Polisledningen har bestämt en genomlysning av hanteringen innan själva attacken; vår kontakt med den här pojken, vad vi gjort och inte gjort. Hur vi tolkade signalerna. Om något kunde ha gjorts annorlunda, om vi varit tydliga i vår kommunikation med skola och socialförvaltning. Vi behöver lära oss för att förhindra liknande brott i framtiden, säger Patrik Nyquist.
– Sen är polisen bakbundna när det gäller personer under 18 år. Man kan inte bara åka hem och frihetsberöva personer under 18. Därför kanske myndigheter uppfattas som tafatta. Föräldrarna måste också få en chans att ta itu med situationen, säger han.
Elisabet Mossberg.
I en del av den inspektion som Arbetsmiljöverket gör på skolan efter attacken, har myndigheten krävt in en riskanalys och en handlingsplan.
Den kan kännas som ett trubbigt vapen mot extremism och bristande kontakt mellan myndigheter.
Eleverna på Källebergsskolan får numera en halvtimmes värdegrundsarbete varje vecka. Det råder maskeringsförbud på skolan, och föremål som kan brukas som tillhyggen ska låsas in när de inte används.
En halvtimme är inte tillräckligt när det gäller att hantera högerextrema tendenser menar Magnus Ranstorp.
– Man har tydligt inte tagit tag i värdegrundsfrågorna på skolan. Här finns inga ursäkter för att inte vara resolut. Värdegrundsarbetet är enormt viktigt i skolan. Finns det nazistiska strömningar, då är det bättre att ta tag i det, säger Magnus Ranstorp.
Elisabet Mossberg, ombudsman för Lärarförbundet, tycker att skolans plan är bra.
– De har gjort ett grundligt arbete. För att en riskbedömning ska spela roll krävs det att åtgärderna verkligen görs och att de senare följs upp. Det gäller att komma överens om rutiner så man vet vad man ska göra, och det kan förhindra många svåra situationer. Det har vittnats om att på den här skolan har rektor och lärare agerat föredömligt vid attacken, säger hon.
LÄS OCKSÅ: App kan rädda liv vid skolattacker
Ett område som pekas ut som riskfyllt är ensamarbete vid föräldramöten. Skolan slår därför fast att sådana möten ska ske på arbetstid så att andra anställda finns på skolan.
– Det är klassiska situationer där hot och våld kan slå väldigt allvarligt, säger Elisabet Mossberg.
Domen över femtonåringen har ännu inte fallit, eftersom den rättspsykiatriska utredningen inte är färdig.
Och julen närmar sig, även på Källebergsskolan. Klart är att fallet är extraordinärt, svårt att föreställa sig.
– Våldsbrott brukar ske i affekt, det är inget man planerar under lång tid. Men här har gärningsmannen planerat, skrivit manifest. Det är väldigt ovanligt, säger Patrik Nyquist.
MER LÄSNING
Ny rapport: Så blir ärftliga rasismen lärarnas problem
Eslövs-attacken: Åtal väcks mot femtonåringen
Efter knivattacken: Då öppnar skolan igen
”Pojken har berättat varför han gjorde det”
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.