Skolvåldet – tecknen lärare bör känna till

Marianne Kristiansson, professor i rättspsykiatri, kan inte uttala sig om händelsen i Eslöv, men förklarar att det finns tecken som kan fungera som varningsklockor vid skolattacker. Foto: Rättsmedicinalverket och TT
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Sedan 2011 har åtta utbildningsanställda dött efter arbetsplatsolyckor. Två av dessa dödsfall orsakades av våld av utomstående – skolattacker är extremt ovanliga.
Överläkaren vid Rättsmedicinalverket Marianne Kristensson listar varningstecknen.

 LÄSTIPS Rektorn: Inga tecken på vad som skulle hända

Arbetsmiljöverkets siffror är tydliga. Det är extremt ovanligt att lärare dör av arbetsolyckor som orsakas av våld.

I Eslöv attackerade en 15-årig pojke en lärare, som skadades svårt.

Vad som ledde fram till det misstänkta mordförsöket på Källebergsskolan i Eslöv är idag en fråga för polisutredningen.

Överläkaren på Rättsmedicinalverket Marianne Kristiansson förklarar att skolattacker är så ovanliga, att det är svårt att genomföra någon forskning på orsaker. Hon kan inte uttala sig om händelsen i Eslöv, men förklarar att det finns tecken som kan fungera som varningsklockor.

– Det handlar om barn som är mobbade, och utanför och känner sig så kränkta att det till sist är den kommunikationshandling de tar till, säger hon.

– Det är ensamma barn, udda barn, som har svårt att umgås med andra.

Samtidigt ger hon ett underbetyg till skolan.

– Mobbning är oerhört allvarligt, och man är ganska dålig på att hantera det i skolan. Det måste vi kunna ta hand om. Inriktar man sig på mobbning så fångar man upp dem som är extra utsatta och udda, säger hon.

Allvarliga varningstecknen

Allvarliga varningstecken är barn som tillbringar all sin tid på nätet helt utan fysiska sociala kontakter med vuxna eller barn.

Gärningsmannen i Trollhättan levde till stor del på nätet, och det blir inte bra om man bara lever i sina tv-spel eller sociala medier. Ungdomar är inte snälla mot varandra i sociala medier, säger hon.

Men det kan också vara barn som helt slutar kommunicera.

– Man är så kränkt, och man känner sig så utanför. Det är den egna upplevelsen, det behöver inte vara så. Har man en person i klassen som knappt svarar på tilltal, då får man agera snabbt som lärare, säger hon.

Beskrivningen passar på många barn, men det är extremt få som begår allvarliga brott. Hur hänger det ihop?

– Det är extremt svårt att förstå det, eller att se det i förväg. Men som lärare, om man har en pojke som har svårt med kommunikation, och som blir mobbad för att han är lite udda så måste man lägga ner extra resurser på den personen, säger hon.

LÄS ÄVEN

Kronan-rektorn: Då måste vi låsa våra skolor

”Pojken har berättat varför han gjorde det”

Så många lärare drabbas av hot och våld

En av fyra utsatta för kränkningar i skolan