
Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Lina Malmgren och Anette Almström Kovacic har sett en positiv utveckling på Murgårdsskolan i Sandviken efter flera år med bråk och konflikter. Foto: Tobias Sterner
Hoten mot lärarna
Efter en längre tid med bråk och stök fick personalen på Murgårdsskolans högstadium i Sandviken nog.
– Med hjälp av bland annat heltidsmentorer, hemklassrum och erfarna lärare har det blivit mycket lugnare och tryggare på skolan, säger Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren.
Murgårdsskolan (F–9) ligger i de centrala delarna av Sandviken. Högstadiet är fyrparallelligt. Eleverna kommer från såväl ekonomiskt välmående villakvarter som socialt utsatta bostadsområden. Några pendlar in från landsbygden.
Under flera år hade skolan ett skamfilat rykte och svaga elevresultat. Det var emellanåt stökigt, bråkigt och konfliktfyllt mellan olika elevgrupper och elever. Även lärare utsattes för hot och våld.
Det hände att utomstående ungdomsgäng tog sig in på skolan för att göra upp.
– Vid ett tillfälle fick vi begära ett skyddsstopp. Skolan stängdes och eleverna skickades hem, berättar Lina Malmgren som undervisar i bild och hemkunskap och är Sveriges Lärares arbetsplatsombud på skolan.
– Tidvis kändes det jobbigt och otryggt att som lärare röra sig ute i korridorerna bland eleverna.
Har du blivit hotad eller attackerad?
– Det har hänt att jag blivit knuffad när jag försökt avstyra bråk mellan elever. En gång blev jag det rejält.
Anette Almström Kovacic arbetade tidigare på skolan som lärare i svenska, SO och idrott, men är sedan ett par år tillbaka fackligt engagerad på heltid som ordförande och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Sandviken.
Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Hon berättar att lärarna och den dåvarande skolledningen för ungefär sju år sedan bestämde sig för att det var hög tid för en förändring.
– Vi har sedan dess arbetat systematiskt med att förbättra ordningen och tryggheten. En tidig åtgärd var att införa hemklassrum där i princip all undervisning sker, förutom i ämnen som kräver speciallokaler. Eleverna har dessutom sina skåp alldeles i närheten, vilket har minskat springet och ökat lugnet.
Det har även införts heltidsmentorer som bland annat ansvarar för kontakten med elevernas föräldrar, tar hand om utvecklingssamtal, svarar för en del dokumentation och reder ut eventuella bråk mellan eleverna.
Mentorernas rum ligger i den delen av skolan där eleverna ofta befinner sig när de har rast.
– För att finansiera satsningen på heltidsmentorer ökades lärarnas undervisningstid, säger Anette Almström Kovacic.
– Som lärare var jag till en början emot förändringen, men som fackligt ombud var jag för. När vi räknade på det visade det sig att en stor del av läraruppdraget var mentorsrelaterat.
Anette Almström Kovacic, ordförande och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Sandviken och Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Det har även införts ett mobilförbud för eleverna på skolan. Telefonerna samlas in på morgonen för att lämnas tillbaka efter den sista lektionen på eftermiddagen.
– Även det har bidragit till ökat lugn och mindre stök. Tidigare kunde både elever och lärare ibland känna en oro över att bli smygfilmade. I en del fall publicerades filmerna på sociala medier, vilket upplevdes som kränkande, berättar Lina Malmgren som har arbetat 21 år på skolan.
I samband med en ombyggnad fick skolan en ny huvudentré som i dag är den enda ingången och det har underlättat kontrollen över vilka som rör sig i lokalerna.
För några år sedan gjorde Lina Malmgren på uppdrag av Sandvikens kommun en utvärdering av vad de olika åtgärderna lett fram till.
– Resultatet är mycket positivt. Tryggheten bland eleverna har ökat precis som kunskapsresultaten.
Enligt undersökningen har även lärarnas arbetsmiljö blivit mycket bättre.
– Vad jag vet är det ingen som vill gå tillbaka till hur det fungerade tidigare. Numera är det hur trevligt som helst att vara ute i korridorerna bland eleverna.
– Det är få lärare som slutar, vilket är bra för elevernas resultat. Det är många som har med sig ganska så svaga kunskaper när de börjar här.
Murgårdsskolan i Sandviken. Foto: Tobias Sterner
Eleverna på Murgårdsskolans högstadium kommer från flera olika skolor i Sandvikens kommun.
Fram till för några år sedan hölls mellanstadieklasserna i stor utsträckning ihop när det var dags för årskurs sju. Numera blandas klasserna, vilket till en början väckte en del protester från främst föräldrar.
– Jag tror att det är bra för elevernas utveckling att gå tillsammans med klasskamrater med olika bakgrund och förutsättningar, säger Lina Malmgren som är orolig för hur besparingar på Sandvikens skolbudget ska påverka Murgårdsskolan.
– Det finns en rädsla för att det blir nedskärningar som kan förstöra det som vi har uppnått. Det är många som har arbetat länge för att förbättra elevresultaten och tryggheten.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.