Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Till startsidan
Lina Malmgren och Anette Almström Kovacic har sett en positiv utveckling på Murgårdsskolan i Sandviken efter flera år med bråk och konflikter. Foto: Tobias Sterner
Hoten mot lärarna
Efter en längre tid med bråk och stök fick personalen på Murgårdsskolans högstadium i Sandviken nog.
– Med hjälp av bland annat heltidsmentorer, hemklassrum och erfarna lärare har det blivit mycket lugnare och tryggare på skolan, säger Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren.
Murgårdsskolan (F–9) ligger i de centrala delarna av Sandviken. Högstadiet är fyrparallelligt. Eleverna kommer från såväl ekonomiskt välmående villakvarter som socialt utsatta bostadsområden. Några pendlar in från landsbygden.
Under flera år hade skolan ett skamfilat rykte och svaga elevresultat. Det var emellanåt stökigt, bråkigt och konfliktfyllt mellan olika elevgrupper och elever. Även lärare utsattes för hot och våld.
Det hände att utomstående ungdomsgäng tog sig in på skolan för att göra upp.
– Vid ett tillfälle fick vi begära ett skyddsstopp. Skolan stängdes och eleverna skickades hem, berättar Lina Malmgren som undervisar i bild och hemkunskap och är Sveriges Lärares arbetsplatsombud på skolan.
– Tidvis kändes det jobbigt och otryggt att som lärare röra sig ute i korridorerna bland eleverna.
Har du blivit hotad eller attackerad?
– Det har hänt att jag blivit knuffad när jag försökt avstyra bråk mellan elever. En gång blev jag det rejält.
Anette Almström Kovacic arbetade tidigare på skolan som lärare i svenska, SO och idrott, men är sedan ett par år tillbaka fackligt engagerad på heltid som ordförande och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Sandviken.
Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Hon berättar att lärarna och den dåvarande skolledningen för ungefär sju år sedan bestämde sig för att det var hög tid för en förändring.
– Vi har sedan dess arbetat systematiskt med att förbättra ordningen och tryggheten. En tidig åtgärd var att införa hemklassrum där i princip all undervisning sker, förutom i ämnen som kräver speciallokaler. Eleverna har dessutom sina skåp alldeles i närheten, vilket har minskat springet och ökat lugnet.
Det har även införts heltidsmentorer som bland annat ansvarar för kontakten med elevernas föräldrar, tar hand om utvecklingssamtal, svarar för en del dokumentation och reder ut eventuella bråk mellan eleverna.
Mentorernas rum ligger i den delen av skolan där eleverna ofta befinner sig när de har rast.
– För att finansiera satsningen på heltidsmentorer ökades lärarnas undervisningstid, säger Anette Almström Kovacic.
– Som lärare var jag till en början emot förändringen, men som fackligt ombud var jag för. När vi räknade på det visade det sig att en stor del av läraruppdraget var mentorsrelaterat.
Anette Almström Kovacic, ordförande och huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Sandviken och Sveriges Lärares arbetsplatsombud Lina Malmgren. Foto: Tobias Sterner
Det har även införts ett mobilförbud för eleverna på skolan. Telefonerna samlas in på morgonen för att lämnas tillbaka efter den sista lektionen på eftermiddagen.
– Även det har bidragit till ökat lugn och mindre stök. Tidigare kunde både elever och lärare ibland känna en oro över att bli smygfilmade. I en del fall publicerades filmerna på sociala medier, vilket upplevdes som kränkande, berättar Lina Malmgren som har arbetat 21 år på skolan.
I samband med en ombyggnad fick skolan en ny huvudentré som i dag är den enda ingången och det har underlättat kontrollen över vilka som rör sig i lokalerna.
För några år sedan gjorde Lina Malmgren på uppdrag av Sandvikens kommun en utvärdering av vad de olika åtgärderna lett fram till.
– Resultatet är mycket positivt. Tryggheten bland eleverna har ökat precis som kunskapsresultaten.
Enligt undersökningen har även lärarnas arbetsmiljö blivit mycket bättre.
– Vad jag vet är det ingen som vill gå tillbaka till hur det fungerade tidigare. Numera är det hur trevligt som helst att vara ute i korridorerna bland eleverna.
– Det är få lärare som slutar, vilket är bra för elevernas resultat. Det är många som har med sig ganska så svaga kunskaper när de börjar här.
Murgårdsskolan i Sandviken. Foto: Tobias Sterner
Eleverna på Murgårdsskolans högstadium kommer från flera olika skolor i Sandvikens kommun.
Fram till för några år sedan hölls mellanstadieklasserna i stor utsträckning ihop när det var dags för årskurs sju. Numera blandas klasserna, vilket till en början väckte en del protester från främst föräldrar.
– Jag tror att det är bra för elevernas utveckling att gå tillsammans med klasskamrater med olika bakgrund och förutsättningar, säger Lina Malmgren som är orolig för hur besparingar på Sandvikens skolbudget ska påverka Murgårdsskolan.
– Det finns en rädsla för att det blir nedskärningar som kan förstöra det som vi har uppnått. Det är många som har arbetat länge för att förbättra elevresultaten och tryggheten.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”